1. Toyota Way
  2. Ihmiset
  3. Liikuttavan hyvää markkinointia | Toyota Way
Toyota palvelee

Liikuttavan hyvää markkinointia

Hyvä tyyppi

Satu Krökki vastaa markkinointiviestinnän päällikkönä siitä, että Toyota näkyy ja kuuluu mediassa omalla äänellään. Markkinoinnin työnä on tukea myyntiä, mutta Krökin maailmassa markkinoinnin tulee ennen kaikkea kertoa tarinoita, jotka ovat tosia ja auttavat kuluttajaa tekemään itselleen parhaita valintoja.

  • Teksti: Juho Paavola
  • Kuvat: Juho Paavola
  • 6.3.2023
  • ”Sielultani olen menevä Toyota C-HR mutta todellisuudessa Toyota Corolla Touring Sports. Kun lomalla lähdetään pohjoiseen, autoon pitää mahtua sujuvasti kaikki bikineistä villasukkiin ja siltä väliltä”, Satu Krökki nauraa.

    Vertaus tulee Krökiltä harvinaisen nopeasti. Oikean maailman, inhimillisten ajatusten paketoiminen saumattomaksi kokonaisuudeksi on vähän niin kuin hänen työtään. Viimeiset kaksi ja puoli vuotta Krökki on työskennellyt Toyotan markkinointiviestinnän päällikkönä. 

    Käytännössä se tarkoittaa sitä, että Krökki tiimeineen huolehtii siitä, että Toyotan ääni ja visuaalisuus näkyy ja kuuluu erilaisissa viestintäkanavissa. Tiimin pöydällä valmistuvat suunnitelmat niin perinteiseen massamediaan kuin digikanaviinkin. 

    ”Meille tärkeää on se, että voimme Toyotan Suomen mainonnan suunnittelun ja toteuttamisen lisäksi auttaa jälleenmyyjiämme eri puolilla maata heidän paikallismainonnan ratkaisuissaan ja materiaaleissaan. Toyotahan on koko Suomen auto.”

    ”Autohifistelijä ei Toyotalla tarvitse olla”

    Suomen teillä ajaa 3,19 miljoonaa henkilö- ja pakettiautoa. Se on iso määrä, mutta ammattilaisten joukko niiden taustalla on verrattain pieni ja liikkuva. Ennen Toyotaa Krökki on työskennellyt kahdessa eri automaahantuonnissa useissa eri markkinoinnin työtehtävissä. 

    Kun Toyotalla aukesi paikka, Krökin ei tarvinnut kahta kertaa miettiä.

    ”Se oli selkeää jatkumoa työlleni autoalalla. Olin työskennellyt japanilaismerkkien kanssa, ja Toyotahan on niistä se kruununjalokivi ja suomalaisille luotetuin merkki. Se on markkinointityölle tosi hyvä lähtökohta, mutta samalla sen maineen säilyttäminen jatkossakin tuo meille myös vastuuta.”

    Krökin tiimissä työskentelee yhteensä kolme markkinoinnin ammattilaista. Krökki viihtyy työssä, jonka ydin eli autot kiinnostavat häntä. 

    ”Mikään kaikki speksit tunteva autohifistelijä ei tarvitse olla. Toyotalla teemme tosi paljon yhteistyötä yli osastorajojen, eli asiantuntemusta tekniikasta, lisävarusteista tai rahoituksesta saa oman työnsä tueksi aina kun tarvitsee.” 

    Satu Krökki tiimeineen huolehtii siitä, että Toyotan ääni ja visuaalisuus näkyy ja kuuluu erilaisissa viestintäkanavissa.  
     
    Sivistys ensin, sitten vasta myynti

    Markkinointi mielletään usein melko yksinkertaisesti: on tuote, jota halutaan myydä ja jotta se kävisi helpommin, luodaan kuluttajalle kuvaa tarpeista, joista hän ei itsekään vielä tiedä. Krökki tunnistaa asetelman. Hän kuitenkin huomauttaa, että parhaimmillaan markkinointi on paljon enemmän. 

    ”Kerromme tarinoita, mutta kerromme tarinoiden avulla ihmisille faktoja”, Krökki tiivistää.

    Hän näkee, että hyvä markkinointi auttaa ja sivistää ihmisiä. Hyvä ja ajankohtainen esimerkki on murros liikenteen käyttövoimissa. Paitsi istuimia ja kromilistoja, asiakas miettii ostopäätöstä tehdessään auton toimintamatkaa, käytettävyyttä omassa arjessa ja jälleenmyyntiarvoa tulevaisuuden automarkkinassa. 

    ”Ajattelen niin, että hyvä markkinointi luo iloa ja merkityksellisyyttä. Meidän on myös ehdottomasti ymmärrettävä suomalaisten asiakkaiden tarpeet ja autettava heitä löytämään juuri omiin tarpeisiin sopiva ratkaisu, olipa kyse käyttövoimasta tai vaikkapa auton hankintatavasta. Yksi ratkaisu ei sovi jokaiselle.”

    ”Sielultani olen menevä Toyota C-HR mutta todellisuudessa Toyota Corolla Touring Sports. Kun lomalla lähdetään pohjoiseen, autoon pitää mahtua sujuvasti kaikki tavarat”, Satu Krökki nauraa.
     
    Toyota tukee jokaista liikkumaan omalla tavallaan

    Osa Toyotan markkinointiviestintää on yhteistyö eri sidosryhmien kanssa. Toyota on toiminut Suomen ja kansainvälisen Paralympia- ja Olympiakomitean sekä kehitysvammaisten ja arjessa tukea tarvitsevien urheilijoiden Special Olympics -liikkeen yhteistyökumppanina jo vuosien ajan. 

    ”Ne yhdistyvät koko organisaation isoon missioon. Mahdollistetaan liikkuminen meille kaikille. Taustallahan on ajatus: jokainen liikkuu juuri itselleen sopivimmalla tavalla”, Krökki tiivistää.

    Krökki on tehnyt yhteistyötä esimerkiksi paraurheilun tähtien ja moninkertaisten paralympiamitalistien ratakelaaja Leo-Pekka Tähden ja lumilautailija Matti Suur-Hamarin kanssa. Special Olympicsin puolella Toyota on tukenut kilpaurheilijoiden harjoitusleirejä ja järjestänyt pelitapahtumia, joilla tietoisuutta vammaisurheilusta on kasvatettu. 

    ”Viime kesänä kutsuimme Special Olympics -urheilijoita vieraaksemme Jyväskylän ralliin, ja siitä jäi meille kaikille aivan upea muisto mieleen.”

    Leo-Pekan tarina inspiroi

    Leo-Pekka Tähden kanssa taas tehtiin kampanja siitä, miten hän lapsena pystyi jatkamaan pyörätuolikoripalloharrastustaan saamansa rahallisen tuen avulla.

    ”Ja loppu onkin historiaa. Kampanjan avulla halusimme herättää Leo-Pekan inspiroivan tarinan henkiin ja luoda tietoisuutta tuen saannin mahdollisuudesta sitä tarvitseville henkilöille.”

    Kampanjan seurauksena Paralympiakomitean stipendihakemusten määrä kasvoi yli 50 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Se on Krökin mielestä hyvä osoitus siitä, mikä merkitys markkinoinnilla voi olla. Sillä, jolla on valtaa näkyä, on vastuu kertoa ja tukea.

    ”Minulle se kuvastaa hyvin työssäni sitä yhdessä tekemistä. Me haluamme olla hyvä yrityskansalainen, joka kykenee omilla teoillaan vaikuttamaan yhteiskunnan hyvinvointiin.”

    Leo-Pekka tähden kanssa tehdyn kampanjan seurauksena Paraolympiakomitean stipendihakemustan määrä nousu 50 prosenttia, kertoo Satu Krökki

  • Kuka
    Satu Krökki, 36

    Ammatti: Satu Krökki työskentelee Toyotalla markkinointiviestinnän päällikkönä. Hänen johtamansa tiimin tehtäviin kuuluu Toyotan markkinoinnin suunnittelu ja toteuttaminen yhdessä mainos- ja mediatoimiston kanssa.

    Koulutus: Krökki on kauppatieteiden maisteri, tarkemmin sanottuna laskentaekonomi. ”Tiesin alusta asti, että haluan tehdä markkinointia työkseni ja luin sitä pitkänä sivuaineenani. Markkinoinnissa minua miellyttää se, että siinä yhdistyvät selkeät tavoitteet ja luova työ.”

    Asuu: Krökki on kotoisin Kajaanista. Nykyisin hän asuu puolisonsa kanssa Helsingin Arabianrannassa.

    Sielun auto: ”Olen sielultani enemmän sellainen menevä Toyota C-HR, mutta ajan Toyota Corolla Touring Sportsilla. Kun lähdemme lomalla pohjoiseen, autoon on mahduttava sujuvasti kaikki matkatavarat ja harrastusvälineet.”

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje