Innovaatioita Toyotan tyyliin
-
Teksti: Tuomas I. Lehtonen
-
Kuvat: Toyota
-
22.1.2024
-
Ennakkoluuloton ja erottuva muotoilu
Vuonna 2017 Toyota lupasi luopua tylsän arkisten autojen suunnittelusta. Lupaus on pitänyt. Asian voi todeta Toyotan uusimpien automallien kurveja ihastellessa.
Toyota Auto Finlandin henkilöautojen tuotepäällikön Daniel Ilesin mielestä tyylikkään, omaperäinen ja näyttävä muotoilu yhdistetään useimmiten Toyota C-HR:ään ja uuteen virtaviivaiseen Priukseen. Toisaalta myös Toyotan perinteisemmät automallit, Corolla, Yaris ja RAV4, ovat tuoreimpien mallisukupolviensa myötä muuntuneet persoonallisiksi kulkupeleiksi.
”Toyotan muotoilussa uuden aikakauden aloitti Suomen markkinoille rantautunut Toyota C-HR vuonna 2016. Mallin toisen mallisukupolven myötä ennakkoluuloton muotoilu viedään vielä pidemmälle. Omaleimaisen Toyota C-HR:n tunnusmerkkejä ovat keulan vasarahai-tyyppinen muotoilu sekä kylkien näyttävä poikittainen y-linja ja oviin upotetut ovenkahvat”, Iles sanoo.
Toyota C-HR:n tunnusmerkkejä ovat keulan vasarahai-tyyppinen muotoilu sekä kylkien näyttävä poikittainen y-linja ja oviin upotetut ovenkahvat.Kehittynyttä hybridi- ja sähköteknologiaa
Maailman ensimmäinen laajamittaisesti valmistettu täyshybridiauto oli vuonna 1996 julkaistu Toyota Prius. Nyt, neljännesvuosisata myöhemmin, lähes kaikista Toyotan malleista on saatavilla energiatehokkaat ja varmatoimiset täyshybridiversiot.
”Toyotan täyshybridit kulkevat jopa puolet ajoajastaan sähköllä. Täyshybriditeknologia on ollut pohjana myös Toyotan lataushybridien kehitystyössä. Kun sähköverkosta ladattu energia on käytetty loppuun, Toyotan lataushybridit pystyvät toimimaan ajossa täyshybridien tavoin. Tässä Toyotat todellakin eroavat edukseen monien muiden merkkien lataushybrideistä”, Iles sanoo.
Toyotan täys- ja lataushybridien sekä sähköautojen keskeisenä etuna on myös akkuteknologian kestävyys.
”Toyotan suunnittelun pyrkimyksenä on, että ajoakut kestävät auton eliniän. Hybridiautoille myönnämme 10 vuoden ja 350 000 kilometrin hybridiakkuturvan. Toyota bZ4X-sähköautolle tarjolla on 10 vuoden ja jopa miljoonan kilometrin Toyota määräaikaishuollon aktivoima EV-akkuturva.”
Ekologisemmat materiaalivalinnat
Toyota haluaa omalla toiminnallaan tukea maapallon raaka-aineresurssien riittävyyttä sekä vähentää auton rakentamiseen tarvittavien materiaalien ja komponenttien tuotannosta syntyvää hiilijalanjälkeä.
Uusia automalleja suunniteltaessa Toyotalla mietitään tarkkaan mahdollisuuksia hyödyntää kierrätysmateriaaleja ja toisaalta korvata perinteisiä materiaalivaihtoehtoja ekologisemmilla ratkaisuilla.
”Esimerkiksi uudessa Toyota C-HR:ssä on käytetty tuplasti enemmän kierrätysmateriaaleja kuin ensimmäisen sukupolven mallissa. Muun muassa kangasverhoilut on tehty kierrätetyistä materiaaleista, esimerkiksi muovipulloista. Ohjauspyörän nahkaverhoilu on korvattu synteettisellä nahalla. Sen materiaali on siis eläinperätön.”
Iles muistuttaa myös, että systemaattisella kehitystyöllä Toyota on pystynyt vähentämään uusien autojen tuottamiseen tarvittavien materiaalien painoa.
”Esimerkiksi Toyota C-HR:n b-pilarissa on käytetty suurlujuusterästä. Tämän tyyppisten ratkaisujen ansiosta auto on kevyempi, mikä vähentää polttoaineenkulutusta ja päästöjä”, Iles kertoo.
Toyota C-HR:n ohjauspyörän nahkaverhoilu on korvattu synteettisellä, ei eläinperäisellä nahalla.Turvaa ja tunnelmaa valaistusratkaisuilla
Valaistus on tärkeässä roolissa liikenneturvallisuuden ja ajomukavuuden kannalta, ja siksi Toyota satsaakin niihin paljon. Useimmissa uusissa Toyotoissa on tehokkaat led-ajovalot ja vakiona kaukovaloautomatiikka. Maantiellä ajaessa ei siis tarvitse enää napsutella valoja vastaantulijoita kohdattaessa.
Valoilla voidaan myös tuoda autoon persoonallista ilmettä ja luoda tunnelmaa matkustamoon. Esimerkiksi uuteen Toyota C-HR:ään on saatavissa multiled-tunnelmavalaistus, jolla ohjaamoon voidaan loihtia mieleinen värimaailma. Valittavana on 14 väriteemaa ja 60 värisävyä. Uuden automallin veikeä yksityiskohta on myös tervetulovalo, joka muodostaa punaisena hohtavan Toyota C-HR -logon auton takaluukun valopaneeliin.
”Myös uudessa Priuksessa on ohjaamoa kiertävä led-valoraita tunnelmaa luomassa. Sillä on myös funktionaalinen roolinsa. Valoraita nimittäin alkaa välkkyä punaisena mahdollisessa vaaratilanteessa”, Iles kertoo.
Toyota C-HR:n ohjaamon valoraita alkaa välkkyä punaisena mahdollisessa vaaratilanteessa.Enemmän tilaa tavaroille
Fiksujen tilaratkaisujen merkitys korostuu erityisesti kompaktien henkilöautojen kokoluokassa. Toyota on kehittänyt monia näppäriä ratkaisuja, jotka helpottavat erikokoisten tavaroiden kuljettamista.
Iles ottaa esimerkiksi Yaris Crossiin kehitetyt innovatiiviset tilaratkaisut. Henkilöautojen takaistuin kaatuu usein kahdessa osassa, mutta Yaris Crossin selkänoja on suunniteltu kolmiosaiseksi (jako 40/20/40). Esimerkiksi pitkä ja kapea tavara sopii helposti kyytiin kaatamalla selkänojan keskiosan. Näin kahden takaistuimen tilat jäävät vielä matkustajien käyttöön.
”Yaris Crossin erityispiirteisiin kuuluvat myös etuvetomallin tavaratilan muunneltava, kaksiosainen pohja sekä näkösuoja, joka voidaan pakata pieneen kokoon ja varastoida vaikka tavaratilan pohjan alle. Tavaratilan pohja voidaan porrastaa kahteen tasoon, jolloin toinen puolikas pohjasta voi toimia kuljetettavan esineen tukena. Tämä helpottaa vaikkapa viherkasvien kuljettamista.”
Toyota Miraita ei vielä tuoda Suomeen, sillä Suomesta puuttuu vielä toistaiseksi vedyn jakeluinfra.Tulevaisuuden sähköauto voi kulkea vedyllä
Vedyn ennustetaan yleistyvän autojen päästöttömänä käyttövoimana 2030–2040-luvuilla. Toyota on kuitenkin jo tuonut markkinoille ensimmäisen sarjavalmisteisen vetyautonsa Toyota Mirain. Auton säiliöihin tankattu vety muutetaan polttokennoissa sähköenergiaksi, joka syötetään sähkömoottorille. Vetysäiliöt korvaavat sähköautoille ominaiset painavat ja kalliit ajoakut. Samalla tarve louhia uusia akkumateriaaleja vähenee.
”Vetykennoautot ovat osa Toyotan laajaa sähköistymisstrategiaa. Toyota Miraita myydään jo muutamassa Euroopan maassa. Suomeen sitä ei vielä tuoda, koska meiltä toistaiseksi puuttuu vedyn jakeluinfra. Vetyauton etuna on keveys ja polttomoottoriautoille ominainen nopea tankkaus. Esimerkiksi Mirai kulkee yhdellä tankkauksella noin 650 kilometrin matkan ja sen tankkaaminen onnistuu muutamassa minuutissa”, Iles kertoo.