1. Toyota Way
  2. Autot ja varusteet
  3. Entistä älykkäämpi ja nätimpi Toyota C-HR
Toyota palvelee

Entistä älykkäämpi ja nätimpi Toyota C-HR

Ensiarvio
Toyota Way testasi täysin uutta C-HR-hybridiä. Silmiä hivelevän muotoilun lisäksi auto on tehokas ja ripeä, mutta bensapihi. Vakiona löytyvät kaikki turvavarusteet.
  • Teksti: Bo Ingves
  • Kuvat: Bo Ingves
  • 22.11.2023
  • Toyota C-HR:n alkuperäinen dna näkyy vielä uusimman sukupolven muodoissa.. 

     

    Ibizan kumpuilevan vehreät maisemat toimivat uuden Toyota C-HR Hybridin kansainvälisen koeajon kauniina näyttämönä marraskuun alkupuolella. Saaren mäkinen maasto ja runsaslukuiset hiusneulamutkat antoivat hyvät puitteet testata uusinta, viidettä sukupolvea edustavaa hybridijärjestelmää, joka osoittautui sekä tehokkaaksi että todella bensapihiksi melko koleassa Välimeren syyssäässä.  

    Kun osallistuin C-HR:n ensikoeajoon vuonna 2016 Madridissa, auton kantikas muotoilu jakoi toimittajien mielipiteet, ja hyvä niin, koska auto oli tietoisesti muotoiltu valtavirrasta poiketen. Mallin suosio on kuitenkin näyttänyt, että muotokielen ei aina tarvitse olla tuttu ja turvallinen, koska moni ihminen haluaa jotenkin erottautua massasta.

    Vaikka auton alkuperäinen dna näkyy selvästi myös uusimman sukupolven muodoissa, ne ovat kuitenkin helpommin omaksuttavissa ensi näkemältä. Silti auton omaperäisyydestä mitään ei ole kadonnut, vaan omintakeiset linjat ovat yhä sen valtteja.

    Sisätiloiltaan vajaa 4,4-metrisessä C-HR:ssä kaksi 185-senttistä ihmistä mahtuu hyvin istumaan peräkkäin ja kulku autoon on pidemmällekin ihmiselle helppoa. 
     
    Sulavaa ajettavuutta

    Ajettavuudeltaan auto oli jo seitsemän vuotta sitten mainio, ja tekniset ominaisuudet ovat siitä kehittyneet entisestään. Ensimmäinen asia mihin huomio kiinnittyi koeajolenkille lähdettäessä, oli, miten sulavasti auto ylitti runsaslukuiset hidastetöyssyt, joita riitti heti koeajolenkin alkumetreiltä. Tämä povaa hyvää Suomen töyssyisiä teitä ajatellen. Lisäksi rengasmelu oli myös röpelöisemmällä pinnalla mukavan alhainen maantienopeuksissa, mikä osaltaan voi olla johdannainen mukavasta jousituksesta.

    Ibizan tapaisilla pienillä saarella ei moottoriteitä juuri ole, mutta maanteiden yhtymäkohtien kiihdytyskaistoilla auto reagoi tarpeen vaatiessa napakasti kaasuun. Kaksilitrainen versio oli tietenkin selkeästi ärhäkkäämpi kuin 1,8-litrainen versio, mutta pienemmässäkin versiossa potkua riittää sähkön avustamana ripeisiin ohituksiin ja kiihdytyksiin.

    Kaasupolkimen holtiton käyttö ei tietenkään ole hybridiaatteen mukaista, ja oli suorastaan hämmentävää, miten pitkiä matkoja tasamaalla ja loivissa ylämäissä pystyi ajamaan pelkästään sähköllä.

    Ainoa vika hyvin toimivassa hybridijärjestelmässä oli oikeastaan se, että kun oli pitkän tovin ajanut sähköllä, bensamoottorin äkillinen herääminen kuului jotenkin korostetusti ohjaamoon. Ei niin, että ääni olisi ylen voimakas, mutta kolmisylinterinen bensamoottori antaa vääjäämättä aina kuulua itsestään, etenkin kierroksilla käydessä. Ensi vuonna markkinoille tuleva lataushybridiversio antaa enemmän sielunrauhaa, kun sillä pääsee selvästi pidemmälle sähköllä.

    Uusissa C-HR:n versioissa on pilvipohjainen navigointijärjestelmä Euroopan kartoilla sekä AndroidAuto ja langaton Apple CarPlay.

     

    Menopeliksi myös varttuneemmalle väelle

    Uusi C-HR on selvästi suunniteltu nuorempaa sukupolvea ajatellen, josta suorakulmion muotoinen, leveä 12,3-tuumainen keskinäyttö on yksi esimerkki. Active- ja Active Plus-versioissa kosketusnäyttö on 8-tuumainen. Muuten sukulaissieluisten Yaris Crossin ja Corolla Crossin kojelaudassa törröttävät neliönmuotoiset keskinäytöt edustavat selkeästi perinteisempää katumaasturityyliä.

    Koska kaikki auton toiminnot eivät ole piilotettu valikkojen taakse, auton päivittäinen käyttö on ongelmatonta. Esimerkiksi lämpötilan säätö toimii vipukytkimillä ja istuinlämmityksen saa päälle ja pois nappia painamalla. Jos muuten tykkää auton muotoilukielestä, niin onhan C-HR hyvä menopeli myös varttuneemmille ihmisille, jotka eivät välttämättä paljoa välitä auton kaikista digitaalisista hienouksista.

    Kuten Toyotan tyyliin kuuluu, C-HR:ssä on vakiona valmistajan kaikki uusimmat, aktiiviset turvavarusteet aktiivista kaistanseurantaa, peruutuskameraa ja adaptiivista vakionopeussäädintä myöten. Suomen oloissa oleellinen vakiovaruste on ratinlämmitys. Lisäksi kaikissa versioissa on pilvipohjainen navigointijärjestelmä Euroopan kartoilla sekä AndroidAuto ja langaton Apple CarPlay. Auton järjestelmäpäivitykset hoituvat tietenkin langattomasti.

    Toyota C-HR:n tavaratilan koko on etuvetoisissa versioissa 388 litraa ja nelivetoversioissa eli kaksilitraisissa 362 litraa. 

     

    Vuodenvaihteen jälkeen kauppoihin

    Sisätiloiltaan vajaa 4,4-metrisessä C-HR:ssä kaksi 185-senttistä ihmistä mahtuu hyvin istumaan peräkkäin ja kulku autoon on pidemmällekin ihmiselle helppoa. Kuljettajan paikalla kaikki katkaisijat ovat hyvin käsillä ja ajoasennon löytää helposti, etenkin jos istuin on sähkökäyttöinen (vakiona Premium ja Premiere Editionissa). Tunnelma ratin takana on muutenkin leppoisa, kun auto kulkee vakaasti suoraan eteenpäin suoralla tiellä ja ottaa mutkat nätisti. Kun ohjaukseen ei oikeastaan kiinnittänyt huomiota ajon aikana, se lienee merkki sen toimivuudesta. Mutkateillä oli silmin pistävää, miten auto ennakoi mutkat ja itsenäisesti hidasti vauhdin juuri sopivaksi juuri ennen mutkaa.

    Tavaratilan koko on etuvetoisissa versioissa 388 litraa ja nelivetoversioissa eli kaksilitraisissa 362 litraa. Peräkärrykansaa tietysti kiinnostaa auton vetokyky, mikä on C-HR:n osalta 725 kg:n sekä tavallisen että jarrullisen peräkärryn osalta. Eli asuntovaunua autolla ei vedetä, mutta kylläkin tavallista peräkärryä ja pientä venetraileria. Kattokuorman enimmäispaino on 75 kg.

    Vuodenvaihteen jälkeen kauppoihin tuleva C-HR on ensin saatavilla 1.8- ja 2.0-litraisena itselataavana hybridiversiona ja myöhemmin keväällä kaksilitraisena lataushybridinä, jossa on sama 223 hevosvoiman voimalinja kuin uudessa Priuksessa. Pienemmän moottorin osalta systeemiteho on 140 hv ja kaksilitraisen moottorin yhteydessä 198 hv eli samat kuin Corolla Crossissa. Kaksilitrainen versio on aina nelivetoinen.

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua