Toyota palvelee

Teini-iän ajokortilla ei eläkkeellä körötellä

Ajokorttilakiuudistus
Rikkoutuneen ajokortin korvaaminen paljastaa uudistuneen ajokorttilain yllätyksen: alkuperäinen 50 vuoden ajo-oikeus on lyhentynyt 12 vuodella. Nykyinen ajokorttidirektiivi määrää uusimaan ajokortin ja ajo-oikeuden vähintään 15 vuoden välein. 
  • Teksti: Juho Paavola
  • Kuvat: Juho Paavola
  • 17.1.2024
  • Muovi on aine, joka hajoaa lompakossa muttei luonnossa. Näin voi todeta, kun luottokortin kokoinen ajokortti on lohkeillut kuin rotan syömäksi. Vaikka uudenaikaiset muoviajokortit kestävät kulutusta aiempia paremmin, aivan tavaton tilanne ei ole.

    ”Kun rikkoutuneen tai hajonneen kortin tilalle haetaan uutta korttia, puhutaan virallisesti ajokortin kaksoiskappaleesta. Niitä haetaan meiltä vuosittain noin 70 000 kappaletta”, ajokorteista vastaavan Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ajokortit ja tutkinnot -palvelukokonaisuuden erityisasiantuntija Marjo Immonen kertoo.

    Yleensä palvelusta melkein kuin kuuluu valittaa. Ajokortin kaksoiskappaleen hakeminen Traficomin verkkopalvelusta on naurettavan helppoa, eikä 16 euron maksukaan autoilun kuluissa tunnu pahalta. Uusi kiiltäväpintainen ajokortti tipahtaa postiluukusta jo seuraavalla viikolla.

    Kaikki hyvin, mutta tarkemmin katsottuna rehellisen uusijan ihmetys on suuri.

    Shokki: uusittu ajokortti lyhentääkin ajo-oikeutta

    Alun perin ensin vuonna 2000 myönnetyn ja sittemmin vuonna 2005 uusitun ajokortin ajo-oikeus oli voimassa vuoteen 2050 asti. 

    Silti uutta korttia katsoessa silmiä on hieraistava pari kertaa. Luukusta kolahtanut kortti onkin voimassa vain seuraavat 15 vuotta. Toisin sanoen ajo-oikeudesta lennähti kertaheitolla 12 vuotta pois. 

    Se on varmasti virhe. Vai onko? Ei ole, toteaa ajokortit tunteva Immonen. Syy on siinä, että vuonna 2013 uudistuneen ajokorttilain myötä kaikki 1.1.2023 jälkeen myönnetyt ajokortit ovat määräaikaisia. Ajo-oikeus on voimassa kerrallaan 2, 5 tai 15 vuotta.

    ”Näin ollen uuden ajokortin tilaaminen voi muuttaa ajokortin voimassaoloaikaa nykylain mukaiseksi. Uusi ajokortti korvaa aina vanhan ajokortin. Näin ollen uusi ajokortti on voimassa oleva”, Immonen kertoo.

    Ei se mitään. Kieltämättä alkuperäisen ajokortin pitkä, reippaasti yli myöntämishetken eläkeikään ulottuva aikajänne tuntuikin uskaliaalta päätökseltä viranomaisilta.

    Kuljettajan vastuulla on huolehtia siitä, että ajokortti on kunnossa. 
     
    Poliisi voi määrätä uusimaan rikkoutuneen kortin

    Suomessa ajokortteja hallinnoi ja myöntää Traficom, mutta poliisi vastaa käytännön valvontatyöstä. Poliisitarkastaja Tuomo Katajisto Poliisihallituksen liikenneturvallisuuden vastuualueelta kertoo, että pääosin suomalaiskuljettajilla ajokortit ovat iskussa. 

    ”Pahvikorttien aikana vastaan tuli lähes tunnistamattomaksi kuluneita ja lukukelvottomia ajokortteja. Sen sijaan nykyiset luottokorttikokoiset kestävät aikaa pääsääntöisesti hyvin, mutta toki poikkeuksia löytyy käyttötavasta riippuen”, Katajisto kertoo.

    Poliisin haaviin jää ajokortittomia kuljettajia tai heikkokuntoisia ajokortteja liikennevalvonnan yhteydessä. On kuljettajan vastuulla huolehtia siitä, että ajokortti on kunnossa. 

    ”Kuvan pitää olla siinä kunnossa, että poliisi tunnistaa kortin haltijan siitä ja kortin tietojen pitää olla luettavissa. Yleensä jokin kulman murenema tai halkeama ei välttämättä ole noille esteenä.”

    Jos kuva- ja nimitiedot eivät ole luettavissa, poliisi voi määrätä uusimaan kortin, samoin myös silloin kun henkilön nimi on nimen- tai siviilisäädyn muutoksen vuoksi vaihtunut. Varsinaisia sanktioita esimerkiksi rikkoutuneesta ajokortista ei kuljettajalle tule. 

    ”Laki edellyttää, että kortti on oltava ajossa mukana, jotta henkilön ajo-oikeus voidaan saman tien varmistaa. Ajo-oikeuden ja samalla oikean henkilöllisyyden varmistaminen vie poliisilta enemmän aikaa, jos se on tehtävä pelkästään järjestelmiä käyttämällä”, Katajisto sanoo.

    Suomessa ajokorttien käytännön valvontatyöstä vastaa poliisi. Poliisin haaviin jää ajokortittomia kuljettajia tai heikkokuntoisia ajokortteja liikennevalvonnan yhteydessä.
     
    Traficom kertoo, kun kortti pitää uusia

    Monella suomalaiskuljettajalla ajokortti on myönnetty 50 vuodeksi ennen nykylakia. Samalla vuoden 2013 jälkeen myönnetyissä korteissa on vielä ajo-oikeutta vähintään viisi vuotta jäljellä. Siksi ajo-oikeuden keston muuttuminen onkin vielä huonosti tunnettu asia.

    Sen sijaan raskaamman liikenteen korteissa muutos näkyy jo.

    ”Ajokortteja uusitaan vuosittain noin 160 000–170 000 kappaletta ja lukumäärä on kasvussa. Kasvu johtuu ajokorttien voimassaoloaikojen lyhentymisestä, sillä esimerkiksi C- ja D-kortit tulee uudistaa viiden vuoden välein”, Immonen sanoo.

    Lakiuudistuksessa ajokorttien vaihtoon on annettu siirtymäaika, joka kestää vuoteen 2033 asti. Silloin myös vanhempien ajokorttien voimassaolo lakkaa, vaikka niihin merkitty alkuperäinen ajo-oikeus olisikin merkitty olevan voimassa sitä pidemmälle.

    Toisin sanoen silloin kaikki vanhat kortit on uusittava. Hyvää asiassa on se, että kuljettajan ei tarvitse huolehtia asiasta itse. Muutoksiin ja viestintätarpeeseen on Traficomissa jo varauduttu.

    ”Traficom muistuttaa asiakkaita ajokortin päättymisestä noin neljä kuukautta ennen ajokortin päättymistä. Lisäksi Traficom muistuttaa asiasta tekstiviestitse noin kaksi kuukautta ennen ajokortin päättymistä, jos korttia ei ole siihen mennessä uudistettu”, Immonen kertoo.

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua