1. Toyota Way
  2. TOYOTA GAZOO Racing
  3. Toyota taisteli rajun Dakar-aavikkorallin valtiaaksi
Toyota palvelee

Toyota taisteli rajun Dakar-aavikkorallin valtiaaksi

TOYOTA GAZOO Racing
Toyota dominoi WRC-rallin ohella myös nuoren W2RC-sarjan avauskisaa, Dakar-rallia. TOYOTA GAZOO Racingin kuljettajapari nappasi voiton maailman kovimmaksi autokisaksi tituleeratussa aavikkorallissa, ja viiden parhaan auton joukossa oli peräti neljä Toyotaa.
  • Teksti: Tuomas I. Lehtonen
  • Kuvat: TOYOTA GAZOO Racing  
  • 6.2.2023
  • TOYOTA GAZOO Racingin kuljettajat ajoivat kisassa GR DKR Hilux T1+ -ralliohjuksilla, jotka ovat kisakäyttöön muunnettuja Toyota Hilux -avolava-autoja.

     

    Saudi-Arabian erämaassa ajettava Dakar-ralli on äärimmäinen koettelemus niin kuljettajapareille kuin autoillekin. Kuluvan vuoden tammikuussa ajetussa kaksiviikkoisessa rallissa ajettiin kilpaa kaikkiaan 8500 kilometriä. Kuskeja haastoivat pölyävät hiekkadyynit ja paikoin sateen sotkemat mutaiset taipaleet. Ultrapitkät erikoiskokeet vaativat kuskeilta kestävyyttä ja herpaantumatonta keskittymistä – pisimmällä erikoiskokeella oli mittaa peräti 472 kilometriä.

    TOYOTA GAZOO Racing osallistui kolmen autokunnan voimin rallin nelivetoisten autojen Super Production -ryhmän T1+-luokkaan, jossa kisataan konvertoiduilla autoilla. TOYOTA GAZOO Racingin kuljettajat ajoivat kisassa GR DKR Hilux T1+ -ralliohjuksilla, jotka ovat kisakäyttöön muunnettuja Toyota Hilux -avolava-autoja.

    Neljä Toyotan avolava-autoa viiden sakissa

    TOYOTA GAZOO Racingin ykkösnyrkkinä kisaan starttasi kuljettajapari Nasser Al-Attiyah ja kartturi Mathieu Baume. Menestyjäparin kantti ei pettänyt hiekkadyynien keskellä, ja kaksikko kaasutteli kokonaiskisan voittoon. Dakar-rallin ykkössija oli kaksikolle jo toinen perättäinen Toyotan ohjaimissa.

    Voittajapari ei jättänyt varaa tuloksista käytävälle spekuloinnille. Al-Attiyad ja Baume siirtyivät rallin johtoon kolmannella erikoiskokeella ja dominoivat kisaa aina maaliviivalle saakka. Lopullinen ero kakkoseksi sijoittuneeseen, 9-kertaiseen rallin maailmanmestariin Sebastian Loebiin oli vakuuttava 1 tunti 20 minuuttia ja 49 sekuntia.

    TOYOTA GAZOO Racingin menestys tämän vuoden Dakarissa oli kaiken kaikkiaan mainio, sillä kaikki tallin kolme kuljettajaparia sijoittuivat rallin kokonaistuloksissa viiden parhaan joukkoon. Dakar-rallin veteraani Giniel de Villiers ja hänen apukuljettajansa Dennis Murphy sijoittuivat neljänneksi ja Henk Lategan sijoittui kartanlukijansa Brett Cummingsin kanssa viidennelle sijalle. De Villiers ylsi nyt jo 15:ttä kertaa Dakar-rallin viiden parhaan joukkoon.

    Toyotan rallimenestys ei jäänyt yksistään TOYOTA GAZOO Racingin kisakuskien harteille. Japanilaismerkin mainiota alkuvuotta täydensivät Overdrive Racing -tallia edustavat Lucas Moraes ja Timo Gottschalk. Parivaljakko sijoittui kisan kolmannelle sijalle Toyota Hilux T1+ -autollaan. 

    Kartturi Mathieu Baumen ja kuljettaja Nasser Al-Attiyahin kantit eivät pettäneet hiekkadyynien keskellä, ja kaksikko kaasutteli kokonaiskisan voittoon.  
     
    Raakaa voimaa Toyota Hiluxin pellin alla

    TOYOTA GAZOO Racingin menestyksen takana kuskien osaamisen ohella on Toyotan rallipeto nimeltään GR DKR Hilux T1+. Ajokin rouhean ulkomuodon sisään kätkeytyy Toyotan uskomattoman tehokas ja äärimmäisissäkin olosuhteissa luotettavasti toimiva 3,5-litrainen V6-moottori tuplaturbolla. Samainen voimanpesä löytyy myös Toyota Land Cruiser 300:sta.

    TOYOTA GAZOO Racingin kuljettavat saivat tämän vuoden Dakar-ralliin pitkälti saman auton, jolla Al-Attiyah ajoi kisan voittoon viime vuonna. Tämän vuoden kisaan kuitenkin autojen jousitusta hienosäädettiin ja muokattiin autoa luotettavammaksi sekä kestävämmäksi osien vaihdoilla. Kuten Dakarin tuloslista kertoo, muutokset olivat onnistuneita.

    TOYOTA GAZOO Racingin kuskien työrupeama ei päättynyt Dakariin, sillä maailman kovin autokisa aloitti W2RC-ralliraidisarjan (World Rally-Raid Championship) uuden kauden. Tuore sarja ajettiin ensi kertaa viime vuonna, ja nyt siis vuorossa on toinen sesonki. Tällä kaudella sarjassa ajetaan yhteensä viisi rallia, joista toinen ajetaan Abu Dhabin erämaamaisemissa helmikuun loppupuolella.

    Dakar-rallin jälkeen TOYOTA GAZOO Racingin Al-Attiyah ja Baume ovat W2RC-sarjassa toisena vain kaksi pistettä johtavaa Sebastian Loebia perässä. Loebin johto selittyy sillä, että kuljettajat keräävät pisteitä sekä kokonaiskilpailusta että erikoiskokeista. Al-Attiyahin voitosta huolimatta Loeb keräsi enemmän pisteitä yksittäisiltä erikoiskokeilta. Ensimmäisen rallin perusteella W2RC-sarjasta on kehkeytymässä todellinen jännitysnäytelmä.

    Dakar-rallin jälkeen TOYOTA GAZOO Racingin Al-Attiyah ja Baume ovat W2RC-sarjassa toisena vain kaksi pistettä johtavaa Sebastian Loebia perässä.

  • Dakar-ralli

    Dakar-ralli on vuodesta 1979 lähtien ajettu maailman tunnetuin erämaaralli.

    Kilpailu alkaa yleensä tammikuun ensimmäisellä viikolla ja kestää noin kaksi viikkoa.

    Rallissa kilpaillaan auto-, moottoripyörä- ja kuorma-autoluokissa. 

    Rallireitti on yleensä noin 8000–9000 km, joista pikataipaleiden osuus on 5000–6000 km.

    Kilpailussa ajetaan satojen kilometrien etappeja päivittäin. Reitti sisältää yleensä kivistä ja kuoppaista erämaata, hiekkadyynejä ja huonokuntoista aavikko- ja savannitietä.

    Pariisi–Dakar-rallin idean isä on ranskalainen kilpa-ajaja Thierry Sabine, joka vuonna 1977 autiomaahan eksyttyään ajatteli sen olevan hyvä sijaintipaikka vuosittaiselle rallikilpailulle.


     

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua