Toyota palvelee

Toyotan vaihtoauto on yllätysvapaa

Vaihtoautot
Parhaimmillaan hyvä vaihtoauto on kuin uusi auto, mutta hankintahinnaltaan selvästi edullisempi. Toyota Approved-ohjelma ja Toyota Relax-turva pitävät huolen siitä, että käytettynäkin ostettu Toyota pysyy varmasti toimintakuntoisena ja säilyttää arvonsa vaihtoautomarkkinoilla.
  • Teksti: Juho Paavola
  • Kuvat: Juho Paavola
  • 4.9.2023
  • Ostaisitko tältä mieheltä käytetyn auton?

    Kun Ossi Kukkosen kanssa on jutellut tunnin verran, voisi häneltä ostaakin. Toyota Auto Finlandilla vaihtoautoista vastaavana kehityspäällikkönä työskentelevä Kukkonen tuntee vaihtoautojen markkinan ehkä jopa paremmin kuin pikkutakkinsa taskut.

    Hänelle hyvä autokauppa on sitä, ettei osteta väkisin merkkiä, mallia tai käyttövoimaa.

    ”Auto on aina asiakkaillemme arvokas investointi, ja vaikka esimeriksi käyttövoimakeskustelu käy kuumana, auto on ensisijaisesti hankittava aina omien tarpeiden mukaan”, Kukkonen linjaa.

    Viime vuosina Suomessa on myyty noin 700 000 vaihtoautoa vuodessa. Toyotan omasta verkostosta myydyistä autoista joka toinen oli vaihtoauto.

    Autokaupalle viime vuodet ovat olleet turbulenttia aikaa. Ensin iski komponenttipulan koronapandemia ja sitä seurasi Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa. Näitä seurannut inflaatio ja erityisesti kohonneet asumis- ja elintarvikekulut ovat saaneet autonostajat kiristämään kukkaronnyörejään.

    ”Nyt vaihtoautoissa näkyy jo paluu lähes normaaleihin myyntimääriin. Kun talous kuitenkin on tiukalla, hyvä vaihtoauto on usein järkevin tapa hankkia omaan tilanteeseen sopiva auto kohtuullisilla kustannuksilla.”

    Ossi Kukkoselle hyvä autokauppa tarkoittaa sitä, ettei osteta väkisin merkkiä, mallia tai käyttövoimaa vaan auto hankitaan omien tarpeiden mukaan.
     
    Vaihto uudempaan on usein palvelus ympäristölle

    Auton kokoisessa hankinnassa talouskysymys on tärkeä, mutta se ei ole ydinkysymyksistä ainoa.

    ”Nykyisin yhä useampi autonostaja miettii ympäristöä ja sitä, miten oma autoilu kuormittaisi ympäristöä mahdollisimman vähän.”

    Juuri siinä tullaan koulukuntaeroihin. Toinen puoli vannoo loppuun ajamisen nimeen: kun autoa varten on kerran kaivettu ja jalostettu luonnonvaroja, on ekologista käyttää sitä niin kauan kuin se kulkee. Toiset taas ajattelevat asian niin, että uudet autot ovat vanhoja ympäristöystävällisimpiä ja siksi vaihto kannattaa.

    Molemmat perustelut ovat hyviä ja esimerkiksi auton ajomäärän mukaan päteviä. Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan auton valmistuksen osuus elinkaaren kokonaispäästöistä on noin 10–15 prosenttia, kun taas käytännössä loput muodostuvat käytöstä. Siksi juuri ajoneuvon hiilidioksidipäästöjen merkitys on merkittävä.

    ”Muutama vuosi sitten käyttöön otettu WLTP-mittaustapa on päästöjen suhteen jo hyvin luotettava ja realistinen. Jos uuden auton päästöt ovat selvästi vanhan auton päästöjä pienemmät, vaihtaminen on ympäristönäkökulmasta järkevää.”

    ”Auton osto on aina järjen ja tunteen liitto", Ossi Kukkonen pohtii.

     

    Halvin voi olla lopulta kallein

    Kukkonen puhuu autosta ja taloudesta mielellään. Heitetäänpä siis hänelle haaste: mitä itse katsoisit ensimmäisenä, jos lähtisit metsästämään perheellesi kulkupeliä vaihtoautovalikoimasta?

    ”Olen sen verran pihi, että varmasti jälleenmyyntiarvoa ja kokonaiskuluja. Auton todellinen hinta ei koskaan ole vain se myyntihinta, vaan hankintaa on katsottava kokonaisuutena”, Kukkonen aloittaa.

    Jos mielessä on tietty merkki ja tietty malli, samanikäisiä ja samankaltaisesti varusteltuja yksilöitä on kaupan hyvinkin eri hinnoilla. Halvasta tulee kuitenkin äkkiä kallis, jos autoon on pian ostamisen jälkeen tehtävä seuraava iso huolto, uusittava kahdet renkaat ja jarrujen kuluvat osat.

    On kriteereitä muitakin, Kukkonen nauraa.

    ”Auton ostohan on aina järjen ja tunteen liitto. Toivoisin, että voisin olla vain sen tunteen vietävissä, mutta kyllä itse teen valinnat usein tylsän rationaalisesti.”

    Ei se aina huono juttu ole. Parhaassa tapauksessa vaihtoautoista löytyy yhdistelmä, joka on taloudellinen ja tyylikäs. Usein sellaiset eli siis Toyotat löytävät ostajan myös seuraavalla kierroksella helposti.

    ”Merkittävä osa jälleenmyyntiarvosta muodostuu siitä, kuinka hyvin auton voi odottaa käyvän jatkossa kaupaksi. Usein niillä merkeillä on kysyntää, joita ostetaan uutenakin paljon ja jotka on todettu kestäviksi.”

    ”Turvat ovat olemassa siksi, että asiakkaamme rahat pysyvät Toyotaa ostaessa varmasti tallessa, eikä yllätyksiä tule. Parhaimmillaan vaihtoauto on yhtä hyvä kuin aivan uusi auto", sanoo Ossi Kukkonen.
     
    Approved takaa, Relax korjaa

    Kukkonen jakaa myös toisen vaihtoauton ostajan huolen. Pettymys on vain harvoin iloinen yllätys, ja tämä pätee myös tilanteeseen, jossa juuri hankittuun menopeliin tulee joku vika.

    ”Se on yksi syy, miksi halvin vaihtoehto ei aina lopulta ole se halvin. Yleisesti ottaen vaihtoauto kannattaa ostaa aina luotettavasta kaupasta.”

    Toyotalla vaihtoauton ostajan huoli on tunnistettu jo vuosia. Vielä nykyisikin liikkeistä saatetaan kysyä kuuluisia Titaani-vaihtoautoja – hyväkuntoisia ja vähän ajettuja autoja, joille annettiin kattava takuu. Titaanit on korvannut Toyota Approved -ohjelma.

    Siihen kuuluvilla autoilla on ajettu enintään 10 vuotta tai 185 000 kilometriä ja autoille annetaan automaattisesti vuoden turva.

    ”Ehkä kuitenkin tärkeintä on se, että Toyotan omat mekaanikot ovat aina tarkastaneet Toyota Approved -vaihtoautot läpikotaisin, jotta ne voidaan ottaa mukaan ohjelmaan. Jos vikoja on ollut, ne on korjattu alkuperäisillä osilla, jolloin Toyota on oikeasti myös pysynyt Toyotana”, Kukkonen sanoo.

    Myöhemmin vaihto-Toyotan omistajan tukena on Toyota Relax -turva, joka pysyy voimassa, kun auto huolletaan Toyotalla. Relax-turva kattaa kuluvia osia lukuun ottamatta yllättävät tekniset viat, kuten esimerkiksi vaihdelaatikon tai ilmastointilaitteen hajoamisen.

    ”Turvat ovat olemassa siksi, että asiakkaamme rahat pysyvät Toyotaa ostaessa varmasti tallessa, eikä yllätyksiä tule. Parhaimmillaan vaihtoauto on yhtä hyvä kuin aivan uusi auto.”


  • Toyota Approved

    • Kaikki Toyota-vaihtoautot (alle 10 vuotta ja enintään 185 000 km)

    • 12 kuukauden maksuton Turva

    • Mahdollisuus jatkaa turvaa määräaikaishuoltoja suorittamalla jopa 10 vuoden ikään tai yli 200 000 kilometriin saakka

    • Toyota-standardien mukaan toteutettu vaihtoauton tekninen tarkastus

    • Voimassaoleva Hybrid Health Check jokaisessa Toyota-hybridissä

    • Saatavilla Easy Osamaksu -rahoitus ja Toyota Vakuutus

    Lue lisää Toyota Approved -vaihto-autoista

    Toyota Relax

    • Toyota Relax -turva kattaa auton yllättävästä rikkoutumisesta koituvat korjauskustannukset, kun ne ovat peräisin jostain muusta viasta kuin normaalista kulumisesta.

    • Maksuton turva aktivoidaan merkkihuoltokäynnillä aina vuodeksi, tai huoltoväliksi kerrallaan.

    • Relax-turvan saa jopa 10 vuoden ikäiseen ja 160 000 kilometriä ajettuun autoon.

    Lue lisää Toyota Relaxista


     

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua