Hybridiakku

Hyödyllistä tietoa Toyota-hybridiakuista

Hybridiakku on olennainen osa Toyota-autojen hybridijärjestelmää, johon kuuluvat akun lisäksi sähkökomponentteina tehonsiirtoyksikkö (e-CVT-vaihteisto), invertteri- ja muunninyksikkö sekä isoimpana komponenttina polttomoottori. Toyota-hybrideissä polttomoottori toimii automaattisesti saumattomassa yhteistyössä sähkömoottorin kanssa. Ajajan ei tarvitse miettiä millään lailla näiden yhteistyötä. Toyota-hybridin ajaminen on yhtä helppoa kuin ajaisit mitä tahansa automaattivaihteista autoa, johon tankkaat bensiiniä.

Vuosien myötä akkujen koko on pienentynyt ja niiden kapasiteetti on kasvanut huimasti. Toyota-hybridien akut ovat useimmin nikkeli-metallihybridiakkuja. Joissakin malleissa käytetään myös litiumakkuja. Akut on useimmiten sijoitettu pohjalevyn yhteyteen, eivätkä ne syö auton tavaratilaa.

Toyota-akut ovat erittäin pitkäikäisiä ja turvallisia

Tarkan sähköisen ohjauksen ansiosta hybridiakut ovat erittäin pitkäikäisiä. Akun tehoreservistä käytetään vain osa eli varauksen käyttöalue on 20–80 %. Akun ääripäitä ei siis rasiteta. Tämä takaa akulle pitkän käyttöiän. Toyota myöntääkin säännöllisesti tarkastetuille akuilleen 10 vuoden / 350 000 km akkuturvan. Tähän mennessä Suomessa rekisteröityihin 25 000 Toyota-hybridiin on vaihdettu vasta yksi akku ja sekin luonnollisesti takuun puitteissa.

Toyotan hybridiakku on suunniteltu kestämään koko auton käyttöiän. Toyotalla on ylivoimaisesti eniten kokemusta hybriditeknologiasta. Kun muut merkit vasta tulevat hybridimarkkinoille, Toyotalla on käytössään jo neljännen sukupolven hybridijärjestelmä.

Mainittakoon sekin, että Toyotan hybridejä on myyty maailmanlaajuisesti yli 12,5 miljoonaa kappaletta, ja ne ovat loistaneet useissa luotettavuusvertailuissa. Ensimmäinen hybridiautomme, Prius, on myös valittu useasti maailman vähävikaisimmaksi autoksi.

Edullinen ja yksinkertainen huoltaa

Hybridiauto on myös turvallinen ajaa ja omistaa. Hybriditekniikka ei vaadi erityisiä huoltotoimenpiteitä, ja moni perinteinen huoltokohde kuluu jopa vähemmän. Esimerkiksi jarrujen ja jarrupalojen kuluminen on hybrideissä vähäisempää. Siksi myös huollon kustannukset ovat jopa perinteisiä Toyota-autoja edullisempia.

Hybridi on erinomainen talviauto

Vuosien mittaan Toyota-hybridit ovat olleet useissa talviautotesteissä ja menestyneet aina erinomaisesti. Akut ovat osoittaneet toimivuutensa talviolosuhteissa, ja autojen lämpiäminen pakkasella on nopeaa.

Hybridisanasto

Akkuturva, hybridiakkuturva

Toyotan täyshybridiakut ovat osoittautuneet erittäin luotettaviksi. Siksi Toyota myöntääkin Toyota-merkkihuollossa huolletuille hybridiautoille 10 vuoden / 350 000 km Toyota hybridiakkuturvan. Hybridiakkuturva myönnetään Toyota Auto Finland Oy:n maahantuomille hybridimalleille.

Määräaikaishuollossa akun kunto tarkistetaan auton omaa diagnostiikkaa käyttäen. Hybridiakkuturva säilyy aina vuoden kerrallaan huollon jälkeen seuraavaan huolto-ohjelman mukaiseen huoltoon asti. Mikäli auto ei ole käynyt huollossa määräaikaisohjelman mukaisesti, ei akkuturva ole voimassa ennen kuin auto on huollatettu ja akun kunto todettu hyväksi.

Mikäli vikakoodin perusteella akusto kunto on heikentynyt, vaihdetaan akku ja turva jatkuu. Toyota hybridiakkuturva siirtyy turvan alaisena auton seuraavalle omistajalle ilman lisäkustannuksia tai erillistä ilmoitusta.

e-CVT

Toyotan itselataava hybridijärjestelmä sisältää planeettapyörästön ja kaksi sähkömoottoria (tai generaattoria). CVT-vaihteistossa on mahdollisuus saada välityssuhteeksi nolla. Tällöin vaihteistossa ei tarvita lainkaan kytkintä. Toyotan e-CVT:ssä on yksi kiinteällä välityksellä oleva planeettapyörästö. Muuttuvat välitykset toteutetaan reitittämällä tehoa sähkönä moottorilta toiselle. Siitä tuo nimessä oleva pikku-e.

Hybridiakku, NiMh, litium-ion

Kapasiteetti

Akun kapasiteetti kertoo akun kyvystä varastoida virtaa. Akkujen kapasiteetti ilmoitetaan joko ampeeritunteina Ah tai wattitunteina Wh. Jos järjestelmän kapasiteetti on 100 Ah, tarkoittaa se karkeasti sitä, että 2 A:n virtaa voidaan ottaa akusta 50 h ajan. Mitä enemmän akku pystyy varastoimaan ja luovuttamaan virtaa, sitä suurempi sähkömoottorin osuus hybridi- tai sähköauton liikkumisessa voi olla, ja näin auto voi kulkea pidemmälle pelkän sähkövoiman avulla.

Litiumioniakku

Litiumioniakun etu on sen suuri energiatiheys. Akku tarjoaa perinteisiin akkuteknologioihin (NiCd, NiMH, lyijyakut) verrattuna samassa koossa pidemmän käyttöajan ja/tai kevyemmän akun. Litiumioniakun nimelliskennojännite on huomattavasti korkeampi kuin muiden akkutyyppien. Korkean kennojännitteen vuoksi litiumioniakku voi monissa elektronisissa laitteissa olla yksikennoinen, kun taas esimerkiksi nikkeliakussa tulee monesti olla kaksi-kolme sarjaan kytkettyä 1,2 V:n kennoa riittävän suuren käyttöjännitteen saavuttamiseksi.

Toinen merkittävä etu litiumioniakussa on erittäin pieni itsepurkautuminen. Litiumioniakku säilyttää merkittävän osan varauksestaan jopa vuosia.

Lue lisää hybrideistä

Pistokehybridi on osa Toyotan laajaa hybridiperhettä Pistokehybridi on osa Toyotan laajaa hybridiperhettä Pistokehybridin akku voidaan ladata suoraan normaalista pistorasiasta, mutta auto voi myös liikkua hybridin tavoin polttomoottorin ja sähkömoottorin saumattomalla yhteistyöllä. Toyotalla on tärkeä rooli kasvihuoneilmiön torjunnassa Toyotalla on tärkeä rooli kasvihuoneilmiön torjunnassa Autoteollisuus kehittää aktiivisesti uusia vähäpäästöisempiä autoja, joilla niiden ympäristövaikutuksia vähennetään. Toyota on tässä kehityksessä aktiivinen ja erityisesti hybriditekniikan kehittämisessä se on ollut edelläkävijä. Tietoa hybrideistä Tietoa hybrideistä Mauris sed libero. Suspendisse facilisis nulla in lacinia laoreet, lorem velit accumsan velit vel mattis libero nisl et sem. Proin interdum maecenas massa turpis sagittis in, interdum non lobortis vitae massa. Quisque purus lectus, posuere eget imperdiet nec sodales id arcu. Vestibulum elit pede dictum eu, viverra non tincidunt eu ligula. Hybridiautot Suomessa. Toyota ehdoton edelläkävijä. Hybridiautot Suomessa. Toyota ehdoton edelläkävijä. Hybridiautojen yleistyminen on ollut hyvin nopeaa Suomessa. Vuonna 2018 hybridiautoja oli liikenteessä lähes 30 000. Toyota on ylivoimaisesti suosituin hybridimerkki. Suomessa on tällä hetkellä 25 000 rekisteröityä Toyota-hybridiä.
Evästeasetukset sivuillamme

Käytämme Toyota.fi-sivuilla evästeitä parhaan mahdollisen käyttökokemuksen takaamiseksi. Voit jatkaa sivustomme käyttöä normaalisti tai muuttaa evästeasetuksiasi. Muuta evästeasetuksiasi täältä. Jos hyväksyt evästeiden käytön, paina OK.

OK