Ota yhteyttä Toyotaan Etsi lähin jälleenmyyjäsi Tilaa Toyota Uutiskirje Toyota sanasto

Kierrätysprosessi

Tie päättyy

Elämme kertakäyttöyhteiskunnassa, jossa jokapäiväiset tavarat kuten ruoka-annokset ja partaterät ovat yksittäispakattuja. Aikanaan aarteiksi luoteltavat tuotteet, kuten kamerat ja matkapuhelimet, voidaan heittää ohi mennen roskikseen.

Kolme r-kirjainta

Autonvalmistajan asemassa on todella tärkeää, että mietimme tarkoin kuinka tuotteemme aiheuttavat mahdollisimman vähän ympäristöhaittoja romutusvaiheessa. Siksi me keskitymme toiminnassamme kolmeen r-kirjaimella alkavaan asiaan: reduce (vähennä), reuse (käytä uudelleen) ja recycle (kierrätä).

Kierrätystä kaikissa vaiheissa

Euroopassa autojen kierrätykseen liittyvä tavoite kasvaa vuonna 2015 arvosta 85 % arvoon 95 % auton massasta. Laskennassa sallitaan, että tuosta määrästä 10 % hyödynnetään polttamalla. Yhteiseen tavoitteeseemme suunnittelussa, tuotannossa, ajamisessa ja kierrätyksessä sitoutumisen vuoksi tulemme saavuttamaan tuon arvon etuajassa.

Eroon metalleista

Automallimme ovat nykyään käytännössä vapaita raskasmetalleista, kuten lyijystä, elohopeasta ja kadmiumista. Ne aiheuttaisivat merkittävää ympäristöhaittaa joutuessaan hallitsemattomasti kaatopaikalle. Käytämme paljon osia ja ruosteenestoaineita, joissa ei ole lainkaan lyijyä, sekä valokomponentteja ja katkaisijoita ilman elohopeaa. Olemme myös poistaneet haitallisia aineita käyttämistämme liuottimista ja maaleista.

Jätteenkeräys

Autoosi täytyy uusia elinikänsä aikana esimerkiksi akkuja, renkaita ja öljynsuodattimia, minkä vuoksia huoltoliikkeidemme jätteenkeräys on viety erittäin laadukkaalle tasolle. Varaosatarjontamme sisältää nykyään paljon tehdaskunnostettuja osia, kuten ilmastoinnin kompressoreita, ohjaustehostinyksiköitä ja kytkinpaketteja.

Akkujen kierrätys

Hybridiautotuotantomme kasvaessa on tärkeää että huolehdimme niiden sisältämien akkujen kierrätyksestä hyvin. Vuonna 2006 käyttöönotetun EU direktiivin 2006/66/EC myötä nikkeli-metallihydridiakkujen, jollaisia käytetään esimerkiksi Yaris Hybridissä, loppukäsittelijöiden on saatettava vähintään 50 % akkujen painosta kierrätykseen.

Romutus

Käyttöikänsä päässä romutettavat autot jättävät jälkeensä Euroopassa yhä kaksi miljoonaa tonnia jätteitä vuosittain, vaikka ne kierrätetään asianmukaisesti. Tämä määrä olisi aiemmin päätynyt kaatopaikoille tai poltettu, mutta nykydirektiivit rajoittavat tällaista toimintaa.

Jätteiden hyödyntäminen

Japanissa olemme alkaneet hyödyntää tällaista kierrätyksen jälkeistä erottelujäännöstä. Esimerkiksi autoissamme käytettyä äänieristemateriaalia ja puutarhamaisemointiin liittyviä elementtejä voidaan valmistaa tästä materiaalista.

Aloitteellisuuttamme kuvastaa ympäri Eurooppaa perustamamme yli 30 autojen vastaanottopistettä, joihin kuluttajat voivat jättää autonsa asiallisesti kierrätettäviksi. Suomessa vastaavaa toimintaa harjoittaa organisoidusti Autotuojat ry:n omistama Suomen Autokierrätys Oy.

Myös monet autojemme komponentit on merkitty kierrätysmerkinnöin, helpottamaan materiaalien lajittelua auton romutusvaiheessa. Pyrimme siis hyödyntämään kaikki mahdollisuudet kierrätykseen auton koko elinkaaren ajalta.

/
Evästeiden käyttöehdot

Käytämme evästeitä sivuillamme tarjotaksemme käyttäjille parempaa palvelua. Jos hyväksyt evästeiden asettamisen koneellesi, voit jatkaa sivuston käyttöä normaalisti. Muussa tapauksessa voit muuttaa evästeasetuksia.