Toyota palvelee

Kysy asiantuntijalta: Polttoaineen hinnan vaihtelu

Neuvonta
Miksi polttoaineen hinta vaihtelee ja kalleinta on aina keskiviikkoisin?
  • Teksti: Tuomas I. Lehtonen
  • Kuvat: Adobe
  • 15.7.2024
  • Polttoaineen hinnasta karkeasti puolet muodostuu veroista ja neljännes raakaöljyn hinnasta. Jäljelle jäävä neljännes koostuu jalostus-, tukku- ja jakeluportaan kustannuksilla ja katteilla.

    Raakaöljyn hintaa lukuun ottamatta näissä tekijöissä tapahtuvat muutokset ovat pääosin varsin hitaita.

    Merkittävä osa hintatason vaihtelusta selittyykin raakaöljyn hintavaihteluilla. Raakaöljyn hinta ei kuitenkaan selitä sitä, miksi polttoaineiden hinnoissa on havaittavissa selvä viikkosykli.

    Suomessa polttoaineen hinta on viime aikoina ollut matalimmillaan tiistaisin. Hinta nousee keskiviikkoaamuna ja laskee asteittain kohti seuraavaa tiistaita. Viikkosyklin säännöllisyys on herättänyt epäilyksiä jakeluportaan kilpailuongelmista tai jopa kartellimaisesta käytöksestä.

    Sykli voi kuitenkin selittyä yritysten kilpailullisella käyttäytymisellä. Erään teorian mukaan jakeluasemilla on kannustin asettaa hintansa juuri kilpailijoidensa hintatason alapuolelle niin kauan, kunnes hinta laskee jakeluaseman kustannusten tasolle. Tällöin yksi asemista nostaa hintaansa kerralla reippaasti ja kilpailijat seuraavat perässä. Tämän jälkeen hintojen asteittainen lasku alkaa uudelleen.

    Hintajohtaja keulii

    Joillain markkinoilla on havaittu, että hintaa nostaa ensimmäiseksi aina tietty yritys. Tällaisen hintajohtajan olemassaolo voi edesauttaa syklin syntymistä ja pysyvyyttä. Hintaa nostava yritys ajoittaa usein hinnankorotuksen viikonpäivälle, sillä kuluttajien hintaherkkyys on arkisin matalimmillaan. Jakeluketjujen mahdollisesti käyttämät hinnoittelualgoritmitkin voivat vaikuttaa sykliin.

    Toinen polttoainemarkkinoihin liitetty ilmiö on vähittäishintojen taipumus reagoida nopeammin öljyn hinnan nousuihin kuin laskuihin. Ilmiö saattaa selittyä osin hintasyklin syntytavalla. Kun öljyn hinta nousee odottamatta, jakelijat nostavat hintojaan nopeasti, etteivät niiden katteet painuisi negatiivisiksi. Toisaalta öljyn hinnan laskiessa jakelijoilla ei ole vastaavaa painetta hinnanalennuksiin, vaan hintasyklin laskuvaihe jatkuu kohti syklin uutta pohjatasoa.

    Hintojen hidas lasku voi selittyä myös kuluttajakäyttäytymisellä. Kun öljyn ja polttoaineiden hinnat ovat korkealla, jakeluasemien välinen hintavaihtelu vähenee. Silloin kuluttajat eivät etsi parasta tarjousta yhtä innokkaasti kuin hintojen ollessa matalalla ja hintaerojen suurempia. Näin jakeluaseman ei kannattaa reagoida nopeasti öljyn hinnan laskuun, koska hinnanalennus ei olennaisesti lisää asiakasmääriä.

    Vastauksen kysymykseen antoi Kilpailu- ja kuluttajaviraston pääekonomisti Olli Kauppi

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua