Toyota on kehittänyt sähköä hyödyntävää hybriditekniikkaa jo vuosikymmeniä. Ensimmäisen hybridinsä, Priuksen, se toi markkinoille vuonna 1997. Sen jälkeen Toyota on myynyt yli 18 miljoonaa hybridiä ympäri maailmaa.
Hybridit ovat yleistyneet myös Suomessa, ja niiden suosio kasvaa koko ajan. Monissa Toyotan automalleissa onkin nykyisin saatavilla ainoastaan hybridejä. Näin on esimerkiksi Corollan kohdalla. Corolla oli Suomen myydyin henkilöauto viime vuonna, selviää Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tilastoista.
Toyotan tekninen päällikkö Jarno Kuusisto vastaa yleisimpiin hybridiin liittyviin kysymyksiin.
Hybridi liikkuu sähkö- ja polttomoottorilla, jotka toimivat saumattomasti yhteen. Hybridijärjestelmä valitsee ajotilanteen perusteella aina taloudellisesti järkevimmän voimanlähteen ja yhdistelee niitä.
”Esimerkiksi liikkeellelähtö tapahtuu sähkömoottorilla, kun taas kiihdytystilanteessa voimaa tulee niin polttomoottorista kuin akustosta. Tasaisella ja loivassa alamäessä hybridi kulkee pitkiäkin matkoja pelkästään sähköllä”, Kuusisto kertoo.
Toyotan mallistossa on sekä itselataavia täyshybridejä että ladattavia pistoke- eli plug-in-hybridejä. Täyshybridin akkua ei tarvitse erikseen ladata, vaan se latautuu itsestään ajon aikana keräämällä energiaa jarrutuksista ja polttomoottorista.
Pistokehybridi on nimensä mukaisesti kytkettävä ajon jälkeen latausasemalle samaan tapaan kuin täyssähköauto, mutta sen akussa on täyshybridiä suurempi varastointikapasiteetti.
Täyshybridi toimii automaattisesti ilman, että kuljettajan tarvitsee tehdä mitään. Voimanlähteen muutos on niin huomaamaton, ettei autoilija välttämättä edes havaitse sitä.
Täyshybridissä on lisäksi EV-ajotila, jonka kuljettaja saa halutessaan kytkettyä päälle valintapainikkeesta. Silloin auton kulkee pelkästään sähköllä. EV-ajotila sopii ajoon alhaisilla nopeuksilla.
”Kun kuljettaja painaa riittävästi kaasua, hybridijärjestelmä kytkee EV-ajotilan pois päältä”, Kuusisto sanoo.
Pistokehybridissä kuljettaja voi valita ajavansa vain sähköllä suurillakin nopeuksilla. Auto siirtyy kulkemaan bensalla sitten, kun akussa ei ole enää riittävästi sähköä.
Hybridin polttomoottoria korkeampi hinta johtuu kehittyneemmästä tekniikasta ja akustosta. Esimerkiksi Yaris-luokassa hintaero on noin 1 500 euroa.
Hybridi kuluttaa vähemmän polttoainetta eikä sisällä yhtä paljon kuluvia osia kuin perinteinen auto. Lisäksi se vähentää päästöjä eli säästää ympäristöä. Sähköajon aikana hiilidioksidipäästöjä ei synny lainkaan, minkä vuoksi autovero on alhaisempi kuin polttomoottoriautossa.
Hybridi myös parantaa matkustusmukavuutta, sillä se on hiljainen. Ajamista helpottaa automaattivaihteisto, joka on kaikissa hybrideissä. Voimaa hybridissä riittää perävaununkin vetämiseen. Esimerkiksi nelivetoinen RAV4 Hybrid AWD-i:n suurin sallittu vetomassa jarrulliselle perävaunulle on 1 650 kiloa.
Toyotan täyshybridien polttoaineenkulutus on noin 30 prosenttia pienempi kuin perinteisten polttomoottoriautojen.
Hybridin parhaat puolet polttoaineen säästössä tulevat esiin kaupunkiajossa: suotuisissa olosuhteissa täyshybridillä pystyy ajamaan jopa puolet matkasta sähköllä. Toisaalta sähkömoottorin tuottama vääntö helpottaa esimerkiksi kiihdytyksissä ja ohitustilanteissa maantieajossa.
Täyteen ladatulla pistokehybridillä on mahdollista ajaa sataprosenttisesti sähköllä. Ja vaikka pistokehybridin akkua ei ehtisi lataamaan täyteen, silläkin voi tehdä 50 prosenttia ajosta sähköllä.
”Oman kotini ja kaupungin välillä on viisi kilometriä. Sen ajaminen hybridillä on mukavaa loikottelua päästöttömästi”, Kuusisto sanoo.
Ei juuri mitenkään. Hybridiä ei tarvitse huoltaa useammin kuin muitakaan autoja, vaan huoltoväli on sama: 15 000 kilometriä tai yksi vuosi.
Huollattaminen ei myöskään ole kalliimpaa. Huollon kustannukset saattavat olla jopa halvemmat, koska kuluvia osia on vähemmän. Hybridissä ei ole esimerkiksi perinteistä starttimoottoria ja jarrupalat kuluvat hitaammin.
Huolto hoituu kaikissa Toyota-merkkihuolloissa, joiden koulutetut korimekaanikot tuntevat hybriditekniikan.
Eroavaisuuksia ei ole. Hybridi käynnistyy ja toimii myös pakkasella. Esimerkiksi Corolla Hybrid on tutkitusti erinomainen talviolosuhteissa. Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid on voittanut Tekniikan Maailman arvostetun talviautovertailun.
”Ei tarvitse pelätä, että jokin komponentti menisi rikki. Hybridejä on myyty yli 20 vuotta, ja akut ovat osoittautuneet äärimmäisen toimintavarmoiksi”, Kuusisto sanoo.
”Ihmiset rinnastavat hybridin akun helposti kännykän akkuun, joka on sippi 3–5 vuodessa. Auton järjestelmä pitää huolen siitä, että akun varaustila ei pääse nollille. Se on aina optimitilassa.”
Toyotan luottamuksesta hybrideihin kertoo myös maksuton hybridiakkuturva, joka on voimassa kymmenen vuotta tai 350 000 kilometriä.
Täyshybridissä ei ole ennalta rajattua toimintamatkaa. Autolla pääsee maailmantappiin asti, kunhan tankissa riittää polttoainetta. Pistokehybridin toimintamatka sähköllä on yli 50 kilometriä, minkä jälkeen sekin alkaa käyttää bensaa.
Erittäin hyvin. Vähän ajettu ja muutaman vuoden ikäinen hybridi on haluttu vaihtoauto. Alhaisten huolto- ja käyttökustannusten sekä päästörajoitusten vuoksi hybridin jälleenmyyntiarvo on jopa parempi kuin perinteisillä polttomoottoriautoilla.
Toyota on ylipäätään kysytty merkki käytettyjen autojen markkinoilla. Yhdysvaltalaisen automarkkinadataa keräävän iSeeCars-palvelun mukaan Toyotan arvo säilyy automerkeistä parhaiten.