TOYOTA GAZOO Racing hyvissä asemissa Suomen MM-ralliin
-
Teksti: Tuomas I. Lehtonen
-
Kuvat: TOYOTA GAZOO Racing ja Juho Paavola
-
2.8.2022
-
Toyotan rallitallin, TOYOTA GAZOO Racingin, lähtökohdat Keski-Suomen sorateille lähdettäessä ovat mitä mainioimmat. Kalle Rovanperä on voittanut kauden seitsemästä ensimmäisestä osakilpailusta viisi, ja 21-vuotias nuorukainen johtaa rallin MM-sarjaa ylivoimaisesti. Viimeisin Rovanperän voitoista tuli Viron soratierallista heinäkuun puolivälissä.
Toyota nappasi Virossa kaksoisvoiton, sillä Rovanperän tallikaveri Elfyn Evans sijoittui toiseksi. Evansilla on plakkarissa myös voitto Jyväskylän rallista viime vuodelta. Rallin MM-sarjassa Evans on kolmantena. Tallin muut kuljettajat, Takamoto Katsuta, Sébastien Ogier sekä Ogierin kanssa auton jakava Esapekka Lappi ovat MM-rankingissa sijoilla viisi, kahdeksan ja 11. Lappi on ollut Jyväskylässä aina vahva, joten häneltä voidaan odottaa hyvää tulosta tänäkin vuonna.
Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvalan mukaan kuluvan kauden menestyksen taustalla on sekä kuskien että koko TOYOTA GAZOO Racing -tiimin laadukas yhteistyö.
”Insinöörimme ja mekaanikkomme ovat pystyneet kehittämään tälle kaudelle erittäin kestävän ja luotettavan auton. Meillä on ollut selvästi vähemmän teknisiä ongelmia kuin kanssakilpailijoillamme”, Latvala kiittelee.
Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvalan mukaan kuluvan kauden menestyksen taustalla on sekä kuskien että koko TOYOTA GAZOO Racing -tiimin laadukas yhteistyö.Tavoitteena voitto Jyväskylästä
TOYOTA GAZOO Racingille Jyväskylän MM-osakilpailu on todellinen kotikisa. Tallin kotipesä, uuden GR Yaris Rally1 HYBRID -auton syntypaikka, sijaitsee Jyskän kaupunginosassa ja Hybridi-Yaristen käyttöönottotestit kaasuteltiin viime vuonna Toyotan omalla testiradalla Jyväskylän naapurikunnassa Uuraisilla. Latvala laskee, että ennen kauden alkua TOYOTA GAZOO Racingin kuskit ennättivät ajaa uusilla GR Yaris Rally1 HYBRID -autoilla vajaat 10 000 testikilometriä Keski-Suomessa.
Jyväskylä erikoiskokeineen on tuttu paikka myös Toyotan kuskeille. MM-sarjaa ylivoimaisesti johtava Rovanperä on syntyperäinen jyväskyläläinen ja tallin japanilaiskuski Katsuta asuu tätä nykyä Jyväskylässä. Lappi ja Evans ovat puolestaan molemmat kirjanneet kerran Suomen MM-rallin voiton nimiinsä.
”Kyllähän Suomen MM-ralli on selkeästi meidän kotikisa. Tälläkin kerralla lähdemme hakemaan voittoa. Toiveena on tietysti nähdä mahdollisimman monta Toyotaa kärjessä. Useampi palkintosija on mahdollinen, mutta kilpailusta tulee toki kova”, Latvala toteaa.
Suomen osakilpailun suurimpia voittajasuosikkeja ovat Rovanperä ja hänen kartanlukijansa Jonne Halttunen. Latvalalle Rovanperän nopeus ei ole tullut yllätyksenä. Sen sijaan nuoren miehen varmat otteet ja uskomaton paineensietokyky häkellyttävät tallipäällikköäkin.
”Oletin, että Kalle pystyisi kilpailemaan tällä tasolla vasta kaudella 2023. Hän on kehittynyt mentaalipuolella valtavasti, kestää kovaa painetta ja pystyy ajamaan tiukimmissakin tilanteissa virheettömästi. Myös Kallen osaaminen auton testaamisessa on parantunut huomattavasti. Siksi säädöt on saatu vastaamaan hänen tarpeitaan kauden kaikissa kisoissa Montea lukuun ottamatta”, Latvala summaa.
Sähkömottori tuo lisäboostia kiihdytyksiin
Tällä kaudella rallin MM-sarjassa otettiin käyttöön hybridivoimalinja. Latvalan mukaan hybridiautot ovat aerodynaamisesti hieman haastavampia ajaa kuin perinteiset polttomoottoriautot, mutta ne tuovat mukavan lisäboostin kiihdytyksiin. Jarrutuksissa sähkömoottorin akku kerää talteen energiaa ja mutkista tai risteyksistä lähdettäessä kuskin käytettävissä on muutaman sekunnin ajan 130-hevosvoimaisen sähkömoottorin tarjoama ”lisäpotku”.
”Erityisesti kuivalla asfaltilla ajettaessa hybridi tehostaa ulostuloa mutkista. Suomen rallissa hybridin merkitys on vähäisempi, sillä kilpailu on MM-sarjan nopein ja jarrutuksia tulee tavanomaista vähemmän. Niinpä sähkömoottorin akkuun ei ennätä kertyä juurikaan jarrutuksista saatavaa energiaa”, Latvala sanoo.
Kotikisa sytyttää kuljettajan
Latvalalle itselleen on kertynyt useita mukavia kisamuistoja Suomen rallista. Omalta urheilu-uralta hänen mieleensä on jäänyt erityisesti vuonna 2014 saavutettu Jyväskylän rallin makoisa voitto. Tuolloin Latvala päihitti kokonaiskilpailussa Sébastien Ogierin vain 3,6 sekunnin erolla.
”Rallissa yksi pieni virhe maksaa helposti 5–6 sekuntia, joten viimeiselle pätkälle lähdettäessä voitto oli vielä täysin auki. Ajattelin silloin, että kunhan auto ei vain sammuisi viimeiseen risteykseen. Tuollaisessa tilanteessa siirtymän aikana mieleen nousevat epävarmuuden tunteen pitää pystyä karistamaan mielestä ennen erikoiskoetta. Kartturi on näissä tilanteissa tärkeä mentaalinen tuki kuskille”, Latvala toteaa.
Jyväskylän MM-rallissa tärkeä tuki on myös sankoin joukoin kisapaikalle saapuva, Suomen lipuin ja kannatusbanderollein varustautunut kotiyleisö.
”Kotiyleisön tuki on kuljettajalle tosi tärkeä juttu. Kotikisa luo kilpailijoille tavanomaista enemmän paineita, mutta parantaa myös merkittävästi motivaatiota. Itse muistan elävästi sen tunteen, kun Ouninpohjan erikoiskokeella pääsin Kakariston risteykseen ja näin edessäni tuhansien kannustajien meren. Se toi aivan käsittämättömän fiiliksen ajamiseen”, Latvala muistelee.