1. Toyota Way
  2. Vinkit ja palvelut
  3. Pimeä tie ja nukkumatti sopivat huonosti yhteen
Ota yhteyttä
Ota yhteyttä

Pimeä tie ja nukkumatti sopivat huonosti yhteen

Turvallinen ajomatka

Riittävä uni ja tauot mahdollistava väljä aikataulu luovat vankan pohjan turvalliselle ajomatkalle.

TEKSTI: JUHO PAAVOLA
KUVAT: ADOBE
10.12.2020

Jos kuljettaja on nauttinut olutta, ei rattiin ole asiaa. Yhtä lailla väsyneenä pitäisi jättää auto starttaamatta.

”Usein kuulee väsymystä verrattavan humalatilaan ja se on vertauksena oikein toimiva. Mitä väsyneempi ihminen on, sitä korkeampaa humalatilaa väsymys vastaa”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa.

Väsymys aiheuttaa vaaroja monella tavalla. Väsynyt ihminen reagoi hitaasti, ja pahimmillaan väsynyt kuljettaja nukahtaa rattiin.

Rattiväsymys on valitettavan yleistä, Vesalainen sanoo. Keskimäärin joka viidennessä kuolemaan johtavassa onnettomuudessa on taustalla väsymys tai vireystilan lasku.

Rattiväsymys iskee erityisesti moottori- ja maanteillä, joilla ajaminen on nopeatempoista kaupunkiajoa monotonisempaa. Raskain luomin ei kuitenkaan kaupunkiajoonkaan pidä ryhtyä.

”Tiheässä olevat, välillä monimutkaisetkin, risteykset sekä runsas liikenne edellyttävät kuljettajalta kaupunkiajossakin huolellisuutta ja tarkkaavaisuutta, joiden taso väsyneenä väistämättä laskee.”

Tunnista väsymys ajoissa

Ensimmäinen vaaran merkki on selvä: kun kuljettaja haukottelee, on aika alkaa etsiä taukopaikkaa. Ennakoiva toiminta kuuluu vastuulliseen ajamiseen, joka huomioi myös muut matkustajat ja tielläliikkujat.

”Väitän, että jokainen kyllä tunnistaa oman väsymyksensä, jos vain haluaa. Kukaan tuskin nukahtaa tuosta noin vaan täydestä touhusta saman tien umpiuneen. Ehkä useammin on kyse siitä, ettei kuljettaja halua tunnustaa olevansa väsynyt.”

Ajoturvallisuus lähtee asenteista ja sängystä. Ollakseen vireä ihminen tarvitsee noin 7–9 tunnin yöunet. Digi-ajan autoilijoiden pitäisikin tarkistella tottumuksiaan.

”Älylaitteet ovat koukuttaneet ihmiset pauloihinsa. Moni tuijottaakin puhelimen tai tabletin ruutua yömyöhään sen sijaan, että menisi ajoissa nukkumaan.”

Esimerkiksi lapsiperheen arjessa univelkaa kuitenkin huomaamatta ja tahtomatta. Ennen pitempää ajomatkaa onkin hyvä ottaa nokoset, jos yöt ovat olleet rikkonaisia.

Rattiväsymys iskee erityisesti moottori- ja maanteillä, joilla ajaminen on nopeatempoista kaupunkiajoa monotonisempaa.

 


5 vinkkiä virkeänä ajamiseen
  1. Nuku ja suunnittele. Turvallinen matka lähtee riittävistä yöunista ja hyvästä suunnittelusta. Aja pitkät matkat päivällä ja mielellään hyvällä säällä.
     
  2. Pidä taukoja. Varaa tauoille aikaa matkan aikataulua suunnitellessasi. Monta lyhyttä taukoa on parempi vaihtoehto kuin yksi pitkä.
     
  3. Syö kevyesti. Tukevan ja rasvaisen aterian syöntiä tulisi välttää ennen ajoon lähtöä ja ajon aikana, sillä raskas ruokailu väsyttää. On parempi ottaa useita pieniä kevyitä välipaloja. 
     
  4. Pysähdy ja nuku. Jos luomet tuntuvat raskailta, on parasta kurvata huoltoasemalle, kallistaa penkki ja ottaa vartin nokoset. 
     
  5. Älä luota liikaa tekniikkaan. Modernit autot muistuttavat kuljettajaa tauoista. Vastuu oman vireystilan seuraamisesta kuuluu kuitenkin aina kuljettajalle.

 

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua