Toyota palvelee

Toyota GR Yaris on susi lampaan vaatteissa

Amatööri koeajaa
Toyota GR Yaris näyttää lähes tavalliselta pikkuautolta, mutta sen konepellin alla murisee vähintään riittävästi vauhtia antava turbomoottori. Toyotan ralliautosta kumpuava ajotuntuma on sen verran hauskaa, ettei kaikkia matkatavaroita ehkä tarvitsekaan saada mahtumaan mukaan.
  • Teksti: Juho Paavola
  • Video ja kuvat: Juho Paavola
  • 10.10.2023
  • Koko kansan kauppakassi. Kakkosauto numero ykkönen. Toyota Yaris -mallia on myyty maailmassa yli miljoona kappaletta. Suomessakin Yaris on suosittu, mutta harvemmin se kuitenkaan herättää sen suurempia tunteita. 

    Kun Yarisin GR-version konepellin alta sitten löytyykin tyypillisen alle sataheppaisen moottorin tilalta 1,6-litrainen 262 hevosen voimanpesä, hienoa on juuri Toyota Yarisin kyky olla marketin parkkiksella vain yksi muiden joukossa. Riittää, kun kuski tietää, mutta muut eivät korvansa lotkauta. Sanonta on kulunut, mutta kuvaava: GR Yaris on susi lampaan vaatteissa.

    Muut huomaavat voiman kyllä, kun liikennevalot vaihtuvat vihreiksi. Kauppakassiksi verhottu taskuraketti kelaa ärjyen satasen vauhtiin 5,5 sekunnissa, liimaa kuljettajan selkänojaan ja saa moottoritien rampilla lapset takapenkillä kiljumaan – jos heidät on sinne saanut mahtumaan. Tapio Rautavaaran Korttipakkaa lainaten: tämä tarina on tosi.

    On eri asia, onko kiihdyttely tarpeellista, mutta pitää autoilun olla hauskaakin. Sitä paitsi mieltä rauhoittaa pelkkä tieto siitä, että näin voi tehdä. Siksi kai näitä autoja tehdäänkin.

    TOYOTA GAZOO Racing -tallin ralliauto on muokattu arkiajoon sopivaksi autoksi ja tuloksena on pippurinen Toyota GR Yaris.
     
    Kun GR on ihan oikeasti GR

    Toyota GR Yaris tuli markkinoille vuonna 2020. Kyseessä ei ole mikään perusmalliin lätkäisty GR-varustetaso, vaan oikeastaan ihan eri auto. GR Yaris on nimittäin niin sanottu homologaatio. Se tarkoittaa suunnilleen sitä, että on otettu TOYOTA GAZOO Racing -tallin ralliauto ja muokattu se arkiajoon sopivaksi autoksi. Kolmiovinen auto on hieman tavallista Yarisia leveämpi ja matalampi, ja sen takaosan rakenteet ovat itse asiassa Toyota Corollasta.

    Toisin kuin lähes kaikissa autoissa nykyään, GR Yarisin ohjaamossa ei hipaista mitään. Jos U-käännökselle ei meinaa tila riittää, voi nykäistä ihan oikeasta käsijarrusta. Manuaalivaihteet istuvat GR Yarisin luonteeseen kuin sormi suuhun. 

    Aluksi automaattivaihteisiin tottuneella tosin kestää hetki totutella kepittämiseen. Valoista lähtiessä moottorin ääni on kuin Rovanperältä, vauhti ei niinkään. Kun vaihtamiseen sitten taas tottuu, se palauttaa takaisin kerran älyautoille luovutetun hallinnan tunteen ajamiseen. 

    GR Yaris tekee sen minkä kuljettaja haluaa. Samalla ajon hallintajärjestelmät pitävät huolen siitä, ettei kuljettaja halua sellaista mitä ei osaa. Siksi GR Yaris palaa ehjänä Toyotan päämajaan Korsoon.

    Manuaalivaihteet istuvat GR Yarisin luonteeseen kuin sormi suuhun. 
     
    Auto kuin Mariokartista

    Kun GR Yarisilla on ajellut viikon, jatkuvasti on yhä vaikeampi päättää, mitä siitä pitäisi ajatella. Toistuvasti auto saa ajattelemaan, että ralliteiden sijaan voisi olla homologaatio Mariokart-konsolipelistä. Auto on pieni, hauska ja nopea, mutta on vaikea arvioida, millaiseen käyttöön se on oikein tarkoitettu. 

    Ellei sitten kaupassa tarvitse käydä tosi nopeasti. GR Yarisin paras puoli on ehdottomasti sen kiihtyvyys ja ajettavuus. Auto suorastaan imeytyy tiehen, eikä juuri piittaa, mennäänkö suoraan vai tiukkaakin kurvia. Ohjaus on jämäkkä, tarkka ja reagoi ratin liikkeisiin välittömästi.

    Auto on selvästi valmistettu pieteetillä. Kiihdyttäessä moottorin ääni on kovahko, mutta matkanopeudessa tavanomaista tasoa. Maantiellä piskuinen GR Yaris tuntuukin yllättäen suurelta autolta, jota ajaessa vauhti ei pelota eikä stereota tarvitse jatkuvasti kääntää kovemmalle. 

    Kolmiovinen GR Yaris on hieman tavallista Yarisia leveämpi ja matalampi.
     
    Sanotaan suoraan: vauhti edellyttää maksukykyä bensapumpulla

    Ajaessa huomaa ihmismielen ristiriitaisen luonteen. En ole koskaan ollut mikään bensalenkkari, mutta ei minulla ole ollut myöskään kanta-asiakaskorttia tofutukkuun. Monen suomalaisen tapaan olen ilmastokysymyksissä pragmaattinen keskitien kulkija. 

    Autoilussa se merkitsee sitä, että matalapäästöiset ladattavat tai kokonaan sähköllä toimivat autot ovat alkaneet tuntua parhailta vaihtoehdoilta. Autolla on kuitenkin jo pelkästään töiden, harrastusten ja sosiaalisen elämän takia liikuttava. Joka sanoo muuta, huijaa tai ei liiku kovin paljon.

    Yhtä auton ja tien kanssa

    Siksi GR Yarisin starttaaminen saa sielun sekoamaan. Kun sillä ajaa, tuntee olevansa yhtä auton ja tien kanssa. GR Yarisilla saa oikeasti ajaa, kun pitkälle automatisoiduissa ja hiljaiseksi sähköistetyissä autoissa jo melkeinpä vain istuu kyydissä. 

    Tunne on hieno mutta hankala. Jo starttinapin painallusta seuraava moottorin röpsöttävä äänimaailma kertoo sen minkä ABC:n mittari myöhemmin: bensaa kuluu. Lataustöpseliä turboahdetusta autosta on turha etsiä, eikä se liioin lataa itseään ajon aikana. 

    Koeajoviikolla kulutus pysyttelee 8,5–10 litran tuntumassa. Siinä bensamoottorin teho on vain osatotuus. Koska parhaat fiilikset saa kiihdyttämisestä, myös oma ajotyyli mukautuu nopeasti urheilullisen epätaloudelliseksi. Kustannuksia ei helpota suositus ruokkia autoa pumpun kalleimmalla 98-oktaanisella seoksella. Jos kiihdytät, sinä maksat.

    Lätkävarusteet eivät GR Yarisiin mahdu, mutta futisharkkojen tavarat solahtavat takaboksiin mainiosti.
     
    ”Mikä sopii jumalille, ei sovi härälle”

    Vaikka GR Yaris tuntuu ajossa kokoaan isommalta, se nimenomaan vain tuntuu siltä. Testiviikolla autolla voidaan hyvin lähteä lasten jalkapallotreeneihin, muttei jääkiekkoon: futisreppu menee pieneen takakonttiin, mutta lätkäkassi ei. Mailakin pitäisi laittaa ikkunasta ulos, muttei niin voi lapselle tehdä, sillä sen ikäisillä on luonnollinen taipumus hävetä vanhempiaan muutenkin. Välillä varmaan syystäkin.

    Kun kymmenenvuotias futari on änkeytynyt takapenkille, revetään autossa nauruun. Kuljettajan takana istuvan lapsen on istuttava jalkaterät chaplinmaisesti ulospäin mahtuakseen istumaan. Näin siis siitä huolimatta, että kengät ovat peräti kokoa 35 ja edessä istuva pituudeltaan lähempänä hobittia kuin Lauri Markkasta. Kun tilaa ei ole, sitä ei ole. 

    Mutta niin kuin jo muinaiset roomalaiset sanoivat, quod licet iovi non licet bovi –mikä sopii jumalille, ei sovi härälle. GR Yaris on upea auto, jota ei ole tehty pelaajien tai tavaroiden järkevään kuljettamiseen kotoa treeneihin. Eleetön sportti sopii kuljettajalle, joka haluaa nauttia ajamisen vapaudesta sen jälkeen, kun lapset on saatu takapenkiltä harjoituksiin.

    Toisin kuin lähes kaikissa autoissa nykyään, GR Yarisin ohjaamossa ei hipaista mitään. Ajaminen tuntuu aidosti ajamiselta, ei vain kyydissä istumiselta.. 

  • Tässä mallissa minua miellyttivät eniten:

    1. Vähäeleisen sportin kiihtyvyys ja tehokkuus, jonka ulkoa tunnistavat vain GR-fanit. 

    2. Urheilullinen ajontuntuma, jonka ansiosta auto kulkee vakaasti kuin juna.

    3. Kattavat ajonhallintajärjestelmät, jotka tekevät tehokkaalla autolla ajamisesta helppoa ja turvallista.  


     Toyota GR Yaris

    Moottori
    1.6. Turbo

    Teho
    261 hv

    Hiilidioksidipäästöt
    186–186 g/km

    Takuu
    3 vuotta/100 000 km

    Hinta
    Alkaen 49 610,24 €


     

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua