1. Toyota Way
  2. Vinkit ja palvelut
  3. Skrapaa ja harjaa, mutta älä liian kovaa! Näin puhdistat auton lumesta pintoja vahingoittamatta
Toyota palvelee

Skrapaa ja harjaa, mutta älä liian kovaa! Näin puhdistat auton lumesta pintoja vahingoittamatta

Auton puhdistus

Kovakourainen puhdistaminen jäästä ja lumesta vaurioittaa auton maalipintaa. Talven lumitöistä selviää parhaiten hellillä työkaluilla, esilämmittämisellä ja hyödyntämällä lämpimiä parkkihalleja.

  • Teksti: Juho Paavola
  • Kuvat: Adobe
  • 17.2.2021
  • Luminen auto ja kiire sopivat huonosti yhteen. Kehnosti lumesta puhdistettu auto on nimittäin paitsi hassun näköinen myös turvallisuusriski.

    ”Kiireissä putsattuja lumikasoja näkee valitettavasti välillä liikenteessäkin. Vaikka lasit olisikin puhdistettu huolella, voivat esimerkiksi katolta lentävät jääkappaleet tehdä tuhojaan takana tulijoille”, Toyotan tekninen asiantuntija Jussi Rautoja muistuttaa.

    Liikkeelle lähtemiseen kannattaakin varata talvella kymmenen minuuttia ylimääräistä aikaa. Auton ehtii puhdistaa huolellisesti ja varovaisesti.

    Skrapalla ei kannata koskea muualle kuin lasipintoihin, sillä se naarmuttaa maalipinnan herkästi.

     

    Oikeat työalut ovat lumityön perusta

    Kuten kaikissa lumitöissä, ovat autonkin puhdistusoperaation selkäranka oikeat työkalut.

    ”Lumiharja ja skrapa on ainakin löydyttävä lasien raaputtamiseen jäästä. Mökkiteille mentäessä kannattaa harkita myös pientä lumilapiota, joka saattaa pelastaa lumimyräkän jälkeen kaupungissakin.”

    Rautoja kehottaa pysyttelemään auton puhdistamiseen tarkoitetuissa välineissä. Vaikka esimerkiksi kotoa löytyvän pihaharjan pitkä varsi on kätevä, kannattaa kovat pihaharjat unohtaa. Ne naarmuttavat maalipintaa herkästi.

    ”Skrapalla ei kannata koskea muualle kuin lasipintoihin, sillä se naarmuttaa maalipinnan herkästi. Lumiharja kannattaa pitää myös puhtaana, sillä myös hiekkapöly harjassa naarmuttaa herkästi maalipintaa.”

    Esilämmittäjä pääsee skrapan kanssa helpommalla

    Kevyt pakkaslumi lähtee auton päältä melkeinpä puhaltamalla. Sen sijaan jääksi muuttunut kosteus vaatii kovempia konsteja. Hyvä apu on usein nykyautoista löytyvä sähkö- tai polttoainekäyttöinen lämmitin. Moottorin lisäksi se lämmittää myös sisäilmaa, joka puolestaan sulattaa laseja.

    ”Moottori- ja sisätilanlämmitintä kannattaa käyttää silloin kun lämpötila laskee alle +5 asteen. Maksimissaan ei kannata käyttää kuin kaksi tuntia, vaikka pakkasta olisi kuinka”, Rautoja neuvoo. Aikakatkaisu huolehtii siitä, ettei lämmitintä tule käytettyä liian pitkään.

    Käytä parkkihallien lämpö hyväksi

    Näkyvyyden vuoksi tärkeintä on puhdistaa kunnolla kaikki ikkunat ja peilit. Auto on kuitenkin hyvä opetella puhdistamaan kauttaaltaan lumesta ja jäästä sekä liikenneturvallisuuden että polttoaineenkulutuksen takia.

    ”Ilmanvastus lisääntyy merkittävästi, jos katolla on esimerkiksi kerros jäätä tai jääpuikot roikkuvat alustasta.”

    Hyväksi kannattaa käyttää myös esimerkiksi kauppakeskusten lämmitettyjä parkkihalleja ostosreissujen yhteydessä.

    ”Auto on hyvä ajaa sulamaan lämpimään halliin aika ajoin talven aikana, jolloin alustaankin kertynyt jää pääsee sulamaan. Isoimmat lumet on kuitenkin putsattava pois, etteivät lattiat ala lainehtia kauppiaan kiusaksi.”

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje