GR Yarikset jäällä
-
Teksti: Tuomas I. Lehtonen
-
Kuvat: Hannu Rainamo
-
28.3.2022
-
Tuoreen myyntitilaston mukaan Suomeen on rekisteröity 80 kappaletta Toyotan Yaris-suosikkimallin urheiluversiota, GR Yarista. Niistä noin neljännes kokoontui maaliskuisena kevätlauantaina Jämsän Koskenpäällä. Toyota Auto Finland ja Esko Reiners Motorsport järjestivät tuolloin ensimmäisen GR Yaris Event 2022 -tapahtuman Kievarin Rantapirtin jääradalla. Mukaan oli kutsuttu kyseisen automallin onnelliset omistajat valtakunnallisesti.
Parempia keliolosuhteita tapahtumalle ei olisi voinut toivoa. Pilvettömällä taivaalla loimottava aurinko lämmitti kelin lähes kymmenasteiseksi ja sai osallistujat kaivelemaan talven aikana pölyttyneitä pilottilasejaan hanskalokeroista. Mahtava sää toi oman lisävärinsä niin jäärata-ajoon kuin myös Simmarihiihto-tapahtumaan, joka sivakoitiin aivan jääradan vieressä. Osallistujat eivät taatusti jääneet kylmäksi kummallakaan radalla.
GR Yaris on luotu tuottamaan iloa
Ennen GR Yaristen päästämistä irti osallistujat pääsivät täyttämään henkilökohtaiset tankkinsa Rantapirtin makoisalla hirvikeitolla. Murkinan ohella tapahtuman järjestäjä Esko Reiners antoi kuskeille ajovinkit turvalliseen, mutta tehokkaaseen ajoon liukkaanpuoleisella radalla. Hän muistutti, että jäärata-ajo on matkaamista tuskasta nautintoon – ensin auto tuntuu viis veisaavan kuskin toiveista, mutta vähitellen alkaa onnistumisiakin tulla.
"Kevyellä kaasun käytöllä pystytte pitämään tehokkaan GR:n kääntösäteen pienenä ja saatte ohjattua autoa pienillä liikkeillä. Isoin virhe jääradalla on liian myöhäinen jarrutus mutkiin. Kun jarrutus on myöhässä, auton ohjaus mutkassa viivästyy ja myös siirtyminen kaasulle vie liian pitkään. Oikea-aikaisella jarrutuksella poistatte ajostanne hätäisyyden ja pääsette helpommin hyvään ajorytmiin", Reiners opastaa.
Reiners on perehtynyt työnsä puolesta syvällisesti GR Yaristen sielunelämään. Hän allekirjoittaakin täysin Toyotan pääjohtaja Akio Toyodan näkemykset autosta.
"Toyodan mukaan GR Yaris on tehty tuottamaan iloa ajajalle. Tämän huomaa erityisen hyvin radalla. GR:n hienous piilee auton onnistuneessa teho-painosuhteessa ja kyvyssä vastata nopeasti kuljettajan käskyihin", Reiners toteaa.
Kalle Rovanperä on tällä hetkellä maailman nopein mies jäisillä ja lumisilla radoilla. GR Yaris suorastaan lensi miehen ajamana.Rovanperä tykästyi toimivaan nelivetoon
GR Yaris Eventissä nähtiin myös WRC:ssä meritoitunut parivaljakko, TOYOTA GAZOO Racingia edustavat Kalle Rovanperä ja kartturi Jonne Halttunen. Työkseen Yariksesta kehitettyä WRC-autoa ohjastava Rovanperä on tällä hetkellä maailman nopein mies jäisillä ja lumisilla radoilla. Tämän todistaa parin viikon takainen Ruotsin rallin voitto.
TOYOTA GAZOO Racing käyttää GR Yariksia erikoiskokeiden nuotituksessa, joten 261-hevosvoimainen nelivetoauto on Rovanperälle ja Halttuselle tuttu peli. Molemmat kävivät testaamassa Salosveden päällä kiemurtelevia jääratoja katukäyttöön suunnitellulla GR Yariksella ja Esko Reiners Motorsportin kilpakäyttöön modatulla GR Yariksella.
"Minulle on syntynyt GR Yariksesta erittäin positiivinen fiilis. Auto on hauska ajaa jääradalla, sillä se toimii juuri niin kuin haluan. Tehoja löytyy riittävästi, aerodynamiikka toimii ja vetosuhteen valintamahdollisuudella höystetty neliveto on hieno. Tämä on ajajan auto, todellakin!" Rovanperä kommentoi.
"GR Yarishan on toiminut pohjana WRC-ralliversiolle, joten auton kehityksessä on huomioitu kilpa-ajon tarpeet. Jos korona ei olisi vesittänyt kilpakautta, GR:n pohjalta tehty ralliauto olisi ollut WRC-sarjan nopein", Halttunen lisää.
GR Yaris on hauska ajaa jääradalla. Tehoja löytyy riittävästi, aerodynamiikka toimii ja vetosuhteen valintamahdollisuudella höystetty neliveto on hieno, kehuu Kalle Rovanperä.Lääkettä rataurheilun kaipuuseen
GR Yaris Eventiin osallistuneilla 18 autokunnalla oli reippaat neljä tuntia aikaa testailla autoaan useammalla reilun kilometrin mittaisella radalla. Päivän lopuksi halukkaat pääsivät vielä kokemaan vauhdin hurmaa Esko Reiners Motorsportin ammattikuskien kyydissä. Mitä pidemmälle ratapäivä eteni, sitä muikeammiksi sporttiautojen omistajien ilmeet muuttuivat.
GR Yariksen yhdessä omistavat Olli ja Ville Ala-Nissilä kertoivat ajaneensa tapahtumaan Raisiosta. Veljekset ovat kierrelleet autollaan jonkin verran radoille. Varsinais- ja Etelä-Suomessa jääradat ovat kuitenkin kortilla. Siksi Ala-Nissilät eivät jahkailleet hetkäkään, kun he saivat tiedon GR Yaris Eventsistä.
"Jääratoja on ollut aika vaikea löytää, joten tämä tapahtuma on ehdottoman hyvä juttu. Tämä auto on hauska ajaa kesällä ja talvella. Jääradalla ajamisen helppous ja loogisuus nousee erityisen hyvin esiin", Ala-Nissilät iloitsevat hymy korvissa.
Tämä on ajajan auto! Kalle Rovanperä sanoo. Kartturi Jonne Halttunen on samaa mieltä.Rata kutsuu jatkossakin
Helmenhohtoisen GR Yariksen rinnalla päivää paistatellut oululainen Pyry Huikuri kertoi olevansa rallimies henkeen ja vereen. Toyotoihin tykästyneen miehen omistuksessa on ollut aiemmin muun muassa Toyota GR 86. GR Yaris on ollut Huikurilla marraskuusta lähtien ja mittariin on ennättänyt pyörähtää kolmisen tuhatta kilometriä. Huikuri ajelee näppärällä nelivedolla arkiajonsa, mutta sillä suunnataan myös vaimoin kanssa pidemmille Lapin reissuille. Päivän positiivinen ratakokemus herätti Huikurissa palon radalle.
"Kuulin tapahtumasta GR Yaristen omistajien Whatsapp -ryhmän kautta. Oli selvä, että tänne lähdetään. Nyt pääsen ensi kertaa kokeilemaan nelivedon toimivuutta järven jäällä, ja samalla on mahdollisuus jututtaa ja jakaa vinkkejä muiden harrastajien kanssa. Olen juuri lähdössä Rukalle lomailemaan, jospa sieltäkin löytyisi jäärata testattavaksi", Huikuri intoili parin jääratakierroksen jälkeen.
Jonne Halttunen kertoo, että GR Yaris on toiminut pohjana WRC-ralliversiolle, joten auton kehityksessä on huomioitu kilpa-ajon tarpeet.Hauskaa, mutta haastavaa
Ari Paanasella matka GR Yaris Eventiin sujui Ala-Nissilöitä ja Huikuria sukkelammin, sillä mies huristeli paikalle Jyväskylästä. Toyotan pikkusportti on toimittanut Paanasen perheen kakkosauton roolia vajaan vuoden verran. Päätös uudesta autohankinnasta syntyi pian koeajon jälkeen. Sen verran makoisalle maistui GR Yariksen räyhäkkä kiihtyvyys.
Paanasen mielestä GR Yaris on urheilullisuudestaan huolimatta mukava työmatka-auto. Kolmepyttyisen Yariksen polttoaineenkulutuskin on pysynyt hyvin maltillisena, vaikka Paananen ei ole auton tehojen ulosmittauksessa pahemmin pihistellyt.
"Kiihdytys GR Yariksella nostaa hymyn huulille. Auton ajo-ominaisuudet vain paranevat vauhdin kiihtyessä. Tämä jäärata-ajo on minulle kuitenkin uutta ja oppimista riittää. Leuka vain rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. Ajo-opettaja tuossa painotti kaasun käytön tasaisuutta ja reilua vetoa mutkissa. Eiköhän tämä tästä", Paananen toteaa virnistäen.