Toyota Info

Usein kysytyt kysymykset

Ennen kuin otat meihin yhteyttä, tutustu usein kysyttyihin kysymyksiin. Mikäli et löydä alta vastausta kysymykseesi, voit olla meihin yhteydessä sivun alakulmasta chat-asiakaspalvelun kautta. Chat palvelee arkisin klo 9–22 ja viikonloppuisin klo 10–18. Voit ottaa meihin yhteyttä myös täyttämällä yhteydenottolomakkeen.

Omaan autoosi ja saamaasi palveluun liittyviin kysymyksiin vastaa parhaiten oma Toyota-liikkeesi.

Toyota Infolle useimmin esitettyjä kysymyksiä

1. Miten rengaspainetunnistimet toimivat?

Rengaspaineen valvontajärjestelmä on tullut EY-lainsäädännön myötä pakolliseksi kaikkiin 1.11.2014 jälkeen myytyihin uusiin henkilöautoihin. Rengastunnistimet parantavat auton turvallisuutta sekä auttavat kuljettajaa taloudellisempaan ajoon varoittamalla tilanteista, joissa rengaspaine on syystä tai toisesta alentunut merkittävästi alle järjestelmän muistiin tallennetun arvon. Järjestelmä tunnistaa ja ilmoittaa alentuneesta paineesta rengaskohtaisesti. Järjestelmä on toteutettu niin, että jokainen auton rengas on varustettu omalla painetunnistimella (Toyota Aygo-mallissa poikkeava järjestelmä, jossa ei ole erillisiä tunnistimia vanteissa).

Turvallisuussyistä rengaspainejärjestelmää ei ole mahdollista kytkeä pois päältä. Myös talvirengasyhdistelmät suositellaan aina varustettavaksi rengaspainetunnistimilla. Rengaspaineiden tunnistinjärjestelmää koskevaa kansallista lainsäädäntöä muutettiin. Rengaspaineiden tunnistinjärjestelmän pakollisuus on poistettu autoon alkuperäisten kesärenkaiden jälkeen asennettavien renkaiden osalta. Mikäli autossa on muistipaikat vain yhdelle rengassarjalle, auton järjestelmään ei voi koodata kesärenkaita ja talvirenkaita yhtä aikaa. Koodaus tehdään Toyota-liikkeessä renkaiden kausivaihdon yhteydessä.

Rengaspaineanturin koodaus ja varoitusvalon sammuttaminen

Tutustu ohjeisiin

2. Onko Toyota Relax -turvan mahdollista saada voimaan takautuvasti?

Toyota Relax-turva lanseerattiin 15.11.2021, tästä päivämäärästä alkaen on mahdollista saada kattava turva autoosi, kun huollat autosi Toyota-liikkeessä. Turvaa ei ole mahdollista aktivoida aiemmin tehdyistä huolloista.

Lisää tietoa Relax-turvasta

3. Mistä saan hankittua varaosan tai varusteen autooni?

Toyota-liike on oikea paikka ostaa varaosa / varuste autoosi. Mielenrauha tulee 100% varmuudesta, joten suosittelemme käyttämään aitoja Toyota-osia – ne pitävät autosi aitona Toyotana – juuri sellaisena kuin valmistaja on sen tarkoittanut olevan.

Toyota-liikkeiden yhteystiedot

4. Onko autooni saatavilla Android Auto tai Apple Carplay?

Lähes kaikissa uutena myytävissä Toyota henkilöautoissa on kyseiset ominaisuudet vakiona. Mikäli sinulla on Vuoden 2019–2020 Corolla tai RAV4 malli jossa ominaisuutta ei ole, voit tarkistaa onko autoosi saatavilla Toyota-liikkeessä tehtävä päivitys joka tuo ominaisuuden tarjolle. Vanhempiin Toyota henkilöautoihin päivitys ei ole saatavilla.

Tarkista onko päivitys saatavilla autoosi

5. Huoltovaraus ei toiminut / tunnistanut autoani

Palvelusta löytyy Toyota-merkkiset autot vuosimallista 2000 alkaen. Uudet mallit päivitetään 4 kertaa vuodessa. Palvelu käsittää pääasiallisesti Toyota Auto Finland Oy:n toimesta maahantuodut autot. Suomen rajojen ulkopuolelle rekisteröidyt autot tai muualta Euroopasta Suomeen tuodut autot eivät valitettavasti löydy palvelusta.

Jos autoasi ei löydy, niin tarkista oletko syöttänyt rekisterinumeron oikein. Huomioi myös, että kirjainten ja numeroiden väliin tulee väliviiva; ABC-123.

Jos autoasi ei tunnisteta tai siihen ei löydy huoltopakettia voit myös kirjoittaa autosi huoltotarpeet tilaukselle. Huolto on tällöin varauksen jälkeen yhteydessä sinuun, jolloin huoltotarve/hinta-arvio tarkennetaan.

Tietoa huoltovarauksen toiminnasta

6. Mistä voin hankkia omistajan käsikirjan Toyotaan?

Ostaessasi uuden Toyotan saat auton mukana käsikirjan, jossa on opastettu auton tärkeimmät toiminnot. Uusimpiin autoihimme käsikirja on saatavilla myös digitaalisessa muodossa ja sen voi ladata täältä. Mikäli autoosi ei ole saatavilla digitaalista käsikirjaa, voit tilata uuden paperisen käsikirjan Toyota-jälleenmyyjältä vara-osana. Paperinen käsikirja on maksullinen.

Toyota liikkeiden yhteystiedot

7. Mikä on My Toyota -asiakasportaali ja miten sinne kirjaudutaan?

MyToyota-asiakasportaali on palvelu Toyota autoilijoille. Kun tilaat uuden auton, voit seurata autosi matkaa tehtaalta jälleenmyyjälle portaalin tilausseurannan kautta. Jos sinulla on jo Toyota, voit tarkastella ajoneuvon tietoja tai hankkia multimedialaitteeseesi viimeisimmät karttapäivitykset portaalin sovelluskaupasta. Mikä sinulla on uudempi Toyota malli joka tukee Connected-palveluita, voit seurata mm. ajohistoriaasi portaalin kautta.

Lisätäksesi auton tilillesi tarvitset auton VIN- tai rekisterinumeron. Muista myös syöttää multimedialaitteesi laitetunnistenumero MyToyota-portaalin kohdassa Autoni. Laitetunnistenumero löytyy multimedialaitteesi asetuksista.

Voit luoda käyttäjätilin tai kirjautua sisään My Toyota -portaaliin osoitteesta www.toyota.fi/#/publish/my_toyota_login

Lisää tietoa MyToyota-portaalista

8. Mikä on MyT-sovellus ja miten sitä käytetään?

MyT-sovellus tarjoaa My Toyota -portaalin tiedot helposti puhelimeesi. MyT-sovellusta voi käyttää kuka tahansa Toyota autoilija ja se on ilmainen. Uusimpien Toyota mallien omistajat saavat sovelluksesta täyden hyödyn irti, sillä uusimmat mallimme tukevat myös Connected-palveluita. Sovelluksen voi ladata iOS App Storesta tai Google Playsta. Jos sinulla on jo My Toyota portaaliin tunnuksen, käyttäjätilisi sovelluksessa on sama kuin MyToyota-portaalissa. Voit luoda uuden käyttäjätilin niin portaalissa kuin MyT-sovelluksella. Luo käyttäjätili ja kirjaudu MyT-sovellukseen käyttääksesi ajamistasi helpottavia Connected-palveluita kuten:
  • Tarkastele ajohistoriaasi ja opi ajokäyttäytymisestäsi Hybridiajovalmentajan avulla.
  • Lähetä reittejä autosi navigaattoriin valmiiksi, jo ennen matkan alkua
  • Tarkastele seuraavan suositellun huollon ajankohtaa ja varaa huolto helposti sovelluksesta
  • Etsi ajoneuvosi tai lähetä sen sijainti haluamillesi henkilöille
  • Hallitse ajoneuvoasi etänä mm. ilmastoinnin käynnistys, lukitus ja hätävilkut
  • Tarkista onko ovi tai ikkuna jäänyt auki, tai sisävalo päälle

Lisää tietoa MyToyota-sovelluksesta

9. Mitä pitää tehdä, jos autoni ei käynnisty?

Jos akku on tyhjentynyt, katso apuvirralla käynnistämisen ohjeet omistajan käsikirjasta. Varmista myös, onko polttoainetta riittävästi.

Kokeile käynnistämistä toisella avaimella. Avain saattaa olla vaurioitunut.

Avaimettoman käynnistyksen ollessa kyseessä, kauko-ohjaimen pariston virta saattaa olla lopussa. Pidä avainta käynnistyspainikkeen kohdalla, jolloin auto tunnistaa avaimen. Käynnistä auto käynnistyspainikkeesta.

Manuaalivaihteisto:
Varmista, että kytkinpoljin on pohjassa eikä lattiamatto ole välissä.

Automaatti-/hybridivaihteisto:
Varmista, että painat jarrua käynnistäessäsi auton.

Jos autosi ei silti käynnisty, niin soita Toyotan-tiepalveluun 0800-13663 josta saa apua ympäri vuorokauden.

10. Miksi autoni multimediajärjestelmän kartoista on puutteita/virheitä, vaikka olen päivittänyt kartan?

Toyota Touch with Go (MM16, MM17 ja MM19) sekä Toyota Smart Connect (MM21) kartta-aineiston sisällöstä ja päivityksistä vastaa HERE, jolta Toyota ostaa kartta-aineistoon liittyvät palvelut. Mikäli kartta-aineistossa esiintyy virheitä, pyydämme ilmoittamaan niistä suoraan kartan valmistajalle tämän linkin kautta.

Mikäli autossa on Toyota Smart Connect (TAS600) esim. Yaris Cross ja AYGO X, kartan sisällöstä ja päivityksistä vastaa Mapbox. Puutteet karttapohjille voi ilmoittaa heille suoraan auton navigointijärjestelmän kautta.

Toyotan valmistajalla tai maahantuojalla ei ole mahdollisuuksia vaikuttaa karttojen sisältöön. Toyota Auto Finland Oy:n vastuulle kuuluu se, että auton luovutushetkellä siinä on tuorein saatavilla oleva kartta-aineisto. Mikäli autossasi on Toyota Touch with Go, karttapäivityksen voi tehdä My Toyota -asiakasportaalin kautta tai Toyota jälleenmyyjällä. Päivitys on asiakkaalle maksullinen. Karttapäivityksen hinta on HERE:n määrittelemä. Mikäli autossasi on Toyota Smart Connect, karttapäivitykset tapahtuvat automaattisesti.

11. Miten saan Toyota Touch & Go multimediajärjestelmään karttapäivityksen?

Tutustu tarkempiin ohjeisiin täältä:

Karttapäivitysohjeet

Uusissa autoissa joilla on Toyota Touch & Go multimediajärjestelmä, karttapäivitykset sisältyvät auton hintaan ensimmäisen kolmen vuoden ajan. Karttapäivityksiä julkaistaa kahdesti vuodessa, keväisin ja syksyisin. Mikäli autossasi ei enää ole maksuttomat päivitykset voimassa, niin päivityksen hinnan voi tarkistaa My Toyota -portaalin sovelluskaupasta.

12. Toimiiko uusi puhelimeni autoni handsfree-järjestelmässä?

Toyota multimediajärjestelmät tukevat suurintaosaa Euroopassa myytäviä puhelinmerkkejä ja malleja. Tarkempi merkki- ja mallikohtainen soveltuvuuslista löytyy täältä. Jos olet hankkimassa uutta autoa, suosittelemme aina kokeilemaan Bluetoothin toimintaa koeajolla, ennen ostopäätöksen tekemistä.

Bluetooth-ongelmissa tutustu ensin omistajan käsikirjan ”Bluetooth-ongelman ratkaisu” -osioon, ja jos ongelmaa ei saada ratkaistua, ota yhteys lähimpään Toyota-jälleenmyyjääsi.

Jos puhelimesi on uusi ja Toyotasi multimedialaitteen päivitysversio on vanhempi kuin puhelimesi, saattaa myös auton multimedialaitteen ohjelmiston päivittäminen viimeisimpään versioon auttaa Bluetooth-ongelmien ratkaisussa.

13. Mitä toimenpiteitä autoni huolto sisältää?

Autojen huolto-ohjelmat vaihtelevat automalleittain ja myös ajettujen kilometrien mukaan. Auton huoltokirjassa on ilmoitettu huoltojen välit. Huolto-ohjelma kokonaisuudessaan löytyy myös huolto-ohjelmasivultamme. Parhaiten autosi huolto-ohjelman tuntee Toyota-merkkihuolto, josta saat lisätietoja seuraavasta huollosta ja sen yksityiskohdista.

14. Voinko huollattaa Toyotani viereisellä huoltoasemalla, joka ei ole valtuutettu Toyota-korjaamo? Säilyykö auton takuu?

Suosittelemme auton huollattamista korjaamolla, joka täyttää valmistajan vaatimukset, joita ovat mm. tarvittava ammattitaito, tekniset välineet, huollossa tarvittavat testauslaitteet ja huolto-ohjeet. Tällöin Toyota-auton takuu säilyy. Paras mahdollinen paikka Toyotan huollattamiselle on valtuutettu Toyota-huoltoliike tai Toyota-jälleenmyyjä. Toyota tarjoaa myös jopa 10 vuoden pituisen Relax turvan, kun auto huolletaan valtuutetussa Toyota-huollossa.

Lue lisää Toyota Relax turvasta

Takuukorjaukset voi tehdä ainoastaan valtuutettu Toyota-huolto. Vain Toyota-huollon mekaanikot ovat saaneet Toyotan erikoiskoulutuksen ja heillä on käytettävissään korjaamokirjallisuus, erikoistyökalut, huoltotiedotteet ja muu merkkitietous.

Auton voi myös huollattaa korjaamolla, joka ei ole valtuutettu merkkihuolto. Huolto tulee kuitenkin tehdä auton määräaikaishuolto-ohjelman mukaisesti ja käyttäen alkuperäisiä tai vastaavia varaosia. Korjaamo vastaa tekemästään työstä sekä käyttämistään varaosista ja tarvikkeista.

15. Autossani on pieni korivaurio/kolhu, mitä sille kannattaa tehdä?

Korjaamattomat kolhut ja vauriot saattavat aiheuttaa harmia ja alentaa autosi jälleenmyyntiarvoa. Jotkut vauriot voivat jopa olla turvallisuusriski. Toyota-merkkihuollossa autosi tarkistetaan ja korjataan aidoilla varaosilla ja ammattitaidolla. Voit varata ajan vauriotarkistukseen oheisesta linkistä.

Toyota-vauriotarkastukseen

16. Voinko käyttää biopolttoainetta Toyota -autossani?

Kaikkien polttoaineiden tulee olla kaupallisten polttoainejakeluyhtiöiden jakelemaa ja valmistettu niitä koskevien EU-direktiivien mukaisesti.

Nykyisissä bensiineissä oleva bio-osuus auttaa vähentämään liikenteen hiilidioksidipäästöjä. Valtaosassa Toyota- ja Lexus-bensiinimalleja voidaan jo käyttää 95E10-polttoainetta. Poikkeuksena ovat sekä ennen 1.1.1988 valmistetut autot että seuraavat mallit, joissa vaaditaan käytettäväksi 98E5-bensiiniä:

Avensis 2,4 VVT-i (2AZ-FSE), tuotantokuukausi kesäkuu 2000 – heinäkuu 2008
Avensis 2.0 VVT-i (1AZ-FSE), tuotantokuukausi kesäkuu 2000 – heinäkuu 2008

Lexus IS250 2,5 V6 (4GR-FSE), tuotantokuukausi tammikuu 2005-elokuu 2007
Lexus GS300 3,0 V6 (3GR-FSE), tuotantokuukausi tammikuu 2005-elokuu 2007
Lexus LS460 4,6 V8 (1UR-FSE), tuotantokuukausi elokuu 2006-elokuu 2007

Toyota- ja Lexus -dieselmalleissa voidaan käyttää vastaavasti normaalia, enintään 7 % biodieseliä sisältävää B7-dieselpolttoainetta.

17. Mikä on Kinto?

Uusi tuotenimi liikkuvuuspalveluille Euroopassa on Kinto. KINTO-brändin palveluita tarjotaan markkinakohtaisesti kannattavuuden ja kestävän toiminnallisuuden ollessa etusijalla. Euroopan maiden markkinoilla esitellään seuraavat palvelut (maakohtaisia eroja saatavuudessa):

KINTO One:
yksityisleasing, mikä tarjoaa auton käytön helppoutta yhdistämällä ajoneuvon, huollot sekä vakuutukset selkeään kuukausiperustaiseen maksuun.

KINTO Share:
yhteiskäyttömalli, joka perustuu laajaan hybridiautojen mallistoon ja käytön helppouteen. Toyotan olemassa oleva yhteiskäyttöpalvelu Yuko (käytössä Dublinissa, Venetsiassa, Kööpenhaminassa sekä Madridissa) muodostuu osaksi KINTO-brändiä.

KINTO Join:
kyytien yhdistämispalvelu (“kimppakyytipalvelu”), jonka avulla esimerkiksi päivittäisiä työmatkoja yhdistelemällä sekä työntekijät että työnantajat voivat vähentää työmatkojen aiheuttamaa hiilijalanjälkeään.

KINTO Flex:
tilausmaksuun perustuva leasingmalli, joka tarjoaa erinomaista joustavuutta ja Premium-luokan asiakaskokemuksen.

Suomessa tulee tarjolle aluksi Kinto Flex ja Kinto One.

Lue lisää KINTO-palvelusta

18. Saako uudelle autolle tehdä ruosteenestokäsittelyn ja säilyykö tällöin takuu?

Toyota ei edellytä takuun säilymiseksi mitään auton erillistä ruosteenestokäsittelyä, vaan se on aina omistajan oma päätös. Autoa saa ruostesuojata vaurioituneen/olemassa olevan ruostesuojauksen huolto- ja ylläpitotoimenpiteenä. Toyota vastaa kaikista materiaali- ja valmistusvirheistä takuuaikana, Toyota takuu - ja huoltokirjassa olevien takuuehtojen mukaisesti. Laajempi ruostesuojaus on auton alkuperäiseen alustansuojaukseen tehty muutos. Mikäli auton rakenteisiin tehdään muutoksia tai porataan reikiä yms. ruostesuojauksen yhteydessä, niin vauriotapauksissa näyttövelvollisuus siirtyy autonomistajalle/ruostesuojauksen tekijälle, kuluttajansuojalain mukaan.

19. Toyota-asiakaslehti ei tullut minulle

Ympäristösyistä asiakaslehtemme ei enää ilmesty paperiversiona. Jatkamme kuitenkin mielenkiintoisen sisällön tuottamisista verkossa, joten vieraile sivustolla toyotaway.fi ja tilaa uutiskirjeemme, niin saat lehdestämme tuttua sisältöä jatkossa sähköpostiisi.

Toyota-asiakaslehden arkistosta löydät kaikki asiakaslehdet viimeisen kymmenen vuoden ajalta ladattavina PDF-tiedostoina.

Asiakaslehtiarkisto

20. Kuinka pitkään täyshybridimallien akut kestävät normaalikäytössä?

Hybridiakut on suunniteltu kestämään koko auton käyttöikä. Toyota-hybridiautoja on ollut liikenteessä jo lähes 25 vuotta ja tuona aikana autojen kestävyydestä saadut kokemukset ovat erinomaisia. Täyshybridiakkujen kestävyys on ollut erinomainen myös Pohjolan kovissa ilmasto-olosuhteissa. Toyota-täyshybridiakkujen korkeasta laadusta kertoo myös se, että Toyota myöntää akuille hybridiakkuturvan, jonka kattavuus on 10 vuotta / 350 000 km, kun auto on huollettu säännöllisesti Toyota-merkkihuollossa.

Turva myönnetään Euroopan tuontialueelle ensirekisteröidyille malleille, joihin on tehty Toyota-huollossa Hybrid Health Check -tarkistus hyväksytyllä testituloksella määräaikaishuollon yhteydessä.

Lue lisää akkuturvasta

21. Mistä saan lisätietoa, jos epäilen autoni kuuluvan takaisinkutsukampanjaan?

Voit tarkistaa autoasi koskevat korjaus-, tarkistus- ja takaisinkutsukampanjat kotisivuiltamme recall-työkalusta täältä:

Recall tarkastustyökalu

Toyota lähettää aina kampanjaan kuuluvien autojen haltijoille myös kirjeen kotiin. Lähetämme kirjeen kun tarvittavat korjausosat ja korjaamokapasiteetti on saatavilla korjauksen suorittamiseksi. Mikäli autollenne siis löytyy kampanja kotisivujemme recall-työkalusta, mutta ette ole vielä saaneet kirjettä kotiinne, niin ei huolta. Lähetämme kirjeen heti kun se on mahdollista. Voitte myös tiedustella kampanjan korjausta Toyota-jälleenmyyjältä.

Kaikki Suomessa voimassa olevat eri automerkkien takaisinkutsukampanjat löytyvät myös Trafin verkkosivuilta.

22. Saako uuden auton vahata?

Kyllä saa. Suosittelemme kuitenkin aivan uuteen autoon hellävaraista käsittelyä, kuten käsin vahausta. Kiillotuskoneen käyttö soveltuu vanhemmalle maalipinnalle ja osaavalle käyttäjälle. Voit myös valita autollesi täysin uuden Toyota ProTect-käsittelyn.

23. Mistä voin hankkia korjaamokirjan Toyotaan?

Uudempien mallien (vuodesta 2006 lähtien) korjaamokirjat ovat löytyvät Toyotan eurooppalaisilta sivuilta, josta voi ostaa lukuaikaa kirjallisuuteen.

Techdoc

24. Olen tuonut käytetyn Toyota -auton Suomeen. Tarvitsen rekisteröintikatsastusta varten vaatimuksenmukaisuustodistuksen (CoC). Mistä saan sellaisen?

Saatte todistuksen Toyota jälleenmyyjän varaosamyynnin kautta. Toyota jälleenmyyjien yhteystiedot löytyvät täältä:

Toyota-jälleenmyyjät

Tiedoksi, että CoC-duplikaatteja voidaan toimittaa vain nykyisen Euroopan Talousalueen (ETA) ja Sveitsin markkinoille alun perin tarkoitettuja ja valmistettuja EY-tyyppihyväksyttyjä autoja varten. Toimitettava dokumentti on maksullinen ja ajoneuvoyksilökohtainen.

Muille markkina-alueille tarkoitettuja ja valmistettuja autoja varten emme pysty toimittamaan rekisteröintikatsastus dokumentteja.

25. Miksi kaikissa Toyota-autoissa ei ole enää ole tunkkia ja vararengasta?

Uusimmassa Toyota malleissa on vakiovarusteena renkaanpaikkaussarja. Renkaanpaikkaussarjaa käytettäessä ei ole välttämätöntä nostaa autoa tunkilla ylös, joten tunkki ja rengasavain eivät ole useimmissa malleissamme enää vakiovarusteena. Tarvittaessa Toyota-liikkeessä on myynnissä lisävarusteena alkuperäinen tunkki ja rengasavain. Lisäksi tarjolla on myös tilapäisvarapyöriä eri tuumakoissa, mikäli on tarvetta korvata sillä auton mukana olevan renkaanpaikkaussarja.

Auton tunkki on tarkoitettu vain satunnaista tien päällä tapahtuvaa renkaan puhkeamisesta aiheutuvaa renkaanvaihtoa varten, ei säännöllisesti kahdesti vuodessa tapahtuvaa ”kausipyörien” vaihtoa varten. Renkaan kausivaihdot voi suorittaa myös itse, mutta suosittelemme teettämään ne palvelevassa Toyota-huollossa.

26. Tankkasin vahingossa bensaa dieselautoon, mitä teen?

Moottoria ei saa käynnistää, koska bensiinin ominaisuudet poikkeavat niin paljon dieselpolttoaineesta. Auto on hinattava korjaamolle ja polttoainejärjestelmä on tyhjennettävä bensiinistä. Voit soittaa Toyotan-tiepalveluun 0800-13663 josta saa apua ympäri vuorokauden.

27. Voinko muuttaa autoni rengaskokoa?

Auton rekisteröintitodistukseen on merkitty kaikki tyyppihyväksytyt vaihtoehtoiset rengaskoot. Toyota-varaosamyyjän rengas/vanneluettelossa on eri automalleihin tarjolla olevat rengastyypit ja -koot. Emme suosittele muunlaisten renkaiden asentamista, kuin mitä autoon on tarkoitettu.

Turvallisuus- ja ympäristösyistä johtuen Toyota Auto Finland Oy ei toimita dokumentteja autojen rakennemuutosten katsastuksia varten.

28. Kannattaako autoni moottoria enää esilämmittää erillisellä lämmittimellä, kun enää ei ole kunnon pakkasia?

Erillisen moottorilämmittimen käyttö on suositeltavaa aina kun lämpötila laskee +5 C asteeseen tai sen alle. Lisälämmitintä käyttävä autoilija voi säästää talven aikana jopa useita kymmeniä litroja polttoainekuluissa.

Lisäksi lämmittimen käyttö vähentää haitallisia päästöjä, lisää lämpimämmän auton tuomaa mukavuutta ja turvallisuutta sekä säästää moottoria.

29. Miksi mainonnassa ilmoitettu polttoaineen kulutus ei täsmää todellisuuden kanssa?

Uusien autojen markkinointintimateriaaleissa ilmoitettu polttoaineen kulutus ja päästöt perustuvat yleiseurooppalaiseen WLTP-mittaustapaan. Kun olet hankkimassa uutta autoa, on hyvä tehdä riittävä koeajo, jotta saa paremman käsityksen auton polttoaineen kulutuksesta. Polttoaineen kulutukseen vaikuttaa mm. ajotyyli, ulkolämpötila, keliolosuhteet ja tienpinta. WLTP-arvot mahdollistavat helpomman vertailun eri automerkkien ja mallien välillä, mutta todelliseen polttoaineen kulutukseen vaikuttaa moni muu tekijä, joita on edellä lueteltu.

30. Olen vaihtamassa Toyotaani alkuperäisestä poikkeavaa moottoria. Mistä saan ohjeet ja luvat?

Asiasta kannattaa tiedustella paikalliselta katsastusasemalta. Toyota Auto Finland Oy:llä ei ole ohjeita autojen moottorien tai muiden komponenttien vaihtamiseen alkuperäisestä poikkeavaksi.

Pakokaasupäästöistä taikka muista muutoskatsastuksessa osoitettaviksi edellytettävistä seikoista ei ole muutetun auton osalta saatavilla todistusta muuten kuin mittauttamalla ne itse viranomaisen hyväksymällä tutkimuslaitoksella.

Turvallisuus- ja ympäristösyistä johtuen Toyota Auto Finland Oy ei toimita dokumentteja autojen rakennemuutosten katsastuksia varten.

31. Kolari tapahtui, mitä teen?

Voit soittaa Toyotan-tiepalveluun 0800-13663 josta saat apua ympäri vuorokauden. Tutustu myös kotisivuillamme oleviin ohjeisiin.

Pikaohje onnettomuustilanteeseen

32. Autooni tuli tekninen vika, mitä teen?

Ota yhteyttä ammattitaitoiseen Toyota-huoltoon. Toyota liikkeiden yhteystiedot löydät täältä:

Toyota-jälleenmyyjät

Voit varata ajan myös Toyota-huoltovarauksen palvelun kautta.

Toyota-huoltovaraus

Toyota-huollossa on käytössä Toyotaan erikoistuneet koulutetut mekaanikot, Toyota-erikoistyökalut ja Toyota-korjaamokirjallisuus. Oikean ja nopean vian haun kannalta on tärkeää, että asiakas pystyisi yhdessä Toyota -huoltoneuvojan kanssa toistamaan/osoittamaan olosuhteet, joissa vika ilmenee.

33. Miten vaihdan autoni kellonajan talvi- ja kesäaikaan?

Yhteistä ohjetta kaikkiin malleihin ei ole. Suosittelemme, että haet omistajan käsikirjan lopusta aakkosellisesta hakemistosta kohdan "Kello".

34. Minne voin reklamoida tuotteesta ja/tai palvelusta?

Ongelmatilanteessa ota aina yhteyttä käyttämääsi lähimpään Toyota-liikkeeseen tai valtuutettuun Toyota-korjaamoon. Jos tunnet, että ongelmaan ei löydy sieltä ratkaisua, voit jättää maahantuojalle yhteydenottopyynnön Ota yhteyttä -lomakkeen avulla. Maahantuojalta ollaan sinuun yhteydessä viimeistään muutaman arkipäivän sisällä.

35. En halua, että Toyota lähettää minulle sähköpostia, kuinka saan poistettua itseni viestien jakelusta?

Voit poistua jakelusta suoraan sähköposteista valitsemalla kohdan missä mainitaan postituksen poistosta. Voit myös pyytää meitä poistamaan tietosi lähettämällä viestiä tietosuoja@toyota.fi

Lue lisää:

Para School Day Para School Day Me Toyotalla uskomme, että kaikki on mahdollista, kunhan vain olemme vapaita liikkumaan. Uskomme myös, että liikkumisen riemu kuuluu kaikille. Toyota on Kansainvälisen Paralympiakomitean maailmanlaajuinen yhteistyökumppani, ja toteutamme yhteistyötä paikallisella tasolla Suomen Paralympiakomitean kanssa #StartYourImpossible-teeman ympärillä mm. Para School Day -koulukiertueen mahdollistamisessa. Toyota palvelee verkossa Toyota palvelee verkossa Toyota palvelee kattavasti myös verkossa. Voit keskustella asiantuntijoidemme kanssa, vertailla rahoitusvaihtoehtoja, saada luottopäätöksen ja ostaa tietyt automallit kätevästi verkossa. Tutustu digitaalisiin palveluihimme. Toyota Yaris on Vuoden Auto 2021 Toyota Yaris on Vuoden Auto 2021 Uusi Toyota Yaris on valittu Vuoden Autoksi 2021. Arvostetun tittelin Yarisille myönsi 59 eurooppalaisesta autotoimittajasta koostuva Vuoden Auto -tuomaristo. Tuomaristo kiitti erityisesti Yarisin vähäpäästöistä hybriditeknologiaa, luokkansa johtavaa turvallisuusvarustelua, ajo-ominaisuuksia sekä muotoilua. Toyota kuukausitilaus Toyota kuukausitilaus Maailma muuttuu ja sen myötä myös autoilu. Toyotan uusi kuukausitilaukseen perustuva liikkuvuuspalvelu tuo sujuvuutta arkeen. Autoilu ei ole koskaan ollut näin helppoa, näin huoletonta eikä varsinkaan näin sitoumuksetonta.