Toyota palvelee

GR Yaris on menevä kauppakassi, jolla ei tosin koskaan ole käyty ostoksilla

Minun Toyotani
Philippe Saade haluaa harrasteautonsa olevan kaunis, tehokas ja turvallinen, eli sen pitää olla pieni ja pippurinen Toyota GR Yaris. WRC-sarjan ralliautoon perustuva GR Yaris on auto, jota Saaden ei tarvinnut valita, sillä auto valitsi hänet.  
  • Teksti: Juho Paavola
  • Kuvat: Juho Paavola
  • 10.1.2023
  • Miksi valitsit Toyota GR Yarisin?

    En valinnut sitä, Toyota GR Yaris valitsi minut. Olen aina ollut innokas auto- ja ralli-intoilija. Kun tapasin ensi kertaa tulevan appiukkoni, tulimme heti hyvin juttuun, sillä osasin luetella kaikki suomalaiset 80-luvun huippukuskit. GR Yaris on tyypitysmalli eli siviiliversio TOYOTA GAZOO Racingin WRC-sarjan ralliautosta. Erityisen GR Yarisista tekee sekin, että se on todennäköisesti viimeinen puhtaasti bensakäyttöinen tyypitysmalli, sillä jatkossa myös tyypitysmallit ovat hybridejä.  Kun Yaris GR:n ympärillä vieläpä toimii aktiivinen harrastajakerho TOYOTA GAZOO Racing Club, valintani oli selvä. Halusin auton, johon liittyy myös yhteisöllisyyttä.   

    Mikä autossasi on parasta?

    Vastaukseni on kaksiosainen ja pitkä, mutta koettakaa kestää! Tekniikaltaan ja ajotuntumaltaan GR Yaris on mahtava, se on kuin suora kuljettajan jatke tiehen. Vaihteet, ohjaustuntuma ja pito tekevät ajamisesta elämyksen, jota eivät suinkaan vähennä vain alle nelimetrisen auton neliveto ja 260 hevosvoimaa. En kuitenkaan ole mikään tekniikkafriikki: minulle auton tehoja ja vauhtia tärkeämpää ovat kaunis muotoilu ja TOYOTA GAZOO Racing Club Finlandin yhteisö. Uudella autolla on kiva ajaa muutama viikko, mutta entä sen jälkeen? Kun mukana on sosiaalista tekemistä kivojen ihmisten kanssa, innostus vain kasvaa entisestään. 

    "Tekniikaltaan ja ajotuntumaltaan Toyota GR Yaris on mahtava, se on kuin suora kuljettajan jatke tiehen", kuvailee Philippe Saade autoaan.

     

    Mitkä ominaisuudet ovat sinulle autossa tärkeitä?

    GR Yaris on harrasteautoni, kun taas perheemme arkiautona toimii Volvo XC40. Vaikka autot ovat eri merkkiä ja aivan erilaiset, turvallisuus, ajettavuus ja mukavuus ovat minulle tärkeitä niin käyttö- kuin harrasteautossakin. GR Yaris on periaatteessa ralliauto, mutta siinä on paljon turvallisuutta lisääviä varusteita, kuten törmäysvaroitin. Myös istuinten mukavuus autossa on tärkeää tässä iässä, ja tätä autoa voin ajaa kolmekin tuntia helposti ilman, että reisiä ja selkää alkaisi särkeä.   

    Mitä Toyota merkkinä merkitsee sinulle?

    Tämä on klisee, mutta kyllä se on se kuuluisa luotettavuus. Ensimmäinen Toyotani oli vuoden 1990 Land Cruiser FJ70. Vääntöä oli niin paljon, että liikkeelle pystyi lähtemään kakkosella, eikä autossa ollut koskaan vikaa. Tykkään siitä, että Toyotalla seistään ylpeästi oman tuotteen takana. Se näkyy esimerkiksi siinä, kuinka tosissaan asiakas otetaan huollossa. Luotettavien käyttöautojen ohessa Toyotasta on samalla tulossa myös GR-mallien myötä entistä mielenkiintoisempi merkki autoharrastajille. 

    Philippe Saaden Toyota GR Yaris on todennäköisesti viimeinen puhtaasti bensakäyttöinen tyypitysmalli, sillä jatkossa myös tyypitysmallit ovat hybridejä.  
     
    Kuinka usein vaihdat autoa?

    Suhtaudun autoihin aika rationaalisesti ja ajattelen autoja talouden kautta. Pyrin valitsemaan laadukkaan sekä suositun merkin ja pitämään autosta hyvää huolta. Myyn auton ennen takuun loppumista, jolloin se säilyttää arvonsa mahdollisimman hyvin. Auton hankinnassa kuitenkin haasteena on aina se, että rationaalisen tarpeen ohessa autoon liittyy innostusta, mielikuvia ja turhamaisuuttakin. Nekin ovat tärkeitä, mutta eivät valitettavasti kovin hyviä investointeja. GR Yarisissa näiden tasapaino on aika hyvin kohdallaan.

    Millaisessa käytössä autosi on?

    GR Yaris on perheemme kakkosauto eli kauppakassi, jolla tosin ei vielä kertaakaan ole käyty ostoksilla. Sen sijaan GR Yaris on harrastekäytössä, eli ajan sillä ilokseni. Kirjoitan työni ohessa väitöskirjaa, ja kun tähän lisätään perhearki, on elämä kiireistä. Se kiire on iloista, mutta jokainen meistä tarvitsee myös omaa aikaa, ja GR Yarisin ratissa olen omassa rauhoittumispaikassani. Ajelen itsekseni tai käyn TOYOTA GAZOO Racing Club Finlandin tapaamisissa. Välillä ajamme jonnekin vain kahville juttelemaan autoista, mutta muutaman kerran vuodessa järjestämme isompia tapahtumia, kuten jääajokursseja. Vaikka GR Yaris on harrasteauto, olen ajanut sillä ensimmäisen vuoden aikana 10 000 kilometriä. 

    Yaris GR:n ympärillä toimii aktiivinen harrastajakerho TOYOTA GAZOO Racing Club.
     
    Mikä on hauskin autoiluun liittyvä muistosi?

    Jos onnettomuus voi olla hauska, ehkä se on tämä. Kerran ulkomailla ohitin autoa, joka kääntyikin yhtäkkiä eteeni. Väistin nopeasti sivulle.  Autoni suistui tieltä, ja ajoin suoraan rakennusjätekasaan. Vauhtia oli sen verran, että auto nousi ensin kasan päälle ja rämähti sitten Hollywood-tyylisesti suoraan suureen tienvarsimainokseen. Pyytelin rikkomani mainoksen omistajalta anteeksi, mutta onneksi heillä oli vakuutukset kunnossa. Tarina saa minut aina muistamaan, miksi maanteillä tarvitaan auto, joka on ennen kaikkea turvallinen. Minun käytössäni se koskee myös harrasteautoja!

    Millainen olisi unelmiesi auto?

    En suoraan sanoen tiedä, ehkä minusta on vanhemmiten tullut liiankin rationaalinen. Lapsena suosikkini oli Ferrari F40, joka on mielestäni vieläkin aivan upea auto. Olen omistanut aiemmin esimerkiksi Mazda MX 5:n sekä avomallisen Mini Cooperin, jotka olivat omalla tavallaan hauskoja. Ehkä asia vain on niin, että maailmassa on ties kuinka monia käsittämättömän hienoja autoja, mutta mikään niistä ei vain ole unelmani. Sellaiset kuuluivat lapsuuteeni.

    "Tekniikaltaan ja ajotuntumaltaan Toyota GR Yaris on mahtava, se on kuin suora kuljettajan jatke tiehen," kehuu Philippe Saade autoaan.

  • Kuka
    Philippe Saade, 43

    Saade työskentelee omassa yrityksessään liiketalouden konsulttina ja valmistelee parhaillaan tohtorin väitöskirjaa Svenska Handelshögskolanilla ihmisten välisten suhteiden vaikutuksesta start up -yhtiöiden toiminnassa.

    Asuu Helsingissä vaimonsa ja poikansa kanssa.

    Harrastaa Toyota GR Yaris -ajelun ja TOYOTA GAZOO Racing Club Finland -klubitoiminnan ohessa pienoismallien rakentamista. ”Aivan kuten oikeissakin autoissa, tykkään designista ja yksityiskohdista. Lapsena rakentelin paljon amerikkalaisia muskeliautoja, ja vaikka nykyään harrastukselle ei ole niin paljon aikaa kuin ehkä haluaisin, on välillä mukavaa näperrellä liiman ja maalin kanssa.”

    GR Yaris Circuit Pack on vuosimallia 2021 ja sillä on ajettu noin 19 000 kilometriä.

     

     

     

     


     

     

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua