Toyota palvelee

Liikkuminen on monimuotoista myös tulevaisuudessa

Kohti nollapäästöjä
Toyota matkaa kohti nollapäästöjä ja haluaa osaltaan taata tasavertaisen liikkumisen kaikille, mutta maaliin ei päästä vain yhdellä ratkaisulla. Toyota ja Turun kaupunginkirjasto toteuttivat kokeilun Toyota bZ4X-sähköauton lainaamisesta kirjastokortilla. Lainausajat varattiin heti loppuun.
  • Teksti:Matti Välimäki
  • Kuvat: Toyota ja Ilari Välimäki
  • 23.5..2023
  • ”Hyvät oli kyydit. Autoon on näppärä mennä sisälle ja etupenkiltä on mainio näkyvyys. Auto on äänetön ja se kiihtyy huimasti", kertoo bZ4X:n lainannut Pentti Laukkanen.

     

    Turun kaupunginkirjastossa toteutetussa kokeilussa Toyota bZ4X-täyssähköauto oli mahdollista lainata kirjastokortilla. Turkulaisen eläkkeellä olevan linja-autonkuljettaja Pentti Laukkasen ajopäivä oli 10.5.

    ”Olin heti ensimmäisten joukossa varaamassa. Kiva oli, että pääsin kokeilemaan. Ajat loppuivat puolessa tunnissa.”

    Laukkanen ajoi Turusta Raumalle, missä hän kävi Prismassa teellä, ja palasi sitten takaisin. ”Hyvät oli kyydit. Autoon on näppärä mennä sisälle ja etupenkiltä on mainio näkyvyys. Auto on äänetön ja se kiihtyy huimasti. Hieno ominaisuus on myös, että auto stoppaa automaattisesti, jos se havaitsee edessä jonkun esteen.”

    Laukkasen mukaan hallintalaitteiden käytönkin oppi nopeasti, tähän riitti viitisen minuuttia kestänyt perehdytys.

    Turun pilottikokeilun tavoitteena oli tarjota lähipäästöttömiä liikkumismuotoja mahdollisimman matalalla kynnyksellä ja näin edesauttaa teknologista tasa-arvoa.

    Yhtä kaikille sopivaa autoa ei ole

    Vaikka sähköautot ovatkin juuri tällä hetkellä paljon esillä, Toyota Auto Finlandin viestintäpäällikkö Pekka Karvisen mukaan auton hankinnassa on tärkeintä lähteä liikkeelle omasta käyttötarpeesta.

    ”Yhtä kaikille sopivaa ratkaisua ei ole olemassa. Vaa’assa painaa esimerkiksi se, missä ajaa, kuinka paljon ja minkä verran autoon ja sen käyttöön on mahdollista taloudellisesti panostaa.”

    Toyota asetti jo yli 20 vuotta sitten itselleen kunnianhimoisen tavoitteen nollapäästöistä. Sen johdolla markkinoille tulivat tällöin perinteisten bensiini- ja dieselautojen rinnalle hybridiautot. ”Toyota haluaa tarjota jokaiselle autoilijalle oikean teknologian ja omaan käyttötarkoitukseen ja hintaluokkaan sopivan auton. Ideana on mahdollistaa päästöjen vähentäminen ja vapaa liikkuminen kaikille.”

    Ladattavat hybridit ja itselataavat hybridit liikkuvat sähkön avulla aina kuin mahdollista. Kaikki Toyotan hybridit ovat täyshybridejä ja niiden avulla voi liikkua jopa puolet ajasta sähköllä.

    15 Toyotan täyssähkömallia

    Toyota on ilmoittanut esittelevänsä vuoteen 2025 mennessä globaalisti 15 täyssähköistä mallia, joista bZ4X on nyt ensimmäinen.

    Mutta matka jatkuu tämänkin jälkeen. Toyota on jo esitellyt vetykäyttöisen polttokennoauton Mirain ja se jatkaa myös vetyteknologian kehittämistä. 

    Toyota on ilmoittanut esittelevänsä vuoteen 2025 mennessä globaalisti 15 täyssähköistä mallia, joista bZ4X on ensimmäinen.
     
    Vapaa liikkuminen kuuluu kaikille

    Toyotalla nähdään, että ihmiset tarvitsevat Turun kokeilun kaltaisia mahdollisuuksia tutustua uuteen teknologiaan. Henkilöauto ei ole myöskään ainoa ratkaisu, vaan sen rinnalle tarvitaan muita liikkumistapoja, esimerkiksi joukkoliikennettä, pyöräilyä ja kävelyä.

    Karvinen huomauttaa, että autoa ei myöskään aina tarvitse omistaa itse.

    ”Tulevaisuudessa yksi vaihtoehto voisi olla vaikkapa suoratoistopalveluista tuttu kuukausivuokraperustainen auton käyttö, mikä ei vaadi käyttäjältään pitkäaikaista sitoutumista”, hän visioi.

    Tulevaisuudessa, jollakin aikavälillä, myös robottiautot yleistyvät. Karvisen mielestä jo nyt olisi hyvä pohtia, miten ne voisivat auttaa vaikkapa ikäihmisiä liikkumaan tasavertaisesti muiden kanssa.

    ”Toyotalla nähdään, että vapaa liikkuminen kuuluu kaikille. Teemme työtä, että tämä varmistetaan myös tulevaisuudessa”, hän korostaa.

  • ”Kaupunkitila kuuluu kaikille.”

    Liikkuminen on tulevaisuudessa entistä monimuotoisempaa. Mutta miten voidaan taata, että kaikilla on siihen yhdenvertaiset mahdollisuudet? Aihetta käsiteltiin 10.5. Turun kaupunginkirjastossa. 

    Keskusteluun osallistuivat kirjastotoimenjohtaja Rebekka Pilppula, liikkumisen ja liikenteen hankepäällikkö Stella Aaltonen, liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja Autoalan tiedotuskeskuksesta, kestävän kehityksen erityisasiantuntija Katariina Kiviluoto ja Toyota Auto Finlandin viestintäpäällikkö Pekka Karvinen.

    • Tilaisuudessa korostettiin, että liikennettä ja kaupunkeja on kehitettävä ihminen eikä tekniikka edellä. Turun kehitystyössä itsenäinen liikkuminen pyritään takaamaan yhtäläisesti sekä 8- että 80-vuotiaalle. 
    • Tulevaisuudessa kaupunkeihin tarvitaan lisää esimerkiksi liityntäpysäköinti- ja syöttöliikennemahdollisuuksia. 
    • Matkaketjuihminen siirtyy kohteesta a kohteeseen b käyttämällä useita eri liikennevälineitä. Alkumatka voi sujua vaikkapa joukkoliikenteellä ja lopputaival pyörällä, sähköpyörällä tai kävellen. 
    • Tarvitaan entistä enemmän kokeiluja, joiden avulla ihmiset voivat tutustua uuteen teknologiaan ja itselleen parhaiten sopiviin ratkaisuihin.

    "Vapaa liikkuminen kuuluu kaikille", yhteenveti Pekka Karvinen.

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua