1. Toyota Way
  2. Ihmiset
  3. Amoksella on sydän, joka sykkii Toyotan sähköautoille
Toyota palvelee

Amoksella on sydän, joka sykkii Toyotan sähköautoille

Hyvä tyyppi
Toyotan tuotetiimissä traineena työskentelevä Amos Friman fiilistelee urheiluautojen ärhäkkää murinaa, jota hienompaa musiikkia hänen korvilleen on vain sähköauton päästötön ininä. Tuotetiimissä hänen työtään on miettiä, mihin hintaan ja minkälaisella varustelulla uusia Toyota-malleja tuodaan Suomen markkinoille.
  • Teksti: Juho Paavola
  • Kuvat: Juho Paavola
  • 15.5.2023
  • ”Minun varmaan pitäisi tietää, miten tämän saa päältä pois, mutta ei se nyt vain mene”, Amos Friman nauraa.

    Friman on juuri hypännyt Toyota bZ4X -sähköauton rattiin. Auton navigaattori antaa topakasti ohjeita, vaikka koetamme hiljentää sitä videohaastattelun ajaksi. Friman aloitti työt Toyotalla vuoden 2022 toukokuussa. Kieltämättä alun kommentti osoittaa toyotalaisuuden juurtuneen vuoden aikana häneen hyvin: työt pitää osata, mutta itseään ei pidä ottaa niin kamalan vakavasti. 

    Sitä paitsi lopulta se navigaattorikin hiljenee.

    ”Olen aina ollut kiinnostunut autoista ja viime vuosina erityisesti plug in -hybrideistä ja sähköautoista. Kun halusin opintojeni loppuvaiheessa hakea alan töitä, Toyotan vahva kokemus sähköistetystä liikenteestä oli yhtenä asiana mielessäni”, Friman kertoo.  

    Trainee testaa akateemiset opit Toyotalla

    Friman työskentelee traineena Toyotan tuotetiimissä. Samalla hän viimeistelee opintojaan Helsingin yliopiston maatalous-metsätieteellisessä tiedekunnassa. 

    Äkkiseltään voisi ajatella, että tiedekunnassa opiskeleva etsisi töitä pikemminkin traktori- kuin autokaupasta, mutta niin kuin usein käy, on ennakkoajatus väärä. Frimanin ala tiedekunnan talousosastolla on nimittäin kuluttajaekonomia.  

    ”Tykkään siitä tosi paljon. Puhtaasti matemaattisen talousajattelun sijaan kuluttajaekonomiassa yhdistyvät esimerkiksi vallitseva kulttuuri ja psykologia. Mietitään esimerkiksi sitä, miksi ihmiset haluavat hankkia jotakin ja miksi taas jotakin muuta eivät”, Friman kiteyttää.

    Mitä tulevaisuudessa halutaan?

    Ne ovat samoja kysymyksiä, joita päivittäin mietitään autoalalla – tehtävästä riippumatta. Suunnittelijan on mietittävä konseptoidessaan, millaisia autoja ihmiset haluavat tulevaisuudessa ostaa. Autorahoituksessa on kyettävä samaistumaan kiihtyvän inflaation ja kireän korkotason kanssa kamppailevan autonostajan ajatuksiin. 

    ”Minulle työ Toyotalla on ollut tosi hieno juttu. Pääsen työskentelemään autojen kanssa ja soveltamaan työelämässä samaa tietoa, jota olen oppinut koulussa.”

    ”Minulle työ Toyotalla on ollut tosi hieno juttu. Pääsen työskentelemään autojen kanssa ja soveltamaan työelämässä samaa tietoa, jota olen oppinut koulussa", toteaa Toyotan tuotetiimin trainee Amos Friman.
     
    Tuotetiimi tuntee ja varustelee autot

    Mitä Toyotan asiakas autoonsa tarvitsee? Sitä miettii Frimanin edustama tuotetiimi, joka työskentelee Toyotan pääkonttorilla Vantaan Korsossa. Nimensä mukaisesti tuotetiimin tehtävänä on tuntea Toyotan eri mallit monipuolisesti.

    ”Rahoitus, vakuutus ja tekniset asiantuntijat ovat erikseen, mutta me olemme vähän niin kuin automalliemme yleisasiantuntijoita. Meidän tehtävämme on tuntea Toyotan mallit ja niiden varustetasot myynnin, markkinoinnin ja asiakkaamme näkökulmasta.”

    Myynnin tuki

    Hyvä esimerkki tuotetiimin työstä on myynnin tukeminen varustetasojen suunnittelulla. Vaikka Toyotan tehtaalta tulee samanlaisia autoja, Euroopan sisälläkin myytävissä malleissa on paljon varustekohtaisia eroja.

    ”Sama Toyota voi olla Italiassa tai Briteissä hyvin eri näköinen kuin Suomessa. Meillä varustelussa korostuvat esimerkiksi talveen liittyvät ominaisuudet, kuten lämmitys ja suksiboksin kiinnittämiseen tarvittavat kattokaiteet. Meidän tehtävämme on rakentaa Toyotoista suomalaisten tarpeisiin sopivia vaihtoehtoja mahdollisimman kohtuulliseen hintaan.”

    Uusi Toyota Prius Plug-in Hybrid tulossa syksyllä

    Frimanin vastuulle kuuluvat Toyta Aygo X, Camry ja Yaris Cross. Pian lista jatkuu syksyllä kauppoihin tulevalla täysin uudistetulla Toyota Prius Plug-in Hybridillä, josta Friman on selvästi jo innoissaan.

    ”Olen järjestämässä sen myynnin aloitusta, ja olen jo aika hyvin tutustunut autoon. Se alkaa olla aika hyvin näpeissä ja on sanottava, että vaikka kuvat tekevät autolle oikeutta, se on luonnossa vieläkin upeamman näköinen.”

    Kyllä, Frimanissa on pikkuisen myyntimiestä, aivan niin kuin kuuluukin.

    Amos Frimanin vastuulle kuuluvat Toyta Aygo X, Camry ja Yaris Cross. Pian lista täydentyy syksyllä kauppoihin tulevalla täysin uudistetulla Toyota Prius Plug-in Hybridillä.
     
    ”On etu, jos tykkää autoista”

    Aivan suoraan Friman ei Toyotalle koulunpenkiltä tullut. Autoalalta hän oli ehtinyt kartuttaa työkokemusta tuottamalla autoihin liittyvää myynti- ja markkinointimateriaalia autoliikkeessä.

    ”Työssä oli se hyvä puoli, että pääsin aika hyvin testaamaan erilaisia autoja. Tässä työssä on kieltämättä jonkinlainen etu, jos itseni tavoin sattuu tykkäämään autoista.”

    Työn ohessa Friman sai juuri valmiiksi pro gradunsa eli yliopiston päättötutkielman. Se käsittelee – kuinkas ollakaan – autoja. Tarkemmin ottaen kyse on juuri niistä piuhan päähän iskettävistä automalleista, jotka olivat muokanneet Toyotankin imagoa Frimanin omissa ajatuksissa.

    ”Tiivistettynä graduni käsittelee sitä, minkälaisia hyötyjä ja esteitä kuluttaja näkee täyssähköautoissa. Mitkä syyt puoltavat sähköauton hankintaa ja mitkä taas jarruttavat sitä.”

    Kaikki käyttövoimat ovat hyviä, mutta sähkö on vielä parempi!

    Friman on huomannut, että käsitystä muovaa pitkälti se, onko kuluttajalla omia käytännön kokemuksia täyssähköautoilusta vai ei.

    Vielä polttomoottorilla ajavat epäilevät osin hyvästä syystäkin toimintamatkaa ja pikalatausinfran riittävyyttä sillä kuuluisalla Helsingistä Lappiin -taipaleella. Vastaavasti jo sähköautoja käyttäneet ovat havainneet ne toimiviksi peleiksi ja suhtautuvat melko joviaalisti myös esimerkiksi latausinfran pieniin puutteisiin. 

    Molemmat näkökulmat ovat perusteltuja. Friman itse sanoo olevansa sen verran kova autofani, että sydämessä on hyvin tilaa erilaisille käyttövoimille. Sitä paitsi elämässä pitää olla unelmia ja autoja erilaisiin tilanteisiin.

    ”En ole mikään petrol headin vastakohta ja tykkään fiilistellä upeita urheiluautoja. Samalla sähköautoissa on kuitenkin niin paljon omiin arvoihini sopivia vahvuuksia, että jos nyt ostaisin auton, kallistuisin sähköautoon.”  


  • Kuka
    Amos Friman, 25

    Asuu: Helsingissä

    Ammatti: Trainee Toyotan tuotetiimissä. Viimeistelee parhaillaan pro gradu -työtään kuluttajien suhtautumista sähköautoiluun.

    ”Tykkään urheiluautoista ja fiilistellä tietyssä tilanteessa bensamoottorin murinaa, mutta samalla ajattelen, että liikenteen pitääkin sähköistyä. Eniten nykyisin pidän plug in -hybrideistä ja sähköautoista.”

    Harrastaa: Telinevoimistelua, trampoliinivoimistelua, parkouria, gravel-pyöräilyä, lenkkeilyä ja muita voimistelulajeja sekä valmentaa voimistelua.

    ”Mentaliteettini urheilussa, ja vähän elämässäkin on aina ollut se, että on arvostettavaa olla niin sanotusti kaiken taituri, muttei minkään mestari. #

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua