Toyota GR Super Sport Le Mansin näytöskierroksella
-
Teksti: Pekka Karvinen
-
Kuvat: Toyota
-
2.10.2020
-
Le Mansin jo 88. kertaa järjestetyn 24 tunnin kilpailun voitti TOYOTA GAZOO Racingin WEC-tiimin auto TS050 Hybrid #8, jonka kuljettajille Sébastien Buemille ja Kazuki Nakajimalle voitto oli jo kolmas peräkkäinen. Kolmannelle kuljettajalle, Brendon Hartleylle voitto oli vuoden 2017 korkeimman korokkeen jälkeen toinen. Vaiherikkaan kilpailun voittoa sopi säestämään itsevarmalla otteella haltuunotettu kolmossija autolla TS050 Hybrid #7.
-
GR Super Sport -hyperautokonsepti teki ensimmäisen julkisen esiintymisensä Le Mansin yhteydessä.
Vaan olipa kilpailussa muutakin nähtävää. GR Super Sport -hyperautokonsepti teki ensimmäisen julkisen esiintymisensä näytöskierroksen muodossa ennen kilpailun alkua. Autolla palautettiin seremoniallisesti Le Mansin 24 tunnin kilpailun palkinto ennen TOYOTA GAZOO Racing WEC-tiimin lähtiessä suorittamaan urotekoja radalla, joka vaatii todella paljon sekä autoilta että kuljettajilta. La Sarthen rata on jo todistanut ennen TGR WEC -tiimin kolmatta voittoa sen kaksi aikaisempaa ykkössijoitusta sekä lisäksi TS050 Hybrid -kilpurin ylivoimaa, nopeimman kierroksen ja voimassa olevan kilpailun aikaisen kierroksen muodossa. Nämä huikeat suoritukset ovat toimineet innoittajana GR Super Sport -hyperautokonseptille.
Autourheilusta syntynyt ja sieltä suorituskykynsä perinyt GR Super Sport henkii sekä urheiluautoa että katukäyttöön tarkoitettua autoa.
Toyota kilpailemaan ensi kaudella kahdella GR Super Sportilla
Avoversioksi muokattu ja tyylikkäästi GR-maskeerattu auto tekee kunniaa perustalleen, TS050 Hybridille ja TOYOTA GAZOO Racingin sitoumukselle tehdä aina parempia autoja asiakkailleen. Autourheilusta syntynyt ja suorituskykynsä perinyt malli symboloi samalla aina vain lähempänä toisiaan olevia TOYOTA GAZOO Racingin urheiluautoja ja katukäyttöön tarkoitettuja autoja. Ensi kauden WEC-sarjassa, mukaan lukien Le Mansissa, TOYOTA GAZOO Racing tulee kilpailemaan kahdella GR Super Sport -konseptiin perustuvalla prototyyppikilpurilla.
Autoa ajoi näytösajossa TOYOTA GAZOO Racingin entinen kuljettaja Alex Wurz. “Oli todellinen kunnia päästä ajamaan GR Super Sportin tätä kehitysversiota julkisesti, ja erityisesti kutkuttavan tilanteesta teki legendaarinen kilpailutapahtuma Le Mansissaa”, Wurz sanoi.
“GR Super Sport on käytännössä syntynyt Le Mansissa, joten tavallaan tämä tuntui paluulta kotiin. Ajoin autoa nyt ensimmäistä kertaa, enkä voinut viedä autoa näytösajossa äärirajoilleen, mutta valtava luottamus autoon ja sen suorituskykyyn syntyi välittömästi. Pystyin tuntemaan yhtäläisyyksiä nykyisen WEC-kilpurin, TS050 Hybridin ja GR Super Sport -konseptin välillä, varsinkin hybridivoimalinjan ja nelivedon suhteen”, Wurz sanoi.
Vielä on kuitenkin mitä odottaa. “Kehitystyöstä vastaava tiimi kertoi minulle, että näin ja koin vain osan GR Super Sportin todellisesta suorituskyvystä. Jään siis odottamaan pikkupoikamaisella innolla uutta mahdollisuutta ajaa tätä autoa”, kertoi Wurz näytösajon jälkeen.