1. Toyota Way
  2. Ihmiset
  3. Työ Toyotalla jätti Formulat lähtöruutuun
Toyota palvelee

Työ Toyotalla jätti Formulat lähtöruutuun

Hyvä tyyppi

Valtteri Heinämaa tiimeineen vastaa siitä, että Toyotan autoihin saadaan juuri sellaiset lisävarusteet, joita suomalaiset arvostavat. Koulutuksen ja työkokemuksen ohessa Heinämaan pätevöittää työhönsä palava halu testata itse kaikki lisävarusteet.

  • Teksti: Juho Paavola
  • Kuvat: Juho Paavola
  • 18.9.2023
  • Nopeasti vai järkevästi? 

    Se oli kysymys, johon vastaaminen opiskeluaikana ohjasi Valtteri Heinämaan urapolkua. Nykyisin Heinämaa työskentelee Toyotan lisävarusteiden päällikkönä. Ei siis ei ole vaikea arvata, miten hän asiaa ajatteli. Valitse fiksusti, valitse Toyota.

    ”Kun opiskelin Metropolian ammattikorkeakoulussa, olisin päässyt mukaan koulun Formula-tiimiin, joka kuitenkin olisi vaatinut täyden sitoutumisen. Ajattelin, että on tärkeämpää saada hyvä urastartti autojen maahantuonnin puolella, sillä lopulta koulun jälkeenkin olisi ollut aika epätodennäköistä päästä Formuloiden pariin töihin”, Heinämaa kertoo.

    Kun pikakelauksella mennään kymmenisen vuotta ajassa eteenpäin, on toyotalaisten onni, että Heinämaa unohti Imolan varikot ja seurasi järjen ääntä Vantaan Korsoon. Nykyisin hän nimittäin tuntee Toyotan jälkiasenteiset lisävarusteet kuin omat taskunsa. 

    Kaikkia Toyotan eri automalleja täydentävät lisävarusteet sekä renkaat uusiin ja käytettyihin autoihin ovat Heinämaan ja hänen tiiminsä käsialaa. He tekevät Toyotan eri malleista erilaisiin tarpeisiin sopivia.

    ”Tiimillämme on pelkästään 16:n eri Toyota-mallin lisävarustelistalla 2000 riviä. Päälle tulevat vielä sisarmerkki Lexuksen varusteet sekä erilaiset rengassarjat.”

    Jos sieltä ei löydy sopivaa, sitä varmaan ei tarvita. 

    Uransa Toyota Auto Finlandilla Valtteri Heinämaa aloitti jo opintojensa aikana työskentelemällä kesätyöntekijänä ajoneuvojen takuukäsittelijänä. 

     

    Voiko ilman lasikattoa edes ajaa?

    Moottorit, niiden äänet ja nyttemmin myös erilaiset voimalinjat ovat kiehtoneet Heinämaata suuresti. Omia autovalintoja on aina ohjannut Toyotalla usein kuultu lause: auto ostetaan käyttäjien ja heidän tarpeidensa mukaan.

    ”Auton pitää olla tilava, sillä olen aika pitkä, ja valinnat ovatkin aina kallistuneet katumaasturipuolelle. Tällä pituudella on vähän eri hypätä katumaasturiin kuin kömpiä sinänsä hienoon mutta itselleni turhan matalaan sporttiautoon”, Heinämaa nauraa.

    Viime ajat Heinämaa perheineen on taittanut matkaa Toyota bZ4X -sähköautolla. Uutena mallina se on hänelle myös tärkeä työkalu. Autoa käyttämällä oppii parhaiten miettimään myös sitä, millaisia lisävarusteita samanlaista autoa hankkiva asiakas tarvitsee.

    ”Kattoteline on kovalla käytöllä jatkuvasti. Samoin vetokoukku, kun koko ajan on jotakin puutarha- tai terassitavaraa kuljetettavana. Minulla on selkeästi keski-ikäistyminen menossa.”

    Heinämaa myöntää, ettei hän ole ehkä kaikkein neutraalein vastaamaan siihen, mitkä lisävarusteet olisivat kaikkein tarpeellisimmat. Hänelle lisävarusteet ovat kuin ostos nakkikioskilla: kaikilla mausteilla, mutta jätetään nyt vähän muillekin, kiitos.

    ”Olen kieltämättä aika kova lisävarusteintoilija, mikä johtuu ehkä insinööritaustastani ja kiinnostuksestani tekniikkaan.” 

    Tärkeimpiä ovat hyödylliset ja turvallisuutta lisäävät varusteet. 

    ”Tykkään kuitenkin sellaisistakin varusteista, jota ei järjellä voi perustella. Ilman lasikattoa pärjäisi hyvin, mutta sellaiset antavat autoiluun upean fiiliksen koko perheelle.”

    ”Tykkään sellaisistakin varusteista, jota ei järjellä voi perustella. Ilman lasikattoa pärjäisi hyvin, mutta sellaiset antavat autoiluun upean fiiliksen koko perheelle", Valtteri Heinämaa kertoo.
     
    Mopon päältä autojen maailmaan

    Työ autojen varustelun parissa sopii Heinämaalle hyvin. Hän on aina pitänyt autoista – ja niin kuin hän itse sanoo, oikeastaan kaikesta, missä on moottori ja mistä kuuluu pärinää.

    ”Olen kotoisin maalta Tammelasta. Siellä mopo oli aika välttämätön, että ylipäätään pääsi kulkemaan kouluun ja jalkapallotreeneihin. Mutta suurin osa oli kyllä sitä päämäärätöntä kulkemista, että vain pääsi ajelemaan.”

    Kaksipyöräiset jäivät, mutta innostus autoja kohtaan säilyi. Opintojensa alkuvaiheessa Heinämaa työskenteli hetken toisella automerkillä, kunnes työ takuukäsittelijänä Toyotalla aukesi vuonna 2014. Varustelun pariin hänet vakinaistettiin pari vuotta myöhemmin.

    ”Päätämme lisävarusteiden tuotevalikoiman kullekin mallille ja luomme edellytykset sille, että jälleenmyyjämme voivat niitä myydä. Kaikki suunnittelu lähtee kuitenkin loppuasiakkaan eli Toyotalla ajavien tarpeista.”

    Se merkitsee sitä, että lisävarusteet suunnitellaan suomalaiseen makuun. Heinämaa on havainnut, että suomalaiset ovat hyvin käytännönläheisiä autoilijoita.

    ”Esimerkiksi joillakin markkinoilla suositut koristelistat ja ulkonäköpaketit eivät aina valikoidu asiakkaan autokauppaan mukaan. Sen sijaan suosikkivarusteiden kärjessä komeilevat jatkuvasti esimerkiksi moottorilämmittimet, vetokoukut ja kumimatot.”

    ”Auton pitää olla tilava, sillä olen aika pitkä, ja valinnat ovatkin aina kallistuneet katumaasturipuolelle. Tällä pituudella on vähän eri hypätä katumaasturiin kuin kömpiä sinänsä hienoon mutta itselleni turhan matalaan sporttiautoon”, Heinämaa nauraa.
     
    Muuttuvat varusteet ylläpitävät mielenkiintoa

    Neljä pyörää ja ratti. Se on auton henki, joka on pysynyt sellaisenaan yli sata vuotta. Muuten autot muuttuvat hurjasti koko ajan, ja autojen kehittyessä myös lisävarusteet muuttuvat.

    ”Oikeastaan juuri kehitys on se asia, joka itselleni on tässä työssä erityisen mielekästä. Uusia lisävarusteita tulee koko ajan, ja niitä on myös kyettävä sisäistämään, jotta voimme tarjota asiakkaalle sopivia ratkaisuja.”

    Hyvä ja ajankohtainen esimerkki on liikenteen sähköistyminen. Kun Toyota toi Suomen markkinoille ensimmäiset RAV4 Plug in -hybridinsä, autoja seurasivat lisävarusteena myytävät kotilatauslaitteet.

    ”Kaikki tietävät vetokoukun hankinnan ja asennuksen, mutta latausasema oli niin meille kuin asiakkaillekin kaikille uusi. Se hankitaan eri tavalla kuin mikään muu lisävaruste ja oman mekaanikkomme sijaan sen asentaa kumppaniverkostoomme kuuluva sähköalan yritys.”

    Sähköisten voimalinjojen yleistyessä laitteet ovat jatkuvasti yhä kysytympiä. Nykyisin jo noin joka kolmannen ladattavan auton lisävarusteisiin kuuluu latausasema.

    ”Kun latausaseman ostaa Toyotalta lisävarusteena, sen hinnan saa yhdistettyä auton kuukausierään ja myös asennus voidaan aikatauluttaa niin, että asema on toimintavalmis, kun uusi auto saapuu.” 

    Lisäksi Toyota myöntää latausasemalle 3 vuoden takuun. Se tuo mielenrauhaa investointiin.

    ”Monella asiakkaallamme on edessään ensimmäisen ladattavan auton ja myös latausaseman hankinta. Se helpottaa asiakasta, kun kaiken saa yhdestä paikasta.”


  • Kuka

    Valtteri Heinämaa, 32

    Ammatti: Työskentelee Toyota Auto Finlandilla lisävarusteiden ja renkaiden päällikkönä. Heinämaa ja hänen tiiminsä vastaavat jälkiasenteisten lisävarusteiden ja rengassarjojen valikoimasta ja hinnoittelusta.
    Vakituisesti Heinämaa on työskennellyt Toyota Auto Finlandilla lisävarustetiimissä vuodesta 2016 lähtien.

    Koulutus: Aloitti jo opintojensa aikana kesätyöntekijänä ajoneuvojen takuukäsittelijänä. Opiskellessaan autoinsinööriksi hän teki ammattikorkeakoulun lopputyönsä Toyotalle autojen huoltokäytännöistä. 

    Asuu: Heinämaa asuu perheineen Helsingissä.

    Harrastukset: Kuntosali ja lentopallo Toyotan harrastejoukkueessa.


     

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje