Kallen suosikkirallit vielä tulossa
-
Teksti: Tuomas Lehtonen
-
Kuvat: TOYOTA GAZOO Racing
-
1.7.2025
-
Toyota Way kysyi TOYOTA GAZOO Racing World Rally Teamia (TGR WRT) edustavan Kalle Rovanperän mietteitä meneillään olevasta MM-kaudesta Akropolis-rallin aattona. Tuolloin MM-kaudesta oli ajettu kuusi osakilpailua.
Lajin kaksinkertainen maailmanmestari veti viime vuonna henkeä ja ajoi vain seitsemän kauden 13:sta rallista. Tällä kaudella Kalle nähdään jälleen mestaruusjahdissa, sillä hän ajaa Toyota GR Yaris Rally1 -autolla kaikki kauden 14 rallia.
Kauden kuuteen ensimmäiseen ralliin on mahtunut niin onnistumisia, keskivertosuorituksia kuin karvaita pettymyksiäkin.
Alkukausi jätti parantamisen varaa
Kauden kolme ensimmäistä rallia menivät Rovanperän näkökulmasta pieleen. Neljäs sija Monte Carlosta ja viides Ruotsin rallista eivät miellyttäneet ja Safari-rallin keskeytys oli suuri pettymys. Sen sijaan Kanariansaarilta saalistettu suvereeni voitto sekä kolmossijat Portugalista ja Sardiniasta toivat valoa ankeaan alkukauteen.
”Kauden alku ei todellakaan ollut helpoimmasta päästä. Auton suorituskyky ei ole ollut sellainen kuin pitäisi, enkä päässyt vauhdillisesti haluamalleni tasolle. Kanarian asvaltilla iskukykymme oli parempi ja sain napattua rallista tärkeät pisteet. Sen jälkeen ajetuista ralleista olen pystynyt keräämään varmoja pisteitä. Portugalista olisin tosin toivonut parempaa tulosta, Rovanperä summaa alkukautta.
Viimeisimpänä ajetussa Kreikan Akropolis-rallissa oli jälleen vaikeampaa. Rutikuivilla sorateillä, yli 30 asteen helteessä ajettu kisa oli tuskien taival. Rovanperä taisteli koko viikonlopun auton ajettavuuden ja tekniikan kanssa. Lauantai keskeytyi tekniseen vikaan ulosajon jälkeen.
Suomalaismestari taisteli kuitenkin tuttuun tapaan rallin loppuun saakka. Kakkossija rallin päättäneeltä Power Stagelta toi Rovanperälle neljä pistettä, mikä toi pientä lohtua vaikeaan viikonloppuun.
Kreikan rallin haastavuus ei tullut Kallelle yllätyksenä, sillä hän povasi kisasta vaikeaa jo ennen starttia.
”Kreikassa on todella kuivaa ja tiet ovat rikki. Irtokiviä on paljon ja niitä kaivautuu kisan edetessä lisää tien pintakerrokseen. Osumia tulee varmasti. Meno on rajua autoille, renkaille ja kuskeille”, Rovanperä kommentoi ennen rallin alkua.
Auto kaipaa vielä säätöjä
MM-rallia ajettiin vuosina 2022–2024 hybridiautoilla. Tällä kaudella WRC-autot hybridit korvattiin biopolttoaineella liikkuviin polttomoottoriautoihin. Muutos osoittautui Toyotan hybridiin tottuneelle Rovanperälle hankalaksi.
”Polttomoottoriautoissa painopiste on erilainen, koska painoa on taka-akselilla aiempaa vähemmän. Auton ajettavuus on nyt erilainen, emmekä ole tiimin kanssa saaneet säädettyä autoa minulle optimaaliseksi. Pääsen ajamaan omalla mukavuusalueellani vain hetkittäin. Kisaolosuhteet vaikuttavat suoritukseeni nyt liikaa, enkä pysty ajamaan nopeinta vauhtiani koko ralliviikonlopun ajan”, Rovanperä pohtii.
Auton voimalinjamuutoksen lisäksi Rovanperän tulosta on syönyt FIA:n virallisen rengasvalmistajan vaihtuminen. Nykyisin käytössä olevat Hankookit eivät ole Kallen mieleen aiemmin käytettyjen Pirellien tapaan.
”Hankookin renkaat eivät sovi ajotyyliini. Tämä fakta tulee tuskin koskaan muuttumaan. Saamme kuitenkin jokaisesta kisasta tärkeää dataa, jolla pystymme säätämään auton ajo-ominaisuuksia minun tarpeisiini paremmin sopiviksi.”
Mestaruudesta tulee tiukka kamppailu
Tämän kauden seitsemän ensimmäisen rallin jälkeen Rovanperä on neljäntenä 117 pisteellä. MM-rallia johtaa TGR WRT:n walesiläiskuski Elfyn Evans 150 pisteellä ja kakkospaikkaa pitää hallussaan niin ikään Toyotalla ajava ranskalaismestari Sebastien Ogier (141 pistettä).
Vaikka Kallen alkukausi ei ole mennyt parhaalla mahdollisella tavalla, kilpailutilanne on kutkuttava. Kuljettaja voi saada yhdestä rallista enimmillään 35 pistettä, joten 33 pisteen eron voi saada kurottua kiinni jopa yhdessä rallissa.
Rovanperälle monet loppukauden ralleista ovat mieleisiä. Jyväskyläislähtöinen Rovanperä tuntee elokuun alussa Keski-Suomessa ajettavan Suomen rallin reitit erinomaisesti. Viron rallin hän on voittanut kolmesti ja Chilen MM-rallin kertaalleen. Keski-Euroopan rallissa Rovanperä oli toinen vuonna 2023.
”En ole päässyt ajamaan uudella autolla vielä Suomen ja Viron kaltaisia nopeita soraralleja, joten auton toimivuudesta näissä ralleista on vielä vaikea sanoa. Suomen rallin lisäksi odotan erityisesti Viron rallia, joka on hienon tiestönsä takia tämän vuoden lempikilpailuni. Viron hiekkaisilla pätkillä pito on jonkin verran erilainen kuin Keski-Suomen sorateillä.”
Jokerina Saudi-Arabian ralli
Tiukka kamppailu MM-herruudesta voi hyvin ratketa vasta vuoden viimeisessä kisassa. Saudi-Arabiassa ajettava kisa on todellinen jokerikortti, sillä WRC-sirkus rantautuu Lähi-Idässä sijaitsevaan kuningaskuntaan ensimmäistä kertaa.
”Saudi-Arabia on täysi mysteeri. Reitti on minulle täysin vieras, enkä ole ennättänyt vielä muodostaa minkäänlaista kuvaa kisasta. Sen tiedän, että dyyneillä on tarkoitus ajaa”, Rovanperä pohtii.
Ei tarvitse olla ennustaja veikatakseen, että mestaruustaisto säilyy jännittävänä viimeisiin ralleihin asti. Osittain tähän vaikuttaa MM-sarjan pistepolitiikka – rallikohtaiset pistepotit jakautuvat useammalle kuljettajalle, joten piste-erot eivät pääse helposti kasvamaan suuriksi.
Toyota Way toivottaa Kalle Rovanperälle menestystä kauden toiselle puolikkaalle!
-