Intohimona GR Toyotat
-
Teksti: Tuomas I. Lehtonen
-
Kuvat: Jarkko Hietalan kotialbumi
-
24.2.2025
-
Milloin olet innostunut autoista ja autourheilusta?
Isäni autotarvikeliike myi kilpa-autojen osia ja veljeni harrasti autosuunnistusta. Heidän jalanjäljissään aloin jo lapsena seurata kaikkea autourheiluun liittyvää. Nykyään rallin, rallicrossin ja rata-autoilulajien seuraaminen on minun ja vaimoni yhteinen harrastus.
Autourheilu liittyy myös vahvasti omaan työhöni, sillä yrityksemme tekee ralli- ja rallicrosstiimeille auto- ja mainosteippauksia sekä autourheilutapahtumille kyltityksiä ja oheismateriaaleja. Esimerkiksi viime vuonna teimme kaikki kyltitykset Secto Rally Finlandiin eli Jyväskylän MM-ralliin.
Millainen suhde sinulla on Toyotaan?
Minulla on ollut Toyotia 90-luvun lopulta lähtien. Käyttöautoissa vaihtosyklini on 2–3 vuoden luokkaa, joten useampaa Toyotaa on tullut ajettua. Olen ostanut yli 30 Toyotaa omaan tai yritykseni käyttöön.
Toyota-brändi viestii minulle erityisesti luotettavuutta. Se näkyy auton teknisten ominaisuuksien lisäksi huolto- ja myyntipalvelun laadussa. Olen ostanut kaikki autoni Toyota Tammer-Autosta, jonka kanssa yhteistyö on sujunut kitkatta.
Jarkko Hietalan GR Supra ja GR Yaris Kalle Rovanperä Edition herättävät positiivisia tunteita tien päällä - niin kyydissä liikkuville kuin muillekin liikenteen vilinässä matkaaville.Miten kiinnostuksesi Toyotan GR-malleihin sai alkunsa?
Tuttu Tammer-Auton myyjä soitti minulle vuonna 2019 ja vinkkasi uuden Toyota GR Supran tilausmahdollisuudesta. Ensin en ollut auton hankinnasta kiinnostunut. Tutustuin kuitenkin auton tekniikkaan ja ulkonäköön. Kiinnostukseni heräsi ja muuttui lopulta autokuumeeksi. Lopulta tein GR Suprasta ennakkotilauksen. Pääsin koeajamaan autoa vasta myöhemmin. Enkä joutunut pettymään.
Ensimmäinen GR Suprani oli keltainen ja edusti vuoden 2020 mallia. Ajoin sillä Suomessa ympäri vuoden. Kun vaihdoin auton uudempaan, mittariin oli ennättänyt kertyä 80 000 kilometriä. Nykyisellä GR Suprallani ajan vain kesäisin. Mittarilukema näyttää nyt 25 000 kilometriä.
Omistat GR Supran lisäksi myös harvinaisen GR Yaris Kalle Rovanperä Editionin – mikä sai sinut hankkimaan tämän auton?
Kiinnitin heti auton kuvat nähdessäni huomiota auton silmiä hivelevän upeaan ulkoväritykseen ja grafiikkaan. Ilmoitin välittömästi ostohalukkuuteni, kun kuulin auton tulevan markkinoille. Suomeen saatiin Kalle Rovanperä Edition -autoja vain alle kymmenkunta kappaletta ja osto-oikeudet arvottiin. Lottovoitto osui tässä tapauksessa omalle kohdalleni.
Sain GR Yarikseni tämän vuoden alussa, joten en ole vielä kunnolla päässyt testaamaan sen suorituskykyä. Odotan innolla, että saan kokeilla, miten Push Kalle- ja Donut-nelivetoajotilat toimivat.
Kun Jarkko Hietala istahtaa Toyota GR Yaris Kalle Rovanperä Editionin kuskinpaikalle, tavoitteena ei ole siirtyä paikasta A paikkaan B. Silloin nautiskellaan pitkän kaavan mukaan.
Mikä tekee sinun mielestäsi GR-malleista erityisiä?
Nämä ovat autoja, joilla on sielu. Kun autoon istuu ja laittaa moottorin käyntiin, huomaa heti, että tehoa on tarjolla riittämiin. GR-malleissa suorituskyky yhdistyy erinomaisiin ajo-ominaisuuksiin ja Toyotalle tuttuun luotettavuuteen. Voidaankin sanoa, että näissä autoissa ajonautinto on viritetty huippuunsa. Ja ovathan GR Supra ja GR Yaris myös erittäin hyvännäköisiä laitteita.
Toyotan GR-malleissa hienoa on myös se, että ne saavat muidenkin tiellä liikkujien suut hymyyn. Esimerkiksi GR Supralla ajaessani saan jatkuvasti hymyjä ja peukutuksia. Parkkipaikalla ihmiset tulevat kyselemään autosta ja ottamaan siitä kuvia. Vain harvoihin urheiluautoihin suhtaudutaan näin positiivisesti.
Millaisessa käytössä GR-mallit sinulla ovat?
Molemmat autot ovat tällä hetkellä kakkoskodissani Espanjassa. Käytän niitä pääosin arjen nautiskeluun, mutta GR Supralla olen harrastanut myös rata-ajoa Espanjassa. Tarkoituksenani on ottaa myös GR Yaris ratakäyttöön, kunhan saan auton maltilla sisäänajetuksi. Espanjassa aurinkoisia päiviä on noin 300 vuodessa, joten säiden puolesta radalle voi lähteä melkein milloin vain.
GR Supralla olen osallistunut myös useampaan autoslalom-kisaan. Lajin ideana on pujotella tasamaalle tehdyllä keilaradalla. Kisan voittaa radasta nopeimmin pienimmällä virhemäärällä suoriutunut kilpailija. Autoslalomissa GR Supran etuina on tehokkuus ja vakaus. GR Yaris saattaisi kuitenkin autona sopia lajiin Supraa paremmin, koska se on kevyempi ja kapeampi.
Ovatko GR-mallit sinulle enemmän sijoituksia vai ajonautinnon lähteitä?
Molempia. GR Yaris Kalle Rovanperä Edition -mallia on tuotu Eurooppaan vain sata kappaletta, joista Suomeen saatiin alle kymmenen yksilöä. Myös GR Supraa näkyy Suomen ja koko Euroopan liikenteessä erittäin vähän. Uskon, että näistä tulee keräilyharvinaisuuksia, jotka nostavat tulevaisuudessa arvoaan.
GR Yarisia minulta on yritetty jo ostaa, kun tieto tekemästäni hankinnasta on kiirinyt harrastajien keskuudessa. Olen saanut jo ostokyselyt Monacosta ja Suomesta. GR Yarisia en ole kuitenkaan myymässä, sillä olen luvannut lahjoittaa auton aikanaan lapsenlapselleni, 3-vuotiaalle Maxille.
Toyota GR Yaris Kalle Rovanperä Edition on helppo bongata liikenteessä näyttävän ja persoonallisen ulkovärityksensä ansiosta.Oletko käynyt tapaamassa muita Toyotan GR-mallien omistajia tapahtumissa tai tapaamisissa?
Osallistuin jokin aika sitten Toyotan Kuusamossa järjestämään ajotapahtumaan, jossa pääsi kokeilemaan GR Yarisien toimivuutta jääradalla. Tapahtumaan oli kutsuttu kaikki Toyota GR Yaris Kalle Rovanperä Edition- ja Sébastien Ogier Edition -mallin hankkineet henkilöt Suomesta, Ruotsista, Norjasta ja Saksasta.
Oli hienoa päästä testaamaan auton ominaisuuksia liukkaissa olosuhteissa. Samalla pääsin vaihtamaan ajatuksia muiden autoharrastajien kanssa. Monilla osallistujista oli GR Yarisin lisäksi myös GR Supra. Kokemukset samanlaisista automalleista toimi vahvana yhdistävänä tekijänä.
Onko sinulla suunnitelmissa hankkia lisää Toyotan GR-malleja?
Vaimolle hankimme todennäköisesti lähiaikoina uuden Toyotan urheilullisemmalla GR Sport -varustelutasolla. Varsinaisen GR-mallin hankinnasta en ole tehnyt vielä päätöksiä. Pidän kuitenkin silmäni ja korvani auki. Jos Euroopan markkinoille tulee uusia GR-malleja, niiden hankkiminen kiinnostaa ilman muuta. Nämä ovat automalleja, joista vain satun erityisesti tykkäämään.
-
KUKA?Jarkko Hietala, 53
-
Ammatti: Toiminut yrittäjänä 33 vuotta. Toimii nyt yrittäjänä tamperelaisessa mainontaan ja markkinointiviestinnän suunnitteluun erikoistuneessa Brawossa.
Asuu: kodit Tampereella ja Espanjan Torreviejassa
Perhe: Vaimo, neljä lasta ja kolme lastenlasta.
Harrastaa: Moottoripyöräily, golf ja autoslalom.
Tallista löytyvät GR Toyotat: Toyota GR Supra vuosimallia 2021, jolla on ajettu 25 000 kilometria ja tammikuussa saapunut Toyota GR Yaris Kalle Rovanperä Edition vuosimallia 2025 ja mittarissa on vain parisataa kilometriä.