Toyota palvelee

Autoilijat saivat lisää vapautta

Tieliikennelaki
Kesäkuun alussa astui voimaan uusi tieliikennelaki. Autoilijat saavat uudenlaisia vapauksia, kunhan ovat tarkkaavaisia. Muutama muutos koskee myös pyöräilijöitä.
  • Teksti: Marianna Salin
  • Kuvat: Istock
  • 4.6.2020
  • Parkkiin vastavirtaan

    Jos automatka Etelä-Eurooppaan peruuntui, ei hätää. Tunnelmaan pääsee nyt kotikaupungissakin. Taajamassa saa pysäköidä kaksisuuntaisen tien vasempaan reunaan, siis sujahtaa vastaantulijan puolelle, kunhan ei haittaa eikä vaaranna muuta liikennettä eikä ylitä yhtenäistä keskiviivaa eli sulkuviivaa. Pysäköintiajan alkamisen voi ilmoittaa vapaasti, mutta selkeästi, vaikka paperilapulle kirjoittamalla. Pysäköintikiekkoa ei siis ole pakko käyttää.

    Joustoa kääntyjälle

    Ennen kääntyjä saattoi tehdä poikkeuskäännöksen, jos edessä oli risteyksen jälkeen pian uusi risteys ja käännös. Silloin sopi suunnata risteyksestä suoraan haluamalleen kaistalle, vaikka se ei ollut lähin. Nyt tämä on luvallista aina, kunhan ottaa huomioon muun liikenteen.

    Lupa painaa kaasua

    Ajoneuvokohtaiset nopeusrajoitukset poistuvat paketti-, ruumis-, huolto- ja matkailuautoilta, ja nämä autot noudattavat jatkossa tie- tai aluekohtaisia nopeusrajoituksia kuten henkilöautotkin. Lisäksi enintään 750 kilon perävaunua vetävällä henkilö- tai pakettiautolla saa ajaa nyt 100 km/h entisen 80:n sijaan.

    Hidas väistää

    Tielle voidaan asettaa vähimmäisnopeus, jota ei saa alittaa, ellei liikennetilanne sitä edellytä. Tielle ei ole siis asiaa lainkaan, jos ajoneuvon rakenteellinen nopeus jää vaaditun nopeuden alle. Hitaasti ajavan taakse ei pitäisi jäädä jumiin enää muillakaan teillä, koska muita hitaamman on helpotettava ohittamista väistämällä.
     

     
    Velvollisuus ennakoida

    Lapsi ryntää pallon perään, vanhus horjahtaa tien reunassa, bussista purkautuva turistijoukko pursuaa jalkakäytävältä ajoradalle. Kokenut autoilija osaa varmasti ennakoida näitä tilanteita. Nyt laki jopa erikseen velvoittaa ennakoimaan toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi, ja siihen voidaan vedota, kun onnettomuuksia selvitellään.

    Virhemaksu rikkomuksista

    Liikennevirhemaksu korvaa tieliikenteen rikesakon. Sen suuruus on liikennesääntörikkomuksen laadusta riippuen 20–200 euroa. Esimerkiksi jalankulkija maksaa yhdestä rikkomuksesta 20 euroa, kun taas autoilija 100 euroa. Automaattisessa liikenteenvalvonnassa havaittu rikkomus voi ohjata liikennevirhemaksun ajoneuvolle, jolloin siitä vastaa ajoneuvon haltija.

    Renkaat kelin mukaan

    Tähän asti marraskuussa sai liukastella kesärenkailla, jos halusi, ja joulukuussa piti käyttää talvirenkaita, vaikka tie olisi ollut kesäkunnossa. Nyt turvallisuus ohjaa renkaanvaihtoa. Talvirenkaita on käytettävä marraskuun alusta maaliskuun loppuun, jos sää tai keli sitä edellyttää. Samalla ajanjaksolla saa käyttää nastarenkaita ja muulloinkin, jos sää tai keli sitä edellyttää.

    Sujuvasti pyörätien jatkeella

    Ennen pyöräilijän oli väistettävä autoja, jatkuipa pyörätie suojatien yhteydessä tai ei. Nyt pyörätien jatke tarjoaa pyöräilijälle etuajo-oikeuden autoihin nähden, ja se osoitetaan autoilijoille liikennemerkein. Edessä on kuitenkin kahden vuoden siirtymäaika, jonka aikana pyöräilijän on tarkistettava, onko merkki jo paikoillaan.

     
    Takavalo polkupyörään

    Enää ei riitä valkoinen tai vaaleankeltainen etuvalo, vaan nyt tarvitaan myös punainen takavalo, kun pyöräilee pimeällä tai hämärässä tai kun näkyvyys on muusta syystä huonontunut.

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua