Kaikki, mitä sinun tulee tietää uudesta vetyautostamme

Mirai – joka kirjaimellisesti tarkoittaa tulevaisuutta japanin kielellä – näyttää tietä uuteen moottoriajoneuvojen aikakauteen.
 
Mirai, joka tuottaa voimaa sähkömoottoriinsa vedystä ja jonka pakoputkesta tulee vain vettä ja lämpöä, on paitsi äärimmäisen ympäristöystävällinen myös äärimmäinen mukava ja tyylikäs auto. Se tarjoaa kaikkea sitä, mitä seuraavan sukupolven autolta voi odottaa: erottuvan ja tyylikkään ulkoasun, ajamisen nautintoa, erinomaisen käsiteltävyyden ja sähkömoottorin tuottaman voimakkaan, mutta hiljaisen kiihtyvyyden.

 

Teknologinen vallakumous

Mirai hyödyntää Toyotan omaa, polttokennoteknologian ja hybriditeknologian yhdistävää TFCS-polttokennojärjestelmää. Järjestelmä rakentuu Toyotan omista komponenteista, ml. Toyotan omat polttokennot, jännitteenmuuntaja ja korkeapainesäiliöt vedylle.

Miten se toimii


TFCS-järjestelmä on energiatehokkaampi kuin perinteinen polttomoottori. Järjestelmä ei myöskään tuota lainkaan pakokaasupäästöjä ajon aikana. Ajaminen on vähintään yhtä mukavaa kuin perinteisellä bensiinimoottorilla varustetulla autollakin, ja tankin täyttäminen kestää vain noin kolme minuuttia. Ajokokemuksen täydentää pitkä toimintasäde. Järjestelmä rakentuu Toyotan omista komponenteista, ml. Toyotan omat polttokennot, jännitteenmuuntaja ja korkeapainesäiliöt vedylle.

/

Energiantuotanto

Miraissa käytettävä Toyotan uusi polttokenno tuottaa 114 kilowatin tehon (155 hv). Energiatuotannon tehokkuutta on nostettu hyödyntämällä polttokennossa hienojakoisia 3D-kanavistorakenteita, jotka varmistavat tasaisen energiantuotannon kennojen pinnoilla. Kompaktikokoiset kennot tarjoavat maailman johtavan voimantuotannon tiheyden, 3,1 kW/l.
 
Uusi, kompakti, erittäin tehokas ja korkean kapasiteetin omaava jännitteenmuuntaja on kehitetty muuntamaan polttokennojen tuottama energia jopa 650 voltin jännitteeksi. Aiempaa korkeamman jännitteen ansiosta sähkömoottorin kokoa on voitu pienentää ja polttokennojen määrää vähentää – tuloksena on pienempi, mutta tehokkaampi polttokennojärjestelmä, ja alhaisemmat tuotantokustannukset.

Erinomainen käsiteltävyys ja hiljainen ajonautinto

Korketehoiset vetykennot ja tarkkaan optimoitu akun tehonsäätö antavat virtaa sähkömoottorille ja takaavat hyvän moottorivasteen kaikilla nopeuksilla. Vääntö tuntuu välittömästi kuljettajan painaessa kaasupoljinta, ja sen jälkeen kiihdytys jatkuu tasaisena.
 
Monet keskeiset komponentit, kuten vetykennot ja vetysäiliöt, on sijoitettu keskitetysti auton pohjalevyn alle. Osien sijoittelun ansiosta auton painopiste on saatu mahdollisimman alas, ja paino jakautuu optimaalisesti auton etu- ja takaosaan. Jäykkä korirakenne erityisesti takajousituksen ympärillä lisää entisestään Mirain erittäin vakaata käsiteltävyyttä ja ajamisen mukavuutta.

Koko pohjan mittainen kotelointi ja aerodynaamisesti suunniteltu alustarakenne vähentävät ilmanvastusta edesauttaen polttoainetaloudellisuutta ja vakaata käsiteltävyyttä. Takavalojen yhteyteen sijoitetut vakaimet parantavat vakaata ajettavuutta entisestään.
 
Ajaminen Mirailla on huomiota herättävän hiljaista. Se on seurausta sähkömoottorin käytöstä ja vähäisestä tuulensuhinasta. Lisäksi kaikki korin osat on äänieristetty tehokkaasti, ja erilaisia ääntä vaimentavia materiaaleja on käytetty mahdollisimman tehokkaasti matkustamossa – mm. tuulilasi ja sivuikkunat ovat ääntä eristävät.
 
Jarruavustin-ajotila hyödyntää tehokkaasti – ja parantaa jarruvoimaa, mikäli kuljettaja haluaa laskea huomattavissa määrin ajonopeutta esim. pitkillä alamäkiosuuksilla.

Vetytulevaisuus

Vaihtoehtoisen energianlähteen löytäminen tarve fossiilisille polttoaineille on ilmiselvä ja todellinen. Me Toyotalla uskomme, että vety on suunta tulevaisuuteen. Se on maailmankaikkeutemme yleisin alkuaine, ja sitä löytyy lähes kaikesta aina vedestä kasvillisuuteen. Sen avulla tuotetaan jo nyt energiaa koteihimme ja rakennuksiimme. Nyt on koittanut aika, jolloin se voi tuottaa energiaa myös autoteollisuuden tarpeisiin.

Kemiallinen reaktio

Kun Miraihin tankataan vetyä, kaasu matkaa kolmikerroksisiin vetysäiliöihin, joihin valmistuksessa on käytetty mm. hiilikuitulujitemuovia. Kun autolla ajetaan, ilmaa johdetaan auton etuosan ilmanottoaukkojen kautta polttokennoihin, ja samalla vetysäiliöistä virtaa sinne vetyä. Polttokennoissa tapahtuvan kemiallisen reaktion seurauksena syntyy sähköä. Kun kuljettaja asettaa jalkansa kaasupolkimelle, sähkö lähetetään polttokennosta moottoriin – ja tiedätkö muuten mikä on tämän prosessin ainoa sivutuote? Vesi, joka poistuu kätevästi pakoputken kautta.
 
Itse asiassa voi sanoa, että uusi Mirai jättää jälkensä jättämättä jälkiä.

/

Mirai esitellään valikoiduilla markkina-alueilla Euroopassa (Iso-Britannia, Saksa ja Tanska) syksyllä 2015.
 
Tulevaisuus on täällä, ja sen nimi on Mirai.

Evästeiden käyttöehdot

Käytämme evästeitä sivuillamme tarjotaksemme käyttäjille parempaa palvelua. Jos hyväksyt evästeiden asettamisen koneellesi, voit jatkaa sivuston käyttöä normaalisti. Muussa tapauksessa voit muuttaa evästeasetuksia.