Siirry sisältöön (Paina Enter)
Toyota palvelee

Viki vaihtoi bensaletkun Toyota bZ4X:n latauskaapeliin

Ihmiset

Radio- ja TV-juontaja Ville Eerikkilä hyppäsi talven kynnyksellä ensi kertaa Toyota bZ4X -sähköauton rattiin, eikä enää vaihtaisi pois. Uusi menopeli on osoittautunut arjen toimivaksi kaveriksi, joka tekee sen minkä lupaa ja huolehtii jopa kuljettajan puolesta alkulämmittelystä matkalla jääkiekkotreeneihin.

  • Teksti: Juho Paavola
  • Kuvat: Juho Paavola
  • 20.1.2025
  • Maassa on paksua lunta, jota taivaalta tulee lisää vaakatasossa, pystytasossa ja joka suunnasta siitä väliltä. Sellainen on Suomen talvi, ja jostakin tuiskun keskeltä näkyy tuttu hahmo, radiojuontaja ja TV-kasvo ”Viki” Ville Eerikkilä.

    ”On tämä aika erikoista. Viimeksi kun tapasimme, oli ihan samanlainen keli”, Viki nauraa.

    Kelin ohessa automerkki on toinen asia, joka ei ole muuttunut. Kun viime kevättalvella tapasimme, Viki kurvasi paikalle Toyotalla, tarkemmin ottaen muhkealla RAV4:lla. Nyt tosin bensaletku on Vikin taloudessa vaihtunut latauskaapeliin, joten Viki taittaa taivalta Toyota bZ4X -sähköautolla.

    ”Olen ollut tähän tosi tyytyväinen. Autolla on kaikin puolin mukava ajella ja korkean maavaran ansiosta se toimii talvella hyvin. Pysäköidessä ei ole tullut vielä semmoisia valleja vastaan, ettei niistä olisi päässyt helposti heittämällä yli.”

    Ilman vaihdekeppiäkin voi ajaa

    Nyt alla oleva Toyota bZ4X on Vikin ensimmäinen sähköauto.

    ”Olimme kotona jo pitempään miettineet sähköautoa. Ajattelin, että hankkisimme ehkä plug in -hybridin ennen täyssähköä latausrutiinien opettelemiseksi. Mutta sitten kun tarjoutui mahdollisuus ottaa tämä, en sanonut ei.”

    Viki muistuttaa, että hän ei ole ennenkään ollut mikään bensalenkkari. Monta vuotta meni ilman autoa, ja myöhemminkin auton tehtävä on ollut kuljettaa mies ja tavarat paikasta toiseen. Siksi myöskään käyttövoima ei ole ollut Vikille sydämenasia, ja hän tarttuikin sähköauto bZ4X:n rattiin ilman ennakkoluuloja tai odotuksia. Auto on auto ja hyvä niin.

    ”Jos nyt jotain ennakkoluuloja pitää kaivaa, niin se ehkä aluksi epäilytti, että perinteisen vaihdekepin tilalla olikin vain rulla. Ajattelin, että keppi pitää olla, vaikkei se itse keppi siinä mitään teekään. No, se ihmettely kesti vain kaksi päivää ja sen jälkeen unohdin koko asian.”

    Toyota bZ4X -sähköauto on osoittautunut oivaksi kulkupeliksi Vikin arjessa. Perheeseen kuuluvat vaimo ja pienet lapset, ja ajomatkat noudattelevat ruuhkavuosirutiineja. Töihin ja takaisin, sitten kauppaan, harrastuksiin, takaisin ja seuraavana päivänä suunnilleen sama setti uudestaan.

    ”Siihen käyttöön tämä on ollut tosi toimiva ja myös edullinen käyttää. Aluksi piti tietty miettiä, missä vaiheessa autoa aina kannattaa ladata, mutta rutiini kotilatausten ja kauppareissuilla tehtävien pikalatausten välillä löytyi aika nopeasti.”

    Toyota bZ4X on Viki Eerikkälän ensimmäinen sähköauto. ”Olen ollut tähän tosi tyytyväinen. Autolla on kaikin puolin mukava ajella ja korkean maavaran ansiosta se toimii talvella hyvin."
     
    Kiihtyvyys ja tila tekevät Toyota bZ4X:stä hyvä matka-auton

    Voiko sähköautolla ajaa Helsingistä Lappiin? Se on yleinen kysymys, mutta Kemissä varttunutta Vikiä kiinnostaa enemmän, voiko sähköautolla ajaa Helsingistä Meri-Lappiin.

    Kyllä voi, Viki sanoo.

    ”Jos kerran tai kaksi kertaa vuodessa käyn pohjoisessa, voin hyvin tehdä sen parilla latausstopilla. Bensa-autollakin menimme saman reissun lasten kanssa parilla pitemmällä tauolla, joten ei minulla nytkään ole sellaista paniikinomaista tarvetta ajaa Helsingistä Kemiin yhdeltä istumalta.”

    Toyota bZ4X -sähköautossa Vikiä miellyttää eniten mietitty ja toimiva kokonaisuus, joka istuu niin ketterään kaupunkiajoon kuin vakautta vaativalle maantiellekin.

    ”Omaan mieleen auto kiihtyy ihan hemmetin hyvin esimerkiksi rampilta moottoritielle ja tarvittaessa sillä pääsee luotettavasti ohitse. Sitä vain on niin helppo ja hyvä ajaa.”

    Etenkin pitemmillä matkoilla Viki arvostaa penkin hyviä säätömahdollisuuksia sekä avaraa matkustamoa.

    ”Hanskalokeroa ei ole, joten vänkärin paikalla on tosi paljon tilaa. Kun takana lattiassa ei ole sitä keskikoroketta, vaimo mahtuu istumaan takapenkillä lasten keskellä ilman, että tarvitsee olla polvet suussa.”

    ”Jos kerran tai kaksi kertaa vuodessa käyn pohjoisessa, voin hyvin tehdä sen parilla latausstopilla", Viki pohtii.

     

    Mutta mahtuvatko lätkäkamat vielä mukaan?

    Autoilusta on turha tehdä kamalan monimutkaista. Siksi Vikin kriteerit auton valintaan ovat olleet aika selkeät: auto on hyvä, kun jääkiekkovarusteet mahtuvat helposti takakonttiin.

    Meri-Lapin Messierinä tunnettu Viki on harrastesarjojen väriläiskä, joka hyvän viinin tavoin vain paranee vanhetessaan.

    ”Edellisen auton takakontti oli ehkä hitusen isompi, mutta tässäkin tilaa on tosi hyvin ja tavaratila on ennen kaikkea käytännöllisesti muotoiltu. Kyllä ne omat ja vielä kaverinkin lätkäkamat sinne hyvin mahtuvat, eli hyvä auto on tämäkin siis.”

    Viki sai nykyisen autonsa lokakuussa, joten käyttö on keskittynyt kylmään vuodenaikaan. Erityisen tyytyväinen Viki onkin Toyota bZ4X:n talviominaisuuksista.

    ”Ratti on lämmin ja ikkunat sulavat sekunnissa. Kun ajelen 20 minuuttia lätkätreeneihin Espooseen, saan matkalla mukavasti jalat ja takamuksen lämpimäksi. Se on tosi jees.”

    Vaikka auto on ollut kaikin puolin Vikin mieleen, lempiominaisuus ei kuitenkaan löydy itse autosta vaan Vikin taskusta. Koko talven Vikillä on ollut ahkerassa käytössä MyToyota -sovellus, joka on osoittautunut sähköautoilijalle arkea helpottavaksi kaveriksi.

    ”Laitan puhelimesta aamuisin etänä auton lämpenemään, voin tsekata, menivätkö ovet varmasti lukkoon ja kuinka pitkälle akun varaustasolla pääsee. Reissun päällä taas on helppoa katsoa, mistä latauspisteet löytyvät. Appi on ollut tosi hyvä lisä autoiluun.”

    Viki Eerikkälä on erityisen tyytyväinen Toyota bZ4X:n talviominaisuuksista.

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua