Tarkista, kuinka turvallinen autosi on
-
Teksti: Sami Takala
-
Kuvat: Adobe
-
9.12.2021
-
Oletko hankkimassa uutta autoa ja mietit, miten turvallinen se mahtaa olla? Tai tiedätkö, millä tasolla nykyisen autosi turvallisuusvarustelu on?
Syötä auton merkki ja malli Euro NCAP -sivustolle ja saat vastauksena autosi turvaluokituksen 1–5 tähden asteikolla. Kaikki Euro NCAPissa mukana olevat autot on kolaritestattu useilla eri tavoilla ja lopullinen arvio kertoo siitä, miten turvallinen auto on sekä aikuis- että lapsimatkustajille. Samoin arvio kertoo, miten auton valmistuksessa on huomioitu heikoimpien tielläliikkujien eli jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuus mahdollisen törmäyksen sattuessa. Oma arviointikategoriansa on myös auton turvavarusteille.
Toisin sanoen Euro NCAP -testit testaavat sekä auton passiivista kolariturvallisuutta että aktiivista, kolareita ehkäisevää turvallisuutta ja siihen liittyviä varusteita.
”Kolaritesteissä selvitetään, miten esimerkiksi auton keula ja tuulilasi suojaavat jalankulkijaa ja pyöräilijää törmäystilanteessa”, selventää Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen.
Hänen mukaansa Euro NCAPin testeillä on ollut merkittävä rooli autojen turvallisuuden kehittymisessä.
”Euro NCAPin tehtävänä on kannustaa valmistajia ylittämään lakisääteiset turvallisuusvaatimukset. Testejä on kehitetty tiukemmiksi ja vaatimuksia ja osa-alueita on tullut lisää sitä mukaa kun autot ovat kehittyneet.”
Tolvanen lisää, että testivaatimuksissa on myös sellaisia osa-alueita, jotka ovat vasta tulossa lakisääteisiksi, kuten automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja kaista-avustin.
Uusi Yaris Cross sai Euro NCAPin testeissä viisi tähteä.Katso Euro NCAPin Yaris Crossin testivideo.
Pari tähteä ei tarkoita turvatonta autoa
Mitä testit sitten tehdään? Tolvasen mukaan autolla ajetaan esimerkiksi 64 kilometrin tuntivauhdilla ¾-nokkakolari sekä 100-prosenttinen nokkakolari. Tämän lisäksi ajetaan kylkikolari, joka simuloi tilannetta, jossa toinen auto ajaa kylkeen sekä suistumisonnettomuus, jossa ajetaan esimerkiksi puuhun tai pylvääseen. Näiden lisäksi erillisellä kelkalla testataan istuimet, ja miten ne suojaavat peräänajotilanteessa matkustajan niskaa.
”Vaikka lopulliseksi arvioksi saisi kolme tähteä, se ei tarkoita, että auto on turvaton. Yleensä kyseessä on halvempi merkki, jossa ei ole vakiovarusteena edistyneempiä turvavarusteita, joita parhaat arvosanat edellyttävät. Kaikki testatut autot ovat joka tapauksessa tyyppihyväksyttyjä ja eurooppalaiset standardit täyttäviä autoja.”
Euro NCAPin turvallisuustestejä on tehty vuodesta 1997, ja mukana on muun muassa isoja auto-, kuluttaja- ja tutkimusjärjestöjä sekä kansainvälinen autoliitto FIA.