1. Toyota Way
  2. Autot ja varusteet
  3. Rengas se pitää Toyotankin tiessä
Toyota palvelee

Rengas se pitää Toyotankin tiessä

Renkaat ja rengashotelli
Rengas on auton tärkein yksittäinen turvavaruste, sillä tosipaikan tullen se joko pitää auton tiessä tai sitten ei. Toyotan rengashotellit huolehtivat renkaiden kunnosta ja vaihtotöistä asiakkaan puolesta, mutta rengasrikon sattuessa Toyota-kuskinkin on tien päällä tiedettävä, miten toimia.
  • Teksti: Juho Paavola
  • Kuvat: Juho Paavola
  • 19.7.2023
Vaikka moni rengastyö on nykyisin ammattilaisten heiniä, autoilijan on pysyttävä itse kartalla renkaidensa kunnosta. Tiesitko, että riittävän urasyvyyden voi tutkia kahden euron kolikolla?
  • Jos kesälomamatkalla rengasrikko yllättää, on kuljettajan tiedettävä miten toimia. Yhä harvemman auton takakontin välilattian alta löytyy enää takavuosien vakiovarustetta eli vararengasta.

    ”Isompia maastureita lukuun ottamatta vararenkaan on korvannut renkaan paikkaussarja. Se säästää tilaa, mikä korostuu ladattavissa autoissa, joissa ajoakut tarvitsevat tilaa. Samalla paikkaussarja on kevyt, mikä puolestaan tukee autovalmistajien tavoitteita kulutuksen ja päästöjen pienentämiseksi”, Toyotan Suomen lisävarusteiden päällikkö Valtteri Heinämaa kertoo.

    Paikkaus- tai korjaussarja koostuu tavallisesti kahdesta osasta. Siihen kuuluu reiän tukkivaa vaahtomaista paikka-ainetta sisältävä pullo sekä tähän liitettävä pieni kompressori. Yhdessä paikka-aine ja kompressori täyttävät renkaan paikkausvaahdolla ja ilmalla.

    ”Paikkaussarja kykenee korjaamaan esimerkiksi naulan aiheuttamat pienet reiät renkaan kulutuspinnassa hyvin, mutta isompia repeämiä tai renkaan kyljen vaurioita se ei kykene korjaamaan.”

    Viisi vuotta vanha paikkaussarja joutaa jo vaihtoon

    Vanhemmissa autoissa on usein mukana vielä vararengas. Työssään lisävarusteista vastaava on havainnut, että etenkin moni kokeneempi autoilija haluaa sellaisen uuteenkin Toyotaansa.

    ”Vararenkaan saa edelleen hankittua lisävarusteena, ja niitä myydäänkin paljon erityisesti haja-asutusalueille. Se tuo kuljettajalle mielenrauhaa, kun tietää, että matkaa voi rengasrikon sattuessa jatkaa varmasti.”

    Oli autossa sitten vanha kunnon vararengas tai paikkaussarja, kaksi asiaa ovat ylitse muiden. Molempien on oltava täydessä iskussa ja niitä on osattava tarpeen tullen käyttää. Heinämaa kehottaakin tutustumaan varusteisiin  hyvissä ajoin ennen lomamatkoja.

    ”Esimerkiksi paikkasarja kestää toimintakuntoisena noin viisi vuotta. Jos parasta ennen -päivä lähestyy, kannattaa sarja käydä uusimassa asiantuntevassa Toyota-huollossa. Paikkapullon suositushinta on 48,00 euroa.”

    Rengasrikon sattuessa vararengas on myös saatava auton alle. Kesäloman kynnys on hyvä hetki tarkastaa, että autosta löytyvät tärkeimmät vaihto- ja turvavarusteet: renkaan pulttiin sopivalla hylsyllä varustettu rengasavain, työhanskat, heijastinliivi, varoituskolmio sekä tietenkin tunkki.

    ”Myös tunkin käyttöä on hyvä harjoitella rauhassa. Sille on omat paikkansa auton helman alla, joissa tunkki tuetaan auton pohjaan. Jos tunkin laittaa väärään paikkaan, rikkoo helposti helman muoviosat.”

    Vararenkaan saa edelleen hankittua lisävarusteena, ja niitä myydäänkin paljon erityisesti haja-asutusalueille, kertoo Toyota Suomen lisävarusteiden päällikkö Valtteri Heinämaa.
     
    Moponrenkaalla ajetaan vain korjaamolle

    Sekä paikkasarja että vararengas on tarkoitettu vain väliaikaiseen ajoon.

    ”Auton mukana tuleva vararengashan on sellainen pikkuisen moponrengasta isompi rengas, jonka koko ja ulkonäkö kertovat aika suoraan, ettei sillä ole tarkoitus ajaa yhtään pitempään kuin on pakko.”

    Jos tien päällä joutuu rengastöihin ja renkaan voi vaihtaa tai korjata, on seuraava etappi aina rengasliike. Sekä vioittunut että paikkaussarjalla tilapäisesti korjattu rengas on aina paikattava kunnolla. Toyotan huollossa muutaman kympin kustantava työ on perushommaa.

    ”On hyvä huomata, että puhjennut rengas ei missään nimessä yleensä ole entinen. Asiansa osaavassa huollossa suurin osa rei ´istä kyetään paikkaamaan.”

    Kun rengas korjataan pysyvästi, otetaan rengas aina auton alta pois ja irrotetaan vanteelta. Hieman kuin hammaslääkärissä, reikä porataan ensin siistiksi, jonka jälkeen renkaan sisäpinta karhennetaan ja paikka liimataan renkaan sisään.

    ”Kunnolla paikattu rengas kestää käyttöä yhtä hyvin kuin rengas muutenkin.”

    Toyotan rengashotelli pitää renkaiden kunnosta huolen

    Vanhempi autoilijasukupolvi vaihtoi renkaansa syksyisin ja keväisin itse. Nykyisin katoavan kansaperinteen on yhä useammin korvannut rengashotelli.

    ”Perinteisesti isommissa kaupungeissa rengashotelli on ollut jo pitkään suosittu palvelu, sillä varastotilaa on käytössä vähän. Huomaamme rengashotellien kasvattavan suosiotaan vuosi vuodelta ja yleistyvän vauhdilla koko asiakaskunnassa”, Heinämaa kertoo. 

    Varastointi on kuitenkin vain pieni osa palvelua. Heinämaa näkee rengashotellien todellisen arvon siinä, että ne pitävät auton ehkä tärkeimmästä turvavarusteesta asiakkaan puolesta hyvän huolen.

    ”Rengas on se, jonka noin kämmenen kokoinen osa pitää ajaessa auton tiessä – tai sitten ei. Hyvällä kelillä voi selvitä huonoillakin renkailla, mutta märällä kelillä ja yllättävissä äkkitilanteissa renkaan on oltava kunnossa.” 

    Ennen varastointia Rengashotellissa renkaat pestään ja niiden kunto kirjataan ylös. Kun renkaiden urat alkavat olla ehtoopuolella, eikä vesi enää poistu tien ja renkaan välistä pois, rengashotelli muistuttaa vaihtotarpeesta. Se, mikä äkkiseltään voi tuntua myynniltä, on asiakkaan ja muiden tielläliikkujien turvallisuudesta huolehtimista. 

    ”Laki edellyttää kesärenkaalta 1,6 mm urasyvyyden, mutta siinä vaiheessa renkaat alkavat kyllä olla jo tosi sileät. Kun urat alkavat olla siinä 4–5 millissä, on syytä suunnitella uusimista.”

    Suosion takana isommat renkaat

    Rengashotellien suosioon vaikuttavat myös kasvaneet rengaskoot.

    ”Etenkin suosittujen SUV-mallien isoja renkaita on hankala vaihtaa itse. Isot renkaat painavat nykyään melkoisesti eikä omaa selkää kannata riskeerata kyykkien huonossa asennossa vaan antaa ammattilaisen hoitaa.”

    Rengashotelli myös resetoi rengaspaineanturit  ja ne kalibroidaan vaihdon yhteydessä.

    Rengas on se, jonka noin kämmenen kokoinen osa pitää ajaessa auton tiessä – tai sitten ei. Hyvällä kelillä voi selvitä huonoillakin renkailla, mutta märällä kelillä ja yllättävissä äkkitilanteissa renkaan on oltava kunnossa, toteaa Valtteri Heinämaa Toyotalta.  
     
    Lisää painetta renkaisiin, kun pakkaat auton täyteen

    Viimeisen kymmenen vuoden aikana autoissa ovat yleistyneet TPMS- eli rengaspaineen valvontajärjestelmät. Osa toimii passiivisesti ja ilmoittaa vain rengaspaineen äkillisistä muutoksista. Älykkäämmät, venttiilisensorin avulla toimivat järjestelmät kertovat kuljettajalle rengaskohtaisen paineen bareina.

    ”Järjestelmä on hyvä renki mutta huono isäntä. Se hälyttää kyllä paineen selvistä muutoksista, mutta rengaspaineet olisi hyvä tarkastaa manuaalisesti muutaman kerran vuodessa.”

    Liian matalista paineista on paljon haittoja. Ne kasvattavat polttoaineen kulutusta, mikä puolestaan kasvattaa auton päästöjä ja rasittaa kukkaroa. Ilmiötä korostaa se, että matalilla paineilla ajaminen kuluttaa rengasta tavallista nopeammin ja lyhentää sen käyttöikää. 

    Oikeat rengaspaineet löytyvät tavallisimmin kuljettajan oven oviaukon valmistajan kilvestä ja auton käyttöohjekirjasta. Toyotan merkkihuolloissa auton rengaspaineet, vararengas ja paikkaussarja tarkastetaan myös huolto-ohjelmaan kuuluvien huoltojen yhteydessä.

    ”Kun pysytään kohtuudessa, pikkuisen korkeammista paineista ei ole haittaa. Kesälomalle lähdettäessä auto pakataan usein aika täyteen, ja kun kuormaa on paljon, kannattaa rengaspaineet asettaa valmistajan ilmoittamaan maksimiin tai noin 0,2 baria tavallista suositusta korkeammiksi.”

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje