Käyttökokemus vaikuttaa tuotteen maineeseen eniten. Vaikutus tehostuu, kun kokemuksista kerrotaan muille. Verkossa kokemukset jaetaan nopeasti ja maine voi tahrautua huonojen kokemusten myötä hetkessä. Hyvä maine rakentuu pitkäjänteisesti, vuosien aikana, positiivisten käyttökokemusten ja niistä syntyvien tarinoiden kautta. Matkustuskilometreistä valtaosa tehdään omalla autolla. Energia ja ilmastosyistä kilometrit halutaan päästöttömiksi ja julkisen liikenteen osuutta halutaan nostaa. Siirtymä edistyy hitaasti ja yksi syy on julkisen liikenteen viimeaikaiset mainekolhut. Sujuva liikkuminen edellyttää toimivaa julkista liikennettä ja yksityisautoilua. Yksityisautoilun välttämättömyys korostuu, kun julkista liikennettä ei ole, ja julkisen liikenteen tarpeellisuus kasvaa, jos yksityisautoilulle ei ole tilaa.
Junat myöhästelevät tai eivät kulje ollenkaan. Matkanteko viivästyy. Jatkoyhteydet eivät toteudu suunnitellusti. Mediat välittävät matkustajien kertomuksia huonoista kokemuksista. Junat eivät myöskään enää pysähdy läheskään kaikilla asemilla. Parin minuutin pysähtymisestä luopuminen on poistanut paikkakunnalta junalla kulkemisen mahdollisuuden kokonaan. Huonoja kokemuksia vaikeasta matkalipunostosta riittää myös. Lippu pitäisi hankkia verkosta, muita mahdollisuuksia on vähän. Joissain junissa matkan voi maksaa konduktöörille, mutta käteisellä rahalla sekään ei onnistu.
Älä huido, lataa äppi! Tilaa taksi, kehottaa mainos. Tilaamisen helppous ei kuitenkaan ratkaise taksialan ongelmia. Tärkeintä on luotettava kyyti asiakkaan haluamalle matkalle. Taksikyyti on muuttunut maineeltaan epäluotettavaksi, kalliiksi ja riitaisaksi. Taksin käyttö pelottaa. Taksiala on huolissaan rapautuneesta maineesta. Suurin osa toimijoista tuottaa kuitenkin edelleen samaa luotettavaa ja turvallista palvelua kuin ennenkin. Siksi ala itse on vaatimassa tiukempaa valvontaa. Kuljettajatutkinnossa vaadittiin aiemmin hyvää paikallistuntemusta, hinnat tulivat taksamittarista ja tolpilla odotettiin asiakasta hyvässä järjestyksessä. Taksiala oli ylpeä asiakaspalvelustaan ja vastuullisesta yritystoiminnastaan.
Rakennetaan lisää raiteita. Moottoriliikennetien rakentaminen maksaa muutaman miljoonan kilometriä kohti. Metron kilometri maksaa 100 miljoonaa. Ratikkakiskojen hinta on siltä väliltä. Raitiotiet ovat nosteessa. Jos soraääniä tulee, ne tulevat rakentamisen aiheuttamista häiriöistä ja maiseman muutoksista. Metro tunkeutuu pääkaupunkiseudulla kohti länttä kuljettaakseen ihmisiä Helsingin keskustaan. Tosin ihmisiä on metrojuniin riittävästi vasta, kun he muuttavat metron päälle ja kylkeen rakennettaviin uusiin lähiöihin. Raiderakentamisella ohjataan kaupunkikehitystä. Ilmastomyönteinen raideliikenne kalliolouhoksineen ja rakentamisvimman aiheuttajana kärsii joidenkin mielestä ympäristön tuhoajan maineesta.
Yksityisautoilun maine on vankka. Suurin uhka maineelle liittyy ilmastovaikutuksiin. Sähköautoilussakin askarruttaa vielä käytön sujuvuuden lisäksi kokonaisvaikutukset ympäristölle. Polttomoottoriautojen tuotantoon ja myyntiin valmistellaan rajoituksia, jopa kieltoja. Auton omistaja kohtaa tästä johtuvan haitan auton vaihtoarvossa. Dieselistä sähköön siirtyminen on kohtuuttoman kallista. Automerkin maine on valmistajan käsissä. Käyttökokemus siinäkin ratkaisee. Myyntimenestyjä, Toyota, on myös maineeltaan selkeä ykkönen mm. vastuullisuudessa, ylläpitämisen helppoudessa ja hinta-laatusuhteessa.
Liikennepalveluiden jokaisen lenkin pitää toimia. Käyttäjän etu vaatii uskottavuutta ja laatua. Hyvä maine kasvattaa kysyntää. Taksien luotettavuus pitää palauttaa ja junat saatava kulkemaan aikataulussa. Matkustajamäärien pudotuksesta kärsivän linja-autoliikenteen linjojen ja vuorojen karsiminen pitää pysäyttää. Yksityisautoilun valinnanvapaus ja kysynnän mukainen kehitys on taattava. Hyvään maineeseen ei ole muuta tietä kuin palveluiden ja toiminnan jatkuva parantaminen ja hyvien käyttökokemusten tuottaminen.