Toyota palvelee

Energiakriisi ei katkaise autokannan sähköistymistä

Sähköautot
Suomen autokanta jatkaa siirtymistä kohti täyssähköautojen läpimurtoa sähkön hinnan kasvusta huolimatta. "Sähköautot yleistyvät edelleen, ainoastaan vähän hitaammin”, Autotuojien toimitusjohtaja Tero Kallio sanoo.
  • Teksti: Juha-Pekka Honkanen
  • Kuvat: Toyota
  • 18.10.2022
  • Autotuojien toimitusjohtaja Tero Kallion mukaan energiakriisin puhjettua elo-syyskuussa 2022 täyssähköautojen kysynnän kasvu väheni, mutta sähköautojen hankintapäätökset jatkoivat silti kasvu-uralla.

    ”Jos bensiini maksaa kaksi euroa litralta, sähkö saa maksaa siirtokuluineen 75 senttiä kilowattitunnille ennen kuin hinnat ovat tasan. Sähköautot yleistyvät edelleen, ainoastaan vähän hitaammin”, hän sanoo.

    Nyt arvioidaan, että täyssähköautojen osuus vuonna 2025 ensirekisteröitävistä autoista on noin 35 prosenttia. Ennustaminen on kuitenkin vaikeaa: Maailman turvallisuustilanteen heikkeneminen ja sähkön hinnan jääminen korkealle tasolle heikentäisi arvioitua määrää. Kallio sanoo, että ennuste voi olla myös pessimistinen. Vaikka sähkön hinta ei laskisi edellisvuosien tasolle, talvi voi olla odotettua leudompi.

    ”Tuulinen talvi tarkoittaisi hyvää tuottoa tuulipuistoille. Lisäksi Olkiluoto 3:n vaikutus Suomen omavaraisuuteen sähkön tuotannossa on merkittävä, joten autojen myynti voi vetää paremminkin.”

    ”Euro on paras konsultti”

    Autokannan sähköistymistä edistää Kallion mukaan eniten ajamisen hinta. Auton ostajien vaakakupissa painaa myös ekologisuus sekä ilmastotavoitteet ja tällä hetkellä moni arvostaa myös öljyriippuvuuden vähentämistä.

    Kallio huomauttaa, ettei täyssähköauto ole enää vain eteläsuomalaisten kaupunkilaisten valinta. Vuonna 2021 sähköautojen suhteellinen osuus autojen ensirekisteröinneistä oli Pohjois-Pohjanmaalla lähes sama kuin Uudellamaalla, 14 ja 15 prosenttia. Lapissa joka kymmenes ensirekisteröity auto oli täyssähköauto.

    ”Pohjois-Suomessa etäisyydet ovat pitkiä ja täyssähköautoilla myös ajetaan vuosittain paljon. Tilastoissa näkyy edelleen, että kuluvan vuoden ensimmäisellä puoliskolla moni laski autoilun kokonaiskustannukset uudelleen polttoaineen hinnan noustua 2,5 euroon.”

    Latauspisteiden yleistyminen kauppojen pihoilla on johtanut suuressa osassa maata siihen, ettei täyssähköautoa tarvitse jättää ostamatta niiden puutteessa. Pientalotaajamien asukkaat ovat itse asiassa kaupunkilaisia paremmassa asemassa.

    ”Viimeisten tutkimusten perusteella latausverkostoa ei enää pidetä ongelmana. Uudellamaalla hankaluuksia tuo se, että moni kerrostalossa asuva on käytännössä kodin ulkopuolisten latauspaikkojen varassa.”

    Plugin-hybridit tulevat kuitenkin pitämään selkeän markkinaosuuden myös täyssähköautojen yleistyessä.
     
    Pistokehybridillä pääsee pitkälle

    Tilastoissa pistokehybridien osuus ensirekisteröinneistä oli 10,3 prosenttia vuonna 2021. Kallio sanoo, että täyssähköautojen markkinaosuuden kasvaminen taittaa hybridien kysynnän kasvua. Plugin-hybridit tulevat kuitenkin pitämään selkeän markkinaosuuden myös täyssähköautojen yleistyessä.

    ”Monella on realistinenkin pelko vaihtaa polttomoottorista täyssähköön. Plug in -hybridissä matkan jatkuminen ei ole kiinni latauspisteistä ja niiden range sähkömoottorilla riittää monelle päivittäiseen asiointiin.”

    Markkinatilastoista näkyy myös, että pistokehybridi on monelle portti täyssähköiseen autoiluun.

    ”Pistokehybridin ostaneet lataavat sitä paljon, sillä se säästää enemmän rahaa kuin polttoaineen tankkaaminen. Kun säästön määrän huomaa omakohtaisesti, seuraava valinta on todennäköisemmin sähköauto.”

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua