Toyota palvelee

Ali tuntee autot ja vakuutukset | Toyota Way

Hyvä tyyppi
Toyota Insurancella työskentelevä Ali-Tuomas Vuori oppi lukemaan selailemalla Tekniikan maailmaa. Nykyisin vannoutunut automies ajaa vuodessa yli 45 000 kilometriä, muttei enää metriäkään ilman kattavaa tuulilasivakuutusta.
  • Teksti: Juho Paavola
  • Kuvat: Juho Paavola
  • 13.3.2023
  • Tyhmiä kysymyksiä ei ole, sanotaan. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö sellaisia voisi tehdä. Kun esimerkiksi Toyota Insurancen Ali-Tuomas Vuori on lähdössä Vantaalta kohti Oulua, on täysin tarpeetonta kysyä, aikooko hän mennä lentäen vai junalla.

    ”Autolla totta kai, mehän olemme autofirma”, Vuori hihkaisee ja nauraa iloisesti päälle.

    Vuori työskentelee vakuutusyhtiö Toyota Insurancen Key Account Managerina. Siinä työssä Vuori on mies harvinaisen sopivissa saappaissa. Hän on tykännyt autoista aina ja omistanut parinkymmenen vuoden aikana yli 60 erilaista autoa. Kauppaa on käyty välillä duurissa ja välillä mollissa, mutta kokemuksena kaikki on ollut kotiin päin.

    Autoala vei mukanaan

    Autoalalla Vuori aloitti mekaanikkona, minkä jälkeen tutuksi ovat tulleet niin uusien ja käytettyjen autojen kauppa, huollon moninaiset tehtävät kuin myös rooli sähköautoilun asiantuntijana. Jatkuva osaamisen syventäminen on alalla välttämätöntä ja Vuoren tapauksessa vain ominaista intohimoisesti alaan suhtautuvalle miehelle.

    ”Voi sanoa, että olen automies. Opin lukemaan selailemalla Tekniikan Maailmaa, ja tämä tarina on tosi.”

    Ali-Tuomas Vuori toimii Toyotan linkkinä ja asiantuntijana vakuutusyhtiöön päin. Toinen puoli työtä on vakuutustuotteiden ymmärtäminen ja tiedon vieminen eteenpäin ympäri maata toimiville Toyotan jälleenmyyjille.
     
    Linkki Toyotan ja vakuutusyhtiön välillä

    Vuoren työnantaja Toyota Insurance on suuri autovakuutusalan kansainvälinen peluri.

    ”Eri maissa toimitaan hieman eri tavoin. Esimerkiksi Saksassa ja Iso-Britanniassa Toyota hoitaa vakuutukset itse, kun taas Pohjoismaissa toimimme yhteistyössä vakuutusyhtiön kanssa”, Vuori kertoo.

    Suomessa Toyotan Insurancen kumppaniyrityksenä on vakuutusyhtiö If. Yhteistyömalli on havaittu hyväksi, sillä vakuutusyhtiöllä on olemassa kaikki laajaan vakuuttamiseen tarvittavat rakenteet ja palvelut, Toyotalla taas tuntemus omasta mallistostaan ja kattava huoltoverkosto.

    Vuoren työtä on toimia Toyotan linkkinä ja asiantuntijana vakuutusyhtiöön päin. Toinen puoli työtä on vakuutustuotteiden ymmärtäminen ja tiedon vieminen eteenpäin ympäri maata toimiville Toyotan jälleenmyyjille.

    ”Jälleenmyyjäyhteistyö on tärkeää, koska juuri jälleenmyyjät hoitavat vakuutukset voimaan, kun auto luovutetaan. Heillä on oltava parhaat mahdolliset eväät, jotta Toyotan asiakkaalle puolestaan koko homma sujuisi yhdeltä luukulta mahdollisimman hyvin ja helposti.”

    Omalla vakuutuksella Toyota korjataan aina Toyotalla

    Toyotan oma vakuutus on saatavissa kaikkiin uusiin ja käytettyihin Toyotan ja sisarmerkki Lexuksen malleihin. Tällä hetkellä noin 35 prosenttia Suomessa ajavista Toyotoista on vakuutettu oman vakuutuksen kautta.

    ”Suomessa on paljon hyviä vakuutusyhtiöitä, joten pidämme osuuttamme todella hyvänä ja itse asiassa melko sopivana tähän markkinaan tavoiteltaessa hallittua kasvua. Vakuuttaminen perustuu kollektiiviseen riskien hallintaan, ja mitä korkeammaksi oma markkinaosuus kasvaa, sitä suuremmiksi kasvavat myös riskit”, Vuori huomauttaa.

    Vuori sanoo suoraan, että Toyotalle oma vakuutus on osa brändin rakentamista. Vielä merkittävämpi syy on kuitenkin se, että oma vakuutus on ennen kaikkea tärkeä osa asiakkaan palvelemista. Kun asiakas ostaa Toyotan, hän saa yhdeltä toimijalta auton lisäksi hankittua autoonsa rahoituksen, huoltosopimuksen ja vakuutukset.

    ”Kustannussyistä eri vakuutusyhtiöillä voi olla halu suosia merkkikorjaamon sijaan ulkopuolisia korjaamoita ja halpoja tarvikeosia. Toyotan vakuutuksella Toyota korjataan aina alkuperäisillä osilla. Silloin Toyota pysyy Toyotana.”

    Ali-Tuomas Vuori ajaa Toyota RAV4 Plug-in -hybridillään vuodessa noin 45 000 kilometriä – siis suunnilleen saman kuin kaksi keskimääräistä Toyota-kuskia yhteensä.  
     
    Kolme lasia vuodessa opettaa uskomaan vakuutukseen

    Mitä uudempi auto, sitä laajemmin se kannattaa vakuuttaa. Toyotan kanssa Vuori neuvoo hyväksi nyrkkisäännöksi varmistaa, onko 10 vuoden ikään tai 185 000 kilometriin asti oleva Relax-turva voimassa. Jos on, kaskovakuutus kannattaa aina ottaa pakollisen liikennevakuutuksen seuraksi.

    ”Sen ikäisissä autoissa on jo paljon modernia turvatekniikkaa, jota on kallista korjata. Esimerkiksi yksinkertaiselta vaikuttava puskurivaurio vaatii väristä riippuen taitavaa maalausta ja pysäköintitutkien sekä adaptiivisen vakionopeussäätimen anturien korjaamista ja voi maksaa parikin tuhatta euroa.”

    Toinen asia, josta Vuori ei tinkisi, on tuulilasivakuutus.

    ”Parinkin sadan euron omavastuu voi tuntua kalliilta, mutta uusi lasi vasta kallis onkin. Erityisesti mekaanikon työlle tulee nykyautoissa helposti hintaa, kun laseihin kiinnitettävät turvajärjestelmään liittyvät kamerat on kalibroitava.”

    Vuori tietää, mistä hän puhuu. Hän ajaa Toyota RAV4 Plug-in -hybridillään vuodessa noin 45 000 kilometriä – siis suunnilleen saman kuin kaksi keskimääräistä Toyota-kuskia yhteensä. Viimeisen vuoden aikana hän on joutunut uusimaan tuulilasin talouden toiseen autoon kolmesti.

    ”Olen ollut ihan tyytyväinen, että lasivakuutus on ollut olemassa. Ja toisaalta –  jos mistä tahansa vakuutuksestaan maksaa turhaan, niin silloinhan vasta asiat hyvin ovatkin.”

    Hyvä kysymys Ouluun mukaan

    Pian kilometrejä on taas luvassa lisää. Vuori on lähdössä työmatkalle Ouluun tapaamaan alueen jälleenmyyjiä. Masa Meikäläistä yli seitsemän tunnin ajomatka saattaisi puuduttaa, mutta nuorempana kilpaakin ajanut Vuori lähtee tien päälle mielellään. Rauhallisesti tosin: ikä on opettanut, että turha kaasuttelu aiheuttaa vain turhaa stressiä ja väsymistä.

    ”Tähän työhön sopii hyvin se, että tykkään ajaa autolla. Kuuntelen musiikkia tai äänikirjoja. Sain äskettäin kuunneltua Hautalehto-sarjan loppuun ja nyt vuorossa on Arttu Tuomisen poliisista kertova Delta-äänikirjasarja”, Vuori kertoo.

    Matkaan lähtee myös pohdittavaa. Hieman aikaisemmin Vuori on joutunut vastaamaan kysymykseen siitä, minkälaiset asiat Toyotan asiakkaita vakuutuksissa mietityttävät.

    ”Suoraan sanoen en tiedä niin hyvin kuin haluaisin. Otetaanpa siis asia puheeksi jälleenmyyjien kanssa, selvitetään ja otetaan asia koulutuksiimme mukaan.”

    Se on hyvä vastaus.

    Tykkään ajaa autolla ja kuuntelen musiikkia tai äänikirjoja työmatkoja ajaessa, Ali-Tuomas Vuori kertoo.  

  • Kuka
    Ali-Tuomas Vuori, 39

    Ammatti: Toimii Key Account Managerina Toyota Insurancella. Vuoren työhön kuuluu kahdensuuntainen yhteydenpito vakuutuksen käytännössä toteuttavan vakuutusyhtiö Ifin kanssa.

    Koulutus: Vuori on pohjakoulutukseltaan autoasentaja.
    Aikuisiällä hän on täydentänyt osaamistaan Tradenomin tutkinnolla.

    Kokemus: Autoalalla Vuori aloitti uransa mekaanikkona. Sen jälkeen hän on työskennellyt käytettyjen autojen myynnin parissa eri rooleissa aina arviomiehestä myyntipäällikköön sekä uusien autojen myynnissä.

    Asuu: Asuu Siuntiossa.

    Harrastukset: Vuori harrastaa maanpuolustusta ja omakotitalon remontointia. ”Listaa on tosin tullut kiinniteltyä nyt sen verran paljon, että kesäinen harrastus eli veneily alkaa yhä useammin käydä jo mielessä.”

     

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua