Sähköinen Toyota Proace EV on Eltelin hiljainen työkalu
-
Teksti: Juho Paavola
-
Kuvat: Juho Paavola
-
15.9.2022
-
Kun Eltel Suomen sähköasentaja Antti Lamberg hyppää rattiin ja painaa käynnistysnappia, pakettiauto ei murahdakaan. Toyotako rikki?
Ei sentään. Lambergin alla on Eltelin tuliterä työrukkanen, täysin sähkötoiminen Toyota Proace EV.
”Toimimme sähköalalla, joten sähkötoimiset pakettiautot ovat meille luonteva valinta. Uskomme siihen mitä teemme ja näytämme esimerkkiä”, Eltel Sähkön Etelä, Keski- ja Länsi-Uusimaan tuotantopäällikkö Jarkko Honkanen sanoo.
Eltelissä päätös 50 sähköisen pakettiautojen hankkimisesta tehtiin vuonna 2021. Ensimmäiset autot saatiin asentajien käyttöön vuoden 2022 alussa.
”Autoalalla oli jo valmiiksi komponenttipulaa ja muuta viivytystä, mutta Toyotalla on toimittu vaikeassa tilanteessa todella hyvin. Näyttää siltä, että saamme suunnitelmien mukaisesti kaikki tilatut autot käyttöömme tämän vuoden aikana”, Eltelin kalustopäällikkö Juha Miettinen sanoo.
Eltelin sähköasentaja Antti Lamberg, kalustopäällikkö Juha Miettinen ja tuotantopäällikkö Jarkko Honkanen ovat tyytyväisiä uusiin Toyota Proace EV -pakettiautoihinsa.Eltelissä autolla on päästävä joka paikkaan
Koko maassa toimiva Eltel on erikoistunut vaativien sähkö- ja telealan rakennus-, asennus- ja huoltotöihin. Asiakkaisiin kuuluvat esimerkiksi teleoperaattorit, tuulivoimapuistot ja sähkön jakeluyhtiöt.
”Jokainen, joka käyttää jääkaappia tai puhelinta, on pienen mutkan kautta meidän asiakkaamme”, Miettinen tiivistää.
Miettisen vastuulla on Eltelin noin 750 ajoneuvoa, joista yli 650 on ”teipattuja” eli yrityksen väreissä kulkevia autoja. Loput ovat työsuhdeautoja, joista nykyisin lähes jokainen kulkee sähköllä tai hybridivoimalinjan avulla. Työautot ja -koneet sähköistyvät kehityksen edetessä.
”Pienimmät automme ovat kooltaan sateenvarjoista seuraavia. Suuremmassa päässä meiltä löytyy Suomen ainoa siviilikäytössä oleva 6x6-vetoinen erikoiskuorma-auto. Kun esimerkiksi myrsky iskee, päivystyskeikalle on päästävä joka paikkaan”, Miettinen summaa.
Toyota Proace EV -pakettiautot toimivat Eltelillä asentajien työkaluina. Myös sähköasentaja Antti Lambergin uusi työauto on hiljainen ja tilava Proace EV.Sähköinen Proace toimii koko Suomessa
Päätös sähköpakettiautojen hankinnasta oli ollut Eltelissä pöydällä pitkään. Sähköalan pioneerihengessä yhtiössä testattiin sähkötoimisia pieniä pakettiautoja jo vuonna 2011.
”Silloinhan sähköautoja ei ollut. Kun jonnekin pysähtyi, ihmiset tulivat katsomaan ja juttelemaan”, Miettinen kertoo.
Kymmenessä vuodessa sähköpakettiauton WLTP-mittaustavan mukainen toimintamatka on lähes nelinkertaistunut. Eltelille Proacen noin 340 km toimintamatka riittää hyvin suurimpaan osaan Eltelin töistä, sillä keskimääräinen ajosuorite yrityksessä on noin 80 kilometriä.
”Talvella toimintamatka voi lyhentyä, mutta riittää meille silti oikein hyvin. Sähköautot vaativat vain hieman uudenlaista ajattelutapaa. Ei ajeta mittaria ihan punaiselle, vaan opetellaan iskemään auto töpseliin lounastunnin tai yön ajaksi”, Miettinen näkee.
Pitkään sähköautoilun suurimmaksi esteeksi on nähty latausinfran puute. Se huoli on mennyt happamaksi, myös sähköautojen latausasemia rakentavan Eltelin Honkanen ja Miettinen huomauttavat.
”Latausasemia tilataan enemmän kuin kyetään toimittamaan. Infra kehittyy vauhdilla myös suurten kaupunkien ulkopuolella, ja sähköpakettiautomme voivat jo hyvin toimia myös pienemmillä paikkakunnilla ympäri Suomea”, Honkanen sanoo.
Tuttu auto on helppo ottaa käyttöön
Toyota Proace EV -pakettiautot toimivat Eltelillä asentajien työkaluina. ”Parasta on se, että auto on samanlainen kuin vanhatkin, eikä näytä miltään avaruusalukselta. Henkilöstön on ollut helppoa ottaa ne käyttöön ja niistä on tykätty. Jotkin asentajat eivät enää muulla suostu ajamaankaan, Honkanen kertoo.
Yritykselle sähköpakettiautoista on monipuolisesti hyötyä.
”Vielä hetki sitten ympäristöasioita katsottiin yrityksissä suunnitelmina ja erillisinä projekteina, mutta nyt halutaan ottaa konkreettisia askeleita oman ympäristöjalanjäljen hallitsemiseksi ja tämä on yksi merkittävä tapa”, Miettinen perustelee.
Hän laskee, että yhtiön omat autot kuluttavat noin 2 miljoonaa litraa polttonestettä vuodessa. Esimerkiksi ajasta ja paikasta riippumattomiin päivystystöihin sähköautot eivät vielä täysin sovi, mutta aikataulutettaviin töihin ne istuvat hyvin. Sähköisen voimalinjan ansiosta työt esimerkiksi tunneleissa tai parkkihalleissa sujuvat aiempaa mukavammin.
”Polttoaineen hinnan noustessa talous on totta kai yksi tärkeä näkökulma. Ennen kaikkea hankimme sähköautot siksi, että ne ovat ympäristöystävällisiä, ne sopivat käyttöömme hyvin ja aika on niille nyt sopiva.”
”Automme ovat hyvin lisävarusteltuja, joten toisella kierroksella esimerkiksi pienyrittäjät saavat niistä itselleen hyvän työkalun vielä useiksi vuosiksi”, Juha Miettinen pohtii. Jarkko Honkasen mukaan sähköalalle toimivalle Eltelille sähköautot ovat luonteva valinta.Yritysautot uudistavat koko Suomen autokantaa
Toyota Proace EV:t hankittiin Eltelin kalustoon Vantaalla toimivan Toyota Kaivokselan kautta. Erityisesti liikkeessä asioinnista vastannut Mika Vauhkonen saa Elteliltä vuolaasti kiitosta.
”Meillä on pitkä kokemus Toyotasta, joten sinänsä valinta oli meille luonteva. Kokeneena myyjänä Mika ymmärsi tarpeemme nopeasti ja auttoi meitä löytämään tarpeisiimme sopivat vaihtoehdot”, Miettinen sanoo.
Kun päätös sähköstä oli tehty, valintana oli varustetaso ja toimintamatka. Eltelissä päädyttiin hankkimaan kaikki autot suuremmalla akulla ja viiden vuoden leasing-sopimuksella Lease Planin kautta.
”Kun huollot tehdään ohjelman mukaan, autoilla on vielä paljon käyttöikää edessään. Automme ovat hyvin lisävarusteltuja, joten toisella kierroksella esimerkiksi pienyrittäjät saavat niistä itselleen hyvän työkalun vielä useiksi vuosiksi”, Miettinen iloitsee.