Mia Meinander: Someen vaikka sukset jalassa
-
Teksti: Juho Paavola
-
Kuva: Juho Paavola
-
15.4.2021
-
Juuri nyt Toyota Suomella on sosiaalisessa mediassa 36 072 seuraajaa. Autobrändin on näyttävä sosiaalisessa mediassa, sillä siellä ovat myös nykyiset ja tulevat asiakkaat.
”Kun julkaisemme mainoksen lehdessä, se on siinä. Somessa taas syntyy aitoa ja pitkäkestoista vuorovaikutusta, ja ihmiset ovat lähellä”, Mia Meinander perustelee.
Meinander vastaa digitaalisen markkinoinnin asiantuntijana Toyota Suomen sosiaalisen median kanavista apunaan automyynnin ja -huollon eri tehtävien ammattilaisia.
Toisin sanoen, kun ensi kerralla seuraamasi Toyota Suomen somekanavassa kilahtaa hybridin taloudellisuutta, uuden Yarisin sporttisuutta
tai nelivetomalliston väkevyyttä hehkuttava postaus, se on luultavasti lähtöisin juuri Meinanderin sormenpäistä.
”Olen aina tykännyt kirjoittamisesta. Toyotan toiminnassa on paljon kivoja asioita, joita voi viestiä. Siksi tämä on tosi kivaa hommaa.”Some-viestinnässä Mia Meinanderia innostaa mahdollisuus keskustella asiakkaiden kanssa sekä mahdollisuus luoda monipuolisia ja kekseliäitä sisältöjä.
Someviestintää arvojen mukaan
Meinander tuli ensimmäistä kertaa Toyotalle töihin vuonna 2014 tiedottajaksi. Jo sitä ennen hän oli työskennellyt autoalalla.
”Kerran kahvilassa istuessani sain Facebook-viestin Toyotalta, jossa vihjattiin työpaikasta. Se oli hauskaa, sillä edellisessä työpaikassani olimme usein miettineet, kuinka helppoa olisikaan markkinoida Toyotaa, joka on aina katsastustilastojen kärjessä.”Sitä Meinander nyt saa tehdä. Hän suunnittelee some-sisältöjä eri kanaviin, kirjoittaa päivityksiä ja välillä kuvaa. Meinanderia kiehtoo se, että koskaan ei tiedä, mistä some tykkää. Nopea arkinen päivitys voi mennen tullen pestä suuren rahan mainosvideon.
”Toyotalla on hillitty maine, mutta vahva laatumielikuva on paras pohja markkinoinnille. Voimme revitelläkin, mutta koska meillä on omat arvomme ja äänemme, ei uusiin somekanaviin tarvitse säntäillä vain kokeilun vuoksi.”
Some toimii asiakaspalveluna
Somessa ovat iästä riippumatta kaikki, ja siksi asiakkaitaan kuuntelevan autobrändin on liikuttava pehmeästi eri kanavissa kuin hybridi kaupungissa. Juuri ennen haastattelua Meinander on tehnyt päivityksen LinkedIniin MyT-sovelluksen hyödyistä yrityskäyttäjille.
”LinkedIn nähdään ehkä bisnesalustana, mutta ihmisellä on eri rooleja työssään ja vapaa-ajallaan, joiden kautta hän liikkuu myös sosiaalisessa mediassa. Haluamme, että näymme ja kuulumme samalla äänellä niistä jokaisessa.”
Some on automerkille tärkeä myös siksi, että autokauppa on siirtynyt verkkoon. Toyotan rahoituksineen voi jo hankkia kokonaan kotisohvalta. Yhä useampi asiakas ottaa yhteyttä juuri somen kautta.
”Monelle on helpompaa kirjoittaa kuin soittaa, ja mitä vaikeampi asia on kyseessä, sitä enemmän asiakkaalle luontaisia asiakaspalvelun tapoja tarvitaan.”
Mia Meinander ei harjoittele Finlandia-hiihtoa varten, vaan hiihtelee rauhassa perinteisellä tyylillä.
Sukset jalassa Kaivokselaan
Kun Meinander ei someta, hänet löytää melko varmasti sivakoimasta Paloheinän laduilta. Murtomaahiihto tarjoaa nopean irtioton arjen hälystä lähiluonnon keskelle.
Hiihtäjänä Meinander kuvaa itseään kuntoilijaksi. Hiihtolenkkejä kertyy talvella muutama viikossa. ”En harjoittele Finlandia-hiihtoa varten, vaan hiihtelen rauhassa perinteisellä tyylillä.”
Kun talvinen ilma on kohdillaan, peltolenkillä silmä lepää. Silloin Meinander koettaa pitää puhelimen taskussa ja nauttia hetkestä. Se onnistuu vain harvoin, Meinander myöntää.
”En postaa kehuakseni, vaan kannustaakseni ihmisiä hiihtämään. Toyota Kaivokselan myymäläänhän pääsee tästä koko matkan suksilla”, Meinander nauraa.
-
KUKA
- Mia Meinander
- Ikä: 45
- Ammatti: Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija
- Koulutus: Meinander on oikeusnotaari Helsingin Yliopistosta ja täydentänyt osaamistaan markkinointiviestinnän erikoisammattitutkinnolla.
- Harrastukset: Hiihto, liikunta, lukeminen, vapaa-ajan vietto perheen kanssa ja toimitsija lasten harrastuksissa.