1. Toyota Way
  2. Blogit
  3. 9 vuotta autonhankinnan sisäpiirissä | Toyota Way
Toyota palvelee

Yhdeksän vuotta autonhankinnan kehityksen sisäpiirissä

Roosa Lumirotko

Kun yhdeksän vuotta sitten aloitin kesätyöntekijänä Toyota Rahoituksella, oli osamaksutuotemarkkinoilla vielä vähän erottavia tekijöitä. Nyt on toisin.

  • Teksti: Roosa Lumirotko
  • Kuvat: Toyota
  • 22.2.2024
  • Taattu hyvityshinta ja tuotteistaminen

    Vuosia sitten yksityisasiakkaiden autojen hankintatapa oli käytännössä usein tavanomainen osamaksusopimus tai muu laina, mikäli pankkitilillä ei ollut heti irrottaa useita tuhansia käteisostoon. Kun yhdeksän vuotta sitten aloitin kesätyöntekijänä Toyota Rahoituksella, oli osamaksutuotemarkkinoilla vielä vähän erottavia tekijöitä. Ne mitä oli, olivat vielä jännittäviä uutuuksia taipaleensa alkuvaiheessa. Siihen aikaan markkinoilla alkoivat nousta uusien autojen ostajille tuotteistettuja osamaksurahoituksia esimerkiksi taatulla hyvityshinnalla. Tällöin osamaksurahoitukseen oli kytketty optio, joka mahdollisti auton palautuksen sopimuksen päätteeksi ennalta sovittua hyvitystä vastaan. Rahoitusratkaisut alkoivat samalla saamaan yhä enemmän toisistaan erottautuvia ja brändääviä nimiä sekä ilmeitä. Toyotalla tämä näkyi Toyota Jousto -nimisenä rahoitustuotteena.

    Muun muassa ajoneuvojen voimalinjakeskustelut ja niiden luoma autojen arvokehityksen vaikea ennakoitavuus lisäsivät kiinnostusta taatun hyvityshinnan tuomaan mielenrauhaan. Sain itse seurata Toyota Jouston kasvavaa osuutta meille tulevissa rahoitussopimuksissa ensimmäisten palvelusvuosieni aikana paraatipaikalta, syötinhän tällöin useita kymmeniä sopimuksia järjestelmään päivittäin. Muutamassa vuodessa vastaavanlaiset rahoitusratkaisut levisivät myös käytettyjen autojen puolelle.

    Auton hankinnasta autoiluun

    Erilaisten huoltopalveluiden ja vakuutusten yhdistäminen osamaksusopimuksiin alkoi vuosien saatossa kasvattaa suosiotaan. Asiakkaat halusivat yhä enemmän ratkaisuja auton hankinnan lisäksi auton pitoon. Tässä vaiheessa markkinoilla oli tarjolla hyvin monipuolisesti sekä pakettiratkaisuja huoltoineen ja vakuutuksineen että perinteisiä pelkistettyjä osamaksuja. Niiden lisäksi oli myös mahdollisuus rakentaa omanlaisensa kokonaisuus lisäämällä joko erilaisia huoltopaketteja tai vakuutuksia.

    Muutama vuosi sitten asiakkaiden keskuudessa alkoi yleistyä pohdinta siitä, kuinka pitkään he aikoivat pitää autonsa ennen kuin vaihtaisivat sen uuteen. Tällaiseen autonhankintaan sopimukset, joissa on mahdollisuus palauttaa auto tietyllä aikavälillä tai muuten lyhyt sopimusaika, tuovat suunnitelmallisuutta ja rakennetta. Palvelut ajatuksella ”auto vuodeksi” tukevat tällaista uudenlaista ostokäyttäytymistä, jossa autoilua ei suunnitella vain autoyksilön hankkimisella, kuten ”Hankin nyt uuden Yaris-auton” -ajatusmallilla, vaan useamman autonvaihdon kautta ”Vaihdan uuteen Yaris- tai Toyota C-HR-autoon vuoden välein”.

    Yksityisleasing on noussut puheenaiheeksi

    Vaikka yksityisleasingista puhutaan hyvin paljon, on sen osuus autonhankinnasta Suomessa vielä aika vähäinen. Yksityisleasingin palveluvalikoima on kuitenkin kehittynyt merkittävästi viime vuosina ja tarjonta on melko laajaa. Monimuotoisia sopimussisältöjä liittyen auton huolto- ja ylläpitokuluihin sekä eripituisia leasingsopimuksia on myös paljon tarjolla. Yksityisleasingin luonnehan on samantyyppinen kuin vuokra-asunnon, sillä auto palautetaan palveluntarjoajalle silloin, kun sopimus päättyy. Sitä ei missään vaiheessa makseta omaksi, kuten osamaksuautoa tai omistusasuntoa. Ajatus aiheuttaa sekä viehätystä että vieroksuntaa, ja juuri sen takia leasing onkin tuonut oivan lisän autonhankintamarkkinoille.

    Olen ilokseni saanut olla mukana kehittämässä Toyotan asiakkaille erilaisia ratkaisuja autoiluun. Viimeisimpinä lisäyksinä olemme käynnistäneet kokeilun vaihtoautojen leasingille ja yhdistäneet perinteisesti tiukan määräaikaiseksi mielletyn leasingin lyhyeen sekä joustavaan sopimusaikaan. Kun kokeilemme erilaisia ratkaisuja, löydämme ne avaimet, joita asiakkaat kaipaavat omaan autoiluunsa. On oltava valmis kehittämään ja uudistamaan tarjontaa, sillä asiakkaat, autot sekä tavat liikkua muuttuvat jatkuvasti.  

  •  
    Blogin kirjoittaja

    Roosa Lumirotko

    Development Manager, E-commerce & Marketing
    Toyota Finance Finland

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua