1. Toyota Way
  2. Turvallisuus
  3. Turvavyö on vaivaton henkivakuutus
Toyota palvelee

Turvavyö on vaivaton henkivakuutus

Liikenneturvallisuus
Turvavyön käyttö auton etupenkillä on useimmille itsestäänselvyys, mutta takapenkillä ja pakettiautossa sen käyttö ajoittain unohtuu. Jos kaikki suomalaiset käyttäisivät turvavyötä, liikennekuolemat vähenisivät 20–30 hengellä joka vuosi. Nykyaikaisten autojen monimutkaiset turvajärjestelmät turvatyynyineen toimivat halutusti vain silloin, kun turvavyöt pitävät kuljettajan ja matkustajan kiinni istuimissa.
  • Teksti: Tuomas I. Lehtonen
  • Kuvat: Adobe
  • 9.10.2023
  • Turvavyöt yleistyivät autojen varustuksessa 60-luvulla. Sittemmin niiden arvioidaan pelastaneen maailmanlaajuisesti reilusti yli miljoonan ihmisen hengen. Nykyään turvavöiden käyttäminen on valtaosalle suomalaisista ja eurooppalaisista itsestäänselvyys. 

    Liikenneturva on tutkinut suomalaisten turvavöiden käyttöä vuodesta 1966 lähtien, ja nykyään turvavyöseurantoja tehdään joka vuosi. Viime vuotta koskevien seurantatulosten mukaan turvavyötä käyttää taajama-alueella 97 prosenttia henkilöauton kuljettajista ja 96 prosenttia etupenkillä matkustavista. Takapenkkiläisten suhtautuminen turvavöihin on etupenkkiläisiä nihkeämpi, sillä vain 90 prosenttia takaistuimella istuvista napsautti vyön kiinni. 

    ”Suomessa turvavöiden käyttö on pitkälti samalla tasolla kuin useimmissa muissakin EU-maissa. Tämä on nähtävissä esimerkiksi Baseline -tutkimushankkeessa, jossa kerättiin tieliikenneturvallisuustietoa 18 EU-maasta”, Liikenneturvan johtava asiantuntija Juha Valtonen sanoo.

    Pakussa turvavyö unohtuu helpommin

    Liikenneturvan seurantatutkimuksessa olivat mukana henkilöautojen ohella myös pakettiautot. Niistä löytyvät Suomen holtittomimpia turvavyönkäyttäjiä – taajama-ajossa turvavyö nimittäin ”unohtui” joka viidenneltä pakulla matkaavalta ja maantielläkin joka kymmenenneltä. 

    ”Turvavyön käytön laiminlyönti johtuu pitkälti piittaamattomuudesta ja laiskuudesta. Riskiä liikenneonnettomuuteen joutumisesta saatetaan vähätellä ja kiireeseen vedoten jätetään turvavyö kiinnittämättä”, Valtonen pohtii.

    Hän muistuttaa turvavöiden käyttövelvollisuuden koskevan kaikkia autoja ja kaikkia autojen istuimia, joihin turvavyöt on asennettu. Näin velvoittaa EU-direktiivi. 

    Turvavyö olisi pelastanut 100 ihmishenkeä

    Onnettomuustilanteissa turvavyötön matkaaja voi sinkoutua ulos autosta tai muiden matkustajien päälle. Tällaiset tilanteet johtavat usein kuolemiin tai vakaviin loukkaantumisiin. Onnettomuustietoinstituutin julkaisema turvavyöraportti osoittaa, että turvavyön käyttäminen olisi pelastanut Suomessa yli sata ihmishenkeä vuosina 2017–2021. 

    ”Kolaritilanteessa turvavyöllä on valtavan suuri suojaava vaikutus. Nykyaikaisten autojen monimutkaiset turvajärjestelmät monine turvatyynyineen toimivat halutulla tavalla vain silloin, kun turvavyöt pitävät kuljettajan ja matkustajan kiinni istuimissa”, Valtonen toteaa.

    Jotta turvavyö suojaa käyttäjäänsä, sen korkeussäätö tulee asettaa käyttäjän mittoihin sopivaksi. Turvavyötä kiinnitettäessä on myös tärkeää kiristää vyö riittävän tiukalle. Oikein asennettu kolmipisteturvavyö kulkee napakasti käyttäjän hartian, rinnan ja lantion yli. Turvavyö voidaan säätää sopivaksi yli 135-senttiselle käyttäjälle. Pienet lapset tarvitsevatkin autossa matkustaessaan aina oman painonsa ja pituutensa mukaisesti valitun turvalaitteen, eli turvaistuimen tai -kaukalon.

    Kolaritilanteessa turvavyöllä on valtavan suuri suojaava vaikutus. 

     

    Turvavyökään ei pelasta kaikelta

    Vaikka turvavyön käyttö parantaa oleellisesti ajoturvallisuutta, sekään ei aina yksin riitä pelastamaan auton kuljettajaa ja matkustajia. Ajoturvallisuutta tulisikin tarkastella useamman tekijän muodostamana kokonaisuutena.

    ”Turvavyön ja auton muiden turvalaitteiden suojaavalla kyvyllä on rajansa. Olennaista on, että auton ajonopeus ei kasva liian suureksi. Näin mahdollisessa onnettomuustilanteissa törmäysvoimat ja vauhdin hidastuvuus pysyvät kohtuullisina, mikä vähentää sisäelinten vahingoittumisriskiä.”

    Valtonen painottaa, että vakavissa liikenneonnettomuuksissa turvavöiden käytön laiminlyönti on osoittautunut vain harvoin ainoaksi riskitekijäksi. Useimmiten taustalla on monien riskitekijöiden summa, johon voivat kuulua huonokuntoisen ajoneuvon ohella myös esimerkiksi raju ylinopeus ja päihteet. 

    ”Ehkä surullisimmat ja turhimmat onnettomuudet ovat sellaisia, joissa kavutaan kaverin auton takapenkille, eikä turvavöitä viitsitä tai kehdata "kaivaa" kiinnitettäviksi. Sitten kuski haluaa esitellä ajotaitojaan…”


  • Turvavöiden historia Suomessa

    • Turvavyöt yleistyivät henkilöautoissa 60-luvulla. Ne tulivat pakollisiksi varusteiksi uusien autojen etupenkeillä vuonna 1971 ja takapenkeillä 1981.

    • Turvavöiden käyttöpakko tuli Suomessa voimaan henkilöauton etuistuimilla vuonna 1975 ja takaistuimilla vuonna 1987. 

    • Aluksi monet protestoivat käyttövelvoitetta vastaan, ja turvavöiden käyttö jopa väheni 70-luvun lopulla.

    • Tilanne muuttui, kun laiminlyönnistä alettiin rangaista vuonna 1982. Etupenkkiläisten turvavöiden käyttö maantieajossa nousi nopeasti yli 90 %:iin. Taajamissa vöiden käyttö oli vähäisempää.

    • Viimeisen vuosikymmenen ajan turvavöiden käyttö on vakiintunut yli 90 %:n tasolle niin maantie- kuin kaupunkiajossakin. Turvavyömuistuttimien yleistyminen on osaltaan vähentänyt käyttöön liittyviä laiminlyöntejä. 

    Lähde: Liikenneturva


     

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua