Toyota Info

Valmiina palvelemaan.

Toyota Info 0800-13663 on Toyota-autoilijoille suunnattu maksuton palvelunumero, josta saat tietoa Toyota-malleista ja –palveluista. Puhelin palvelee sinua arkisin
klo 12.00. – 15.00. Tästä numerosta saa apua 24 tuntia vuorokaudessa (yhdistetään Toyota-tiepalveluun), mikäli matkasi yllättävästi katkeaa.

Omaan autoosi ja saamaasi palveluun liittyviin kysymyksiin vastaa parhaiten oma Toyota-liikkeesi.

Toyota Info ja Toyota-liikkeet antavat lisätietoja myös Taxfree-kysymyksissä. Voit antaa palautetta tai kysyä myös Ota yhteyttä -lomakkeella. Ennen kuin soitat Toyota Infoon, tutustu oheisiin Usein esitettyihin kysymyksiin. Hyvin usein apu löytyy jo niistä.

Toyota Infolle useimmin esitettyjä kysymyksiä

1. Miten rengaspainetunnistimet toimivat?

Rengaspaineen valvontajärjestelmä on tullut EY-lainsäädännön myötä pakolliseksi kaikkiin 1.11.2014 jälkeen myytyihin uusiin henkilöautoihin. Rengastunnistimet parantavat auton turvallisuutta sekä auttavat kuljettajaa taloudellisempaan ajoon varoittamalla tilanteista, joissa rengaspaine on syystä tai toisesta alentunut merkittävästi alle järjestelmän muistiin tallennetun arvon. Järjestelmä tunnistaa ja ilmoittaa alentuneesta paineesta rengaskohtaisesti. Järjestelmä on toteutettu niin, että jokainen auton rengas on varustettu omalla painetunnistimella (Toyota Aygo-mallissa poikkeava järjestelmä, jossa ei ole erillisiä tunnistimia vanteissa).

Turvallisuussyistä rengaspainejärjestelmää ei ole mahdollista kytkeä pois päältä. Myös talvirengasyhdistelmät suositellaan aina varustettavaksi rengaspainetunnistimilla. Rengaspaineiden tunnistinjärjestelmää koskevaa kansallista lainsäädäntöä muutettiin. Rengaspaineiden tunnistinjärjestelmän pakollisuus on poistettu autoon alkuperäisten kesärenkaiden jälkeen asennettavien renkaiden osalta. Mikäli autossa on muistipaikat vain yhdelle rengassarjalle, auton järjestelmään ei voi koodata kesärenkaita ja talvirenkaita yhtä aikaa. Koodaus tehdään Toyota-liikkeessä renkaiden kausivaihdon yhteydessä.

Rengaspaineanturin koodaus ja varoitusvalon sammuttaminen

Tutustu ohjeisiin

2. Saako uudelle autolle tehdä ruosteenestokäsittelyn ja säilyykö tällöin auton takuu?

Toyota ei edellytä takuun säilymiseksi mitään auton erillistä ruosteenestokäsittelyä, vaan se on aina omistajan oma päätös. Autoa saa ruostesuojata vaurioituneen/olemassa olevan ruostesuojauksen huolto- ja ylläpitotoimenpiteenä. Toyota vastaa kaikista materiaali- ja valmistusvirheistä takuuaikana, Toyota takuu - ja huoltokirjassa olevien takuuehtojen mukaisesti. Laajempi ruostesuojaus on auton alkuperäiseen alustansuojaukseen tehty muutos. Mikäli auton rakenteisiin tehdään muutoksia tai porataan reikiä yms. ruostesuojauksen yhteydessä, niin vauriotapauksissa näyttövelvollisuus siirtyy autonomistajalle / ruostesuojauksen tekijälle, kuluttajansuojalain mukaan.

3. Keille Toyota Plus –asiakaslehti lähetetään?

Toyota Plus-asiakaslehti ilmestyy neljästi vuodessa. Osoitteet ostetaan Trafin ajoneuvoliikennerekisteristä. Osoitepoimintaan otetaan mukaan noin 12-vuotta vanhojen Toyota-autojen omistajat ja haltijat. Trafin ajoneuvoliikennerekisterin tiedot päivittyvät Väestörekisterikeskuksen tiedoilla.

Mikäli sinulle ei tule Toyota Plus-lehteä kotiisi ja haluat saada sen, voit lähettää osoitetietosi osoitteella tiedotus@toyota.fi. Tällöin osoitetietosi lisätään tiedotusosaston ylläpitämään osoiterekisteriin. Toyotan tiedotusosaston ylläpitämän rekisterin tiedot eivät päivity automaattisesti, joten osoitemuutokset tulee tehdä edellä mainittuun tiedotuksen sähköpostiosoitteeseen.

Mikäli et halua Toyota Plus-lehteä kotiin, voit tehdä markkinointikiellon ajoneuvoliikennerekisteriin. Kiellon voi tehdä Trafiin Markkinointikielto-lomakkeella. Katso tarkemmat ohjeet kiellon tekemiseen Trafin Tietojenluovutuskiellot -sivulta. Huom! Mikäli teet markkinointikiellon, et saa muutakaan suoramainontaa, johon käytetään Trafin ajoneuvorekisterin tietoja.

4. Olen tuonut käytetyn Toyota-auton Suomeen. Tarvitsen rekisteröintikatsastusta varten vaatimustenmukaisuustodistuksen (CoC). Mistä saan sellaisen?

Pyydämme kääntymään tässä asiassa Toyota-verkoston varaosamyyjän puoleen. CoC-duplikaatteja voidaan toimittaa vain nykyisen Euroopan Talousalueen (ETA) ja Sveitsin markkinoille alun perin tarkoitettuja ja valmistettuja EY-tyyppihyväksyttyjä autoja varten. Vaihtoehtoisesti samalle alueelle alun perin tarkoitettuja ja valmistettuja kansallisesti tyyppihyväksyttyjä autoja varten voidaan toimittaa ao. ikäisen auton rekisteröintikatsastuksen lisäpöytäkirjan sisältöä vastaava lausunto auton vaatimustenmukaisuudesta. Kaikissa edellä kerrotuissa tapauksissa toimitettava dokumentti on maksullinen ja ajoneuvoyksilökohtainen.

Muille markkina-alueille tarkoitettuja ja valmistettuja autoja varten emme pysty toimittamaan rekisteröintikatsastus dokumentteja.

5. Mistä voin hankkia omistajan käsikirjan Toyotaani?

Saat käsikirjan auton mukana ostaessasi uuden Toyotan. Jos tarvitset uuden omistajan käsikirjan, kannattaa kääntyä lähimmän Toyota-liikkeen puoleen. Omistajan käsikirja on maksullinen, kun hankit käsikirjan vanhaan autoon. Uusimpien mallien omistajan käsikirjat ovat luettavissa maksutta sähköisessä muodossa MyToyota-portaalissa.

6. Mistä voin hankkia korjaamokirjan Toyotaan?

Toyota-korjaamokirjoja vanhempiin malleihin voi ostaa lähimmästä Toyota-liikkeestä. Kirjat ovat ammattikäyttöön tarkoitettuja ja yhteen automalliin voi kuulua useita eri kirjoja. Kirjoja toimitetaan mallin valmistuksen päättymisestä vielä noin 4-5 vuotta. Kirjat eivät sovellu ”tee-se-itse” käyttöön, koska korjaustoimenpiteet vaativat erikoistyökaluja, testereitä ja ohjelmistoja.

Vuoden 2006 alusta uusien mallien korjaamokirjat ovat Toyota-extranetissä, josta voi ostaa lukuaikaa (http://techdoc.toyota-europe.com).

7. Olen vaihtamassa Toyota Corollaan alkuperäisestä poikkeavaa moottoria. Mistä saan ohjeet ja luvat?

Asiasta kannattaa tiedustella paikalliselta katsastusasemalta.

Toyota Auto Finland Oy:llä ei ole ohjeita autojen moottorien tai muiden komponenttien vaihtamiseen alkuperäisestä poikkeavaksi.

Pakokaasupäästöistä taikka muista muutoskatsastuksessa osoitettaviksi edellytettävistä seikoista ei ole muutetun auton osalta saatavilla todistusta muuten kuin mittauttamalla ne itse viranomaisen hyväksymällä tutkimuslaitoksella.

Turvallisuus- ja ympäristösyistä johtuen Toyota Auto Finland Oy ei toimita dokumentteja autojen rakennemuutosten katsastuksia varten.

8. Voinko huollattaa Toyotani viereisellä huoltoasemalla, joka ei ole valtuutettu Toyota-korjaamo? Säilyykö auton takuu?

Auton voi huollattaa korjaamolla, joka ei ole valtuutettu merkkikorjaamo. Huolto tulee kuitenkin tehdä auton määräaikaishuolto-ohjelman mukaisesti ja käyttäen alkuperäisiä tai vastaavia varaosia. Korjaamo vastaa tekemästään työstä sekä käyttämistään varaosista ja tarvikkeista.

Suosittelemme auton huollattamista korjaamolla, joka täyttää valmistajan vaatimukset, joita ovat mm. tarvittava ammattitaito, tekniset välineet, huollossa tarvittavat testauslaitteet ja huolto-ohjeet. Tällöin Toyota-auton takuu säilyy.

Takuukorjaukset voi ainoastaan tehdä valtuutettu Toyota-korjaamo. Vain Toyota-korjaamoiden mekaanikot ovat saaneet Toyotan erikoiskoulutuksen ja heillä on käytettävissään korjaamokirjallisuus, erikoistyökalut, huoltotiedotteet ja muu merkkitietous. Paras mahdollinen paikka Toyotan huollattamiselle on valtuutettu Toyota-korjaamo.

9. Voinko muuttaa autoni rengaskokoa?

Auton rekisteröintitodistukseen on merkitty kaikki tyyppihyväksytyt vaihtoehtoiset rengaskoot. Toyota-varaosamyyjän rengas/vanneluettelossa on eri automalleihin tarjolla olevat rengastyypit ja -koot. Emme suosittele muunlaisten renkaiden asentamista, kuin mitä autoon on tarkoitettu.

Turvallisuus- ja ympäristösyistä johtuen Toyota Auto Finland Oy ei toimita dokumentteja autojen rakennemuutosten katsastuksia varten.

10. Saako uuden auton vahata?

Kyllä saa. Suosittelemme kuitenkin aivan uuteen autoon hellävaraista käsittelyä, kuten käsin vahausta. Kiillotuskoneen käyttö soveltuu vanhemmalle maalipinnalle ja osaavalle käyttäjälle. Voit myös valita autollesi täysin uuden Toyota ProTect-käsittelyn.

11. Korjaamo ei löydä vikaa, mitä tehdään?

Oikean ja nopean vian haun kannalta on tärkeää, että asiakas pystyisi yhdessä Toyota- huoltoneuvojan kanssa toistamaan/osoittamaan olosuhteet, joissa vika ilmenee. Samalla huoltoneuvoja voi tunnistaa, onko kyseessä mahdollisesti vika vai autoon liittyvä ominaisuus. Joissain hankalissa tapauksissa, kun vikaa ei saada korjaamo-olosuhteissa toistettua, voi olla tarpeen antaa auto takaisin asiakkaan käyttöön lisähavaintojen ja oireiden esiintymisolosuhteiden selvittämiseksi. Kun korjaamolla on riittävät tiedot ongelmasta, niin sillä on mahdollisuus selvittää vikaa yhdessä maahantuojan teknisen osaston kanssa. Tarvittaessa maahantuoja on yhteydessä auton valmistajaan.

12. Tankkasin vahingossa bensaa dieselautoon, mitä teen?

Moottoria ei saa käynnistää, koska bensiinin ominaisuudet poikkeavat niin paljon dieselpolttoaineesta. Auto on hinattava korjaamolle ja polttoainejärjestelmä on tyhjennettävä bensiinistä.

13. Voinko käyttää biopolttoainetta Toyota-autossani?

Kaikkien polttoaineiden tulee olla kaupallisten polttoainejakeluyhtiöiden jakelemaa ja valmistettu niitä koskevien EU-direktiivien mukaisesti.

Nykyisissä bensiineissä oleva bio-osuus auttaa vähentämään liikenteen hiilidioksidipäästöjä. Valtaosassa Toyota- ja Lexus-bensiinimalleja voidaan jo käyttää 95E10-polttoainetta. Poikkeuksena ovat sekä ennen 1.1.1988 valmistetut autot että seuraavat mallit, joissa vaaditaan käytettäväksi 98E5-bensiiniä:

Avensis 2,4 VVT-i (2AZ-FSE), tuotantokuukausi kesäkuu 2000 – heinäkuu 2008
Avensis 2.0 VVT-i (1AZ-FSE), tuotantokuukausi kesäkuu 2000 – heinäkuu 2008

Lexus IS250 2,5 V6 (4GR-FSE), tuotantokuukausi tammikuu 2005-elokuu 2007
Lexus GS300 3,0 V6 (3GR-FSE), tuotantokuukausi tammikuu 2005-elokuu 2007
Lexus LS460 4,6 V8 (1UR-FSE), tuotantokuukausi elokuu 2006-elokuu 2007

Toyota- ja Lexus -dieselmalleissa voidaan käyttää vastaavasti normaalia, enintään 7 % biodieseliä sisältävää B7-dieselpolttoainetta.

14. Miten vaihdan autoni kellonajan talvi- ja kesäaikaan?

Yhteistä ohjetta kaikkiin malleihin ei ole. Suosittelemme, että haet omistajan käsikirjan lopusta aakkosellisesta hakemistosta kohdan "Kello".

15. Kannattaako autoni moottoria enää esilämmittää erillisellä lämmittimellä kun enää ei ole kunnon pakkasia?

Erillisen moottorilämmittimen käyttö on suositeltavaa aina kun lämpötila laskee +5 C asteeseen tai sen alle. Lisälämmitintä käyttävä autoilija voi säästää talven aikana jopa useita kymmeniä litroja polttoainekuluissa.

Lisäksi lämmittimen käyttö vähentää haitallisia päästöjä, lisää lämpimämmän auton tuomaa mukavuutta ja turvallisuutta sekä säästää moottoria.

16. Minne voin reklamoida tuotteesta ja/tai palvelusta?

Ongelmatilanteessa ota aina yhteyttä käyttämääsi lähimpään Toyota-liikkeeseen tai valtuutettuun Toyota-korjaamoon.

Jos tunnet, että ongelmaan ei löydy sieltä ratkaisua, voit jättää maahantuojalle yhteydenottopyynnön Ota yhteyttä -lomakkeen avulla. Maahantuojalta ollaan sinuun yhteydessä viimeistään muutaman arkipäivän sisällä.

17. Kuinka pitkään täyshybridimallien akut kestävät normaalikäytössä?

Akut kestävät koko auton käyttöiän. Toyota-hybridiautoja on ollut liikenteessä jo lähes 20 vuotta ja tuona aikana autoista saadut kokemukset ovat erinomaisia. Jopa niin erinomaisia, että Prius on valittu vähävikaisimmaksi autoksi*. Täyshybridiakkujen kestävyys on ollut hyvä Pohjolan kovissa olosuhteissa. Toyota-täyshybridiakkujen korkeasta laadusta kertoo myös se, että Toyota myöntää akuille hybridiakkuturvan, jonka kattavuus on 10 vuotta / 350 000 km.

Hybridiakkuturva on voimassa vuoden kerrallaan 10 vuoteen/350 000 km asti, mikäli autoon on tehty määräaikaishuolto valtuutetussa Toyota-merkkihuollossa. 

*Esim. TÜV-raportti 2012

18. Mistä saan lisätietoa jos epäilen autoni kuuluvan takaisinkutsukampanjaan?

Toyota lähettää aina takaisinkutsukampanjaan kuuluvien autojen haltijoille kirjeen kotiin, eli mikäli autonne kuuluu jonkin kampanjan piiriin, saatte siitä aina kirjallisena tiedon.

Takaisinkutsukampanjaan liittyvissä kysymyksissä voitte kuitenkin tarvittaessa ottaa yhteyttä Toyota Infoon 0800-13663 (arkisin klo 12.00 – 15.00) tai Ota yhteyttä -lomakkeella.

Kaikki Suomessa voimassa olevat eri automerkkien takaisinkutsukampanjat löytyvät myös Trafin verkkosivuilta.

19. Miksi mainonnassa ilmoitettu polttoaineen kulutus ei täsmää todellisuuden kanssa?

Mainonnassa ja esitteissä ilmoitettu polttoaineen kulutuslukema ei ole auton valmistajan tekemän mittauksen tulos. Kulutuksen mittaus on tarkoin säädetty EU:n lainsäädännössä. EU-kulutusmittaukset tehdään dynamometrillä riippumattomissa EU-jäsenvaltioiden nimeämissä testilaitoksissa. Polttoaineen kulutus mitataan vakioiduissa laboratorio-olosuhteissa ja siinä käytetään vakioituja polttoaineita. Standardoiduissa testeissä on eliminoitu täysin muun liikenteen, sää- sekä keliolosuhteiden sekä auton käyttäjän ajotavan vaikutukset mittaustulokseen. Mittausmenetelmä on EU-maiden yhdessä hyväksymä ja se on kaikille autoille ja valmistajille sama.

Lehdistön usein käyttämä termi ”valmistajan ilmoittama” on itse asiassa edellä kerrotun EU:n lainsäädännön mukaisesti kulloinkin kyseessä olevalla automallille toimivaltaisen EU:n jäsenvaltion tyyppihyväksyntäviranomaisen tyyppihyväksymä polttoaineenkulutus, josta poikkeavia lukemia ei ajoneuvonvalmistajalla, ajoneuvonvalmistajan edustajalla (useimmiten ”maahantuoja”) eikä jälleenmyyjällä ole lainsäädännön nojalla luvallista ilmoittaa.

20. Miksi Touch & Go:n navigaattorin kartat eivät ole ajan tasalla ja miksi sen päivitys maksaa?

Kartta-aineiston sisällöstä ja päivityksistä vastaa HERE, jolta Toyotan valmistaja ostaa kartta-aineistoon liittyvät palvelut. Mikäli Touch&Go kartta-aineistossa esiintyy virheitä, voi niistä ilmoittaa suoraan kartan valmistajalle https://mapcreator.here.com/mapcreator/31.786427582245,44.322329,3,0,0?site=mapreporter.

Toyotan valmistajalla tai maahantuojalla ei ole mahdollisuuksia vaikuttaa karttojen sisältöön. Toyota Auto Finland Oy:n vastuulle kuuluu se, että auton luovutushetkellä siinä on tuorein saatavilla oleva kartta-aineisto. Kartta-aineiston päivityksen voi tehdä Asiakasportaalin kautta. Päivitys on asiakkaalle maksullinen. Hinta on HERE:n määrittelemä. Tarvittaessa voit kääntyä Toyota-verkoston puoleen Touch&Go navigaattorin kartta-aineiston päivitykseen liittyvissä asioissa tai lähettää kysely Toyotan Infoon.

21. Miten saan Touch&Go:n karttapäivityksen?

22. Miksi kaikissa Toyota-autoissa ei enää ole vakiona tunkkia ja rengasavainta?

Toyota-autojen valmistajan tekemien tutkimusten mukaan renkaanpaikkaussarjaa käytettäessä ei enää tarvitse nostaa autoa tunkilla ylös, joten tunkki ja rengasavain eivät ole välttämättömiä varusteita. Tarvittaessa Toyota-liikkeessä on myynnissä lisävarusteena alkuperäinen tunkki ja rengasavain. Lisäksi tarjolla on myös 15 ” ja 16” tilapäisvarapyörä, mikäli on tarvetta korvata sillä auton mukana olevan renkaanpaikkaussarja. Toyota tulee siirtymään asteittain siihen, että autoissa ei enää ole tunkkia ja rengasavainta.

Auton tunkki on tarkoitettu vain satunnaista tien päällä tapahtuvaa renkaan puhkeamisesta aiheutuvaa renkaanvaihtoa varten, ei säännöllisesti kahdesti vuodessa tapahtuvaa ”kausipyörien” vaihtoa varten.

23. Toimiiko uusi puhelimeni autoni handsfree-järjestelmässä?

Puhelimen merkkikohtainen soveltuvuuslista löytyy täältä: www.toyota-tech.eu/Bluetooth/search.aspx Tarkista sopivuus puhelimen uusimman ohjelmiston mukaisesti.

Bluetooth-ongelmissa tutustu ensin omistajan käsikirjan ”Bluetooth-ongelman ratkaisu” -osioon, ja jos ongelmaa ei saada ratkaistua, ota yhteys lähimpään Toyota-jälleenmyyjääsi.

Jos puhelimesi on uusi ja Toyotasi multimedialaitteen päivitysversio on vanhempi kuin puhelimesi, saattaa auton multimedialaitteen ohjelmiston päivittäminen viimeisimpään versioon auttaa Bluetooth-ongelmien ratkaisussa.

24. Miten MyToyota-asiakasportaali toimii ja miten sinne kirjaudutaan?

MyToyota-asiakasportaali on palvelu, joka tarjoaa mukavan informaatiokanavan autosi tietoihin. Sen avulla voit käyttää Online Search-toiminnallisuutta, joka liittyy eri sukupolvien Toyota Touch&Go 2 -multimediajärjestelmiin. Navigaatiopalveluiden lisäksi hallitset Touch&Go 2 -järjestelmien avulla mm. peruutuskameraa, audiojärjestelmää sekä bluetooth-puhelinta.

Asiakasportaalin löydät MyToyota-painiketta klikkaamalla tai menemällä tähän osoitteseen: https://customerportal.toyota-europe.com/login/index.html.

Kirjautuessasi ensimmäistä kertaa tarvitset autotietojasi, joten ota ne valmiiksi esille; kirjautuessa tarvitaan VIN-numero (autosi alustanumero, joka löytyy rekisteriotteesta).

Muista myös täyttää multimedialaitteesi laitetunnistenumero MyToyota-portaalin kohdassa Autoni. Laitetunnistenumero löytyy laitteesi asetuksista (Set up).

Lue lisää:

Evästeiden käyttöehdot

Käytämme evästeitä sivuillamme tarjotaksemme käyttäjille parempaa palvelua. Jos hyväksyt evästeiden asettamisen koneellesi, voit jatkaa sivuston käyttöä normaalisti. Muussa tapauksessa voit muuttaa evästeasetuksia.