Amir hyppää Toyota Corollasta ratikan rattiin
-
Teksti: Juho Paavola
-
Kuvat: Juho Paavola
-
23.3.2023
-
Sirpa seisoo parkissa Hakaniemen rannassa, melko huomaamatta.
”Se on niin tavallinen kuin olla ja voi. Oikeastaan vain harmaa väri tekee siitä vielä tavallisemman kuin se jo on”, Lauri Muranen tuumii.
Sirpa ei ole kuitenkaan mikä tahansa Sirpa, eikä harmaa värikään viittaa iän kypsyttämiin hiuksiin. Sirpa on vuoden 2004 Toyota Corolla – liikenteemme peruspilari, joita Suomessa on paljon. Kun Muranen avaa kuljettajan viereisen repsikan oven, Sirpan sisältä paljastuu seikka, joka tekee siitä tärkeän. Muranen on asentanut autoon jarrupolkimen ja ylimääräisen taustapeilin ajo-opetusta varten.
”Kun ostin Sirpan, sillä oli ajettu noin 100 000 kilometriä. Sen jälkeen auton avulla noin 20 Suomeen tullutta maahanmuuttajaa on suorittanut autokoulun tai ajanut lisätunteja korttia varten”, Muranen kertoo.
Muranen istuu repsikan paikalle. Vieressä 23-vuotias Amir Husseini vääntää virta-avaimesta ja lähtee liikkeelle. Antaa Amirin ajella rauhassa hetki ja palataan aikaan, jolloin Sirpaa ei vielä ollut.
"Sirpa, vuoden 2004 Toyota Corolla, on niin tavallinen kuin olla ja voi. Oikeastaan vain harmaa väri tekee siitä vielä tavallisemman kuin se jo on”, Lauri Muranen tuumii.Ajokortti on korvaamaton mutta liian kallis
Kurvaillessaan pitkin Kallion katuja Muranen ja Husseini juttelevat kuin mitkä tahansa kaverukset. Sellaisia he ovatkin – tosin sillä erotuksella, että Muranen on opettanut Iranista kotoisin olevan Husseinin ajamaan autoa.
”Tulin Suomeen 16-vuotiaana. Halusin suorittaa ajokortin heti, kun täytin 18 vuotta”, Husseini kertoo.
Husseinilla oli vain yksi iso este, nimittäin raha. Nykyisin ajokortti maksaa eri osioineen noin 2500–3000 euroa riippuen siitä, kuinka paljon ajotunteja on otettava riittävän ajotaidon hankkimiseksi. Monille maahanmuuttajille ajokortti on liian kallis, Husseini sanoo.
”Halusin ajokortin voidakseni hakea töitä, ja suurimmassa osassa työpaikoista tarvitaan ajokortti. Työn ohessa se myös helpottaa liikkumista harrastuksiini”, viime vuonna Thai-nyrkkeilyn Suomen mestaruuden voittanut Husseini jatkaa.
Muranen ja Husseini olivat tavanneet Diakonissalaitoksen kummiohjelmassa, jonka kautta Muranen ja hänen perheensä olivat ryhtyneet maahanmuuttajakummeiksi. Toimintaan kuuluu kaverina olemista ja tuen antamista suomalaisessa yhteiskunnassa toimimiseen.
”Kuulin Amirilta ja toiselta kummipojaltamme Ibrahimilta ajokorttiongelmasta. Ajattelin, että ehkä voisin opettaa itse heidät ajamaan. Ostin halvan ja vanhan Toyota Corollan harjoitteluautoksi, ja aika hauskaa kesäohjelmaa siitä saatiinkin”, Muranen kertoo.
”Tulin Suomeen 16-vuotiaana. Halusin suorittaa ajokortin heti, kun täytin 18 vuotta”, Husseini kertoo.Vikalista oli autoa kalliimpi
Ennen ajo-opetusta Muranen tarvitsi itselleen opetusluvan. Sen säännöt olivat helpottuneet vuonna 2018 uudistuneen ajokorttilain yhteydessä.
”Lupa maksoi 30 euroa. Yhdellä luvalla pystyin opettamaan kolmea oppilasta”, Muranen kertoo.
Ajoharjoittelu aloitettiin Murasen hankkimalla viininpunaisella Toyota Corollalla. Murasella oli työ ammattiliitossa asiantuntijana ja kotona pienet lapset, joten ajoharjoittelu tapahtui muun elämän ehdoilla.
”Pientä luovuuttahan se vaatii, niin kuin elämä yleensäkin. Yhdistelimme ajotunteja arkisten askareiden hoitamiseen, ja esimerkiksi sorttiasemalle kävimme viemässä tavaraa monta kertaa. Usein menomatkan ajoi Amir, ja paluumatkalla ohjaksissa oli toinen kummipoikani Ibrahim,”, Muranen tarinoi.
Ajoharjoittelu sujui hyvin. Lopulta vain luonto osoittautui Corollaakin vahvemmaksi. Kerran kun Corolla oli lainassa yhdellä ajoharjoittelijalla ja hänen jo ajokortillisella kaverillaan, kaksikko ajoi vain hieman ennen seuraavaa katsastusta peuraa päin.
”Tärkeintä oli, ettei kumpikaan heistä loukkaantunut, mutta auton kunto ei kolarista varsinaisesti parantunut. Katsastusmiehen ilme oli näkemisen arvoinen, kun hän esitteli pitkää vikalistaa, jonka kuntoon laittaminen olisi maksanut paljon enemmän kuin itse auto”, Muranen kertoo.
Sirpalla ei tehdä rahaa
Nyt Murasen ja Husseinin alla on jo toinen harjoitus-Corolla. Vai pitäisikö sanoa toinen Sirpa, koska sillä lempinimellä auto opetuslupapiireissä tunnetaan.
”Se taisi tulla jostakin nimikilpailusta, jonka järjestin”, Muranen myhäilee hieman salaperäiseen sävyyn.
Koska yhdellä opetusluvalla voi opettaa vain kolmea oppilasta, Muranen on alkanut laajentaa opetusrinkiä. Facebook-sivun ja puskaradion avulla hän saattaa yhteen opettaja-oppilas-pareja, jotka voivat lainata Corollaa ajotunteja varten.
”Joku on epäillyt, että tämä on bisnestä, joka syö autokoulujen leipää. Vaikka auton joskus myisikin ja saisi osan rahasta takaisin, ei tällä kyllä rahaa tee. Kyse on ihmisistä, joilla ei kuitenkaan olisi varaa tulla autokoulujen oppilaiksi”, Muranen miettii.
Muranen ja Husseini olivat tavanneet Diakonissalaitoksen kummiohjelmassa, jonka kautta Muranen ja hänen perheensä olivat ryhtyneet maahanmuuttajakummeiksi.Autokoulun työ tärkeää
Lausahdus ei ole piikki autokouluille, päinvastoin. Muranen kertoo huomanneensa, kuinka vaikea ja myös tärkeä autokoulunopettajan työ on. Esimerkiksi nuoruutensa maatilalla traktoria ajanut Amir oppi käsittelemään autoa nopeasti, kun taas toisten kyydissä Muranen on saanut painaa jarrua hiki sukassa ja puristaa ovenkahvaa rystyset valkoisena.
”Paljon on oppilaan taustasta kiinni, mutta ajotaidon ongelmien laadusta riippumatta yleisin syy vaikeuksiin on asenne. On vaikea oppia, jos omat virheet ovat aina jonkun toisen vika.”
Hieman kypsempi Toyota toimii ajoharjoittelussa hyvin
Nykyinen Corolla löytyi autokaupassa työskentelevän sukulaismiehen avustuksella. Ajo-opetuksessa tuommoinen pikkuisen vanhempi Corolla on ollut hyvä perusauto. Kaikki tarvittava löytyy ja toimii, mutta mitään ei ole liikaa.
”Yksi tärkeä ominaisuus ovat nykyisin yhä harvinaisemmat manuaalivaihteet, joita on tärkeä oppia käyttämään. Osa oppilaista on ottanut lisätunteja autollamme voidakseen täydentää ajokorttiaan manuaalivaihteilla ajamiseksi”, Muranen kertoo.
Husseinin kanssa ajo-opetus sujui kuin oppikirjasta. Kun teoriatunnit oli käyty autokoulussa, oli Husseini valmis Murasen opeilla insinööriajoon, joka menikin toisella yrittämällä läpi.
Vielä tärkeämpää oli kuitenkin se, mitä ajokortti mahdollisti hänelle. Alkuvuodesta Husseini sai tietää, että hän oli saanut hakemansa oppisopimustyöpaikan Helsinkiin ja Espooseen tulevan Raidejokeri-raitiovaunulinjan kuljettajana.
”Luonnollisesti myös ratikkakuskin työhön oli vaatimuksena ajokortti. Ilman Laurin apua eivät rahani olisi mitenkään riittäneet ajokortin suorittamiseen”, Husseini sanoo.
Corolla löytyi autokaupassa työskentelevän sukulaismiehen avustuksella. Ajo-opetuksessa pikkuisen vanhempi Corolla on ollut hyvä perusauto. Kaikki tarvittava löytyy ja toimii, mutta mitään ei ole liikaa. -
Kuka
Lauri Muranen, 39
Ammatti: Muranen työskentelee Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK:lla energiateollisuuspolitiikan asiantuntijana.
Asuu: Helsingin Laajasalossa vaimonsa ja kolmen lapsensa kanssa.
Harrastaa: Kun Muranen ei tee töitä tai organisoi ajo-opetuksia, hän harrastaa ruuhkavuosiarkea.
”Siihen kuuluu erilaista perusurheilua, kuten pyöräilyä. Uusi rakkauteni on tennis, johon olen hurahtanut täysin.”
Amir Husseini, 23
Muutti Suomeen vuonna 2015.
Opiskelee: Amir opiskelee Helsingissä ja Espoossa aloittavaan Raidejokeri-pikaraitiotien kuljettajaksi oppisopimuksella.
Asuu: Husseini asuu Helsingin Pohjois-Haagassa.
Harrastaa: Thai-nyrkkeilyä. Viime vuonna Husseini voitti thai-nyrkkeilyn Suomen mestaruuden 60 kg:n sarjassa.
”Tavoitteeni on saada seuraavaksi kansainvälisiä otteluita ja päästä lopulta ammattilaiseksi.”
Auto: Opetusauto Sirpa, Toyota Corolla
Murasen ja Husseinin omistama opetusauto Sirpa on Toyota Corolla Hatchback vuodelta 2004, ja sillä on ajettu noin 138 000 kilometriä.
Sirpan ja ajo-opetuksen kuulumisia voi seurata Murasen ylläpitämältä Facebook-sivulta Sirpa – se reilu Toyota