Vuosi 2020 jää monien mieleen vuotena, jolloin maailmankirjat menivät sekaisin. Covid-19-pandemia on ravistellut maailmaa ennennäkemättömällä tavalla – tavalla, jonka lopulliset vaikutukset selviävät vasta ajan kuluessa. Poikkeuksellisessa tilanteessa myös brändit ovat joutuneet aivan uudenlaiseen testiin. Interbrandin mukaan vahvat brändit ovat vahvistuneet entisestään, teknologiayritysten dominoidessa maailman arvokkaimpien brändien listaa yhä selvemmin. Vahvat brändit ovat vahvoja myös kriisin hetkellä; maailman sadan arvokkaimman brändin yhteen laskettu arvo on noussut poikkeusoloissa peräti 9 %.
Interbrandin mukaan sekasorron syrjäytettyä sen, mitä olemme oppineet pitämään ”normaalina”, kuluttajat ovat entistä haavoittuvaisempia, entistä rauhattomampia ja entistä enemmän hämillään. Asiakkaiden odotukset brändejä kohtaan ovat muuttumassa aiempaa emotionaalisemmiksi ja syvemmiksi, ja maailman johtavat brändit kykenevät vastaamaan näihin odotuksiin niin yksilötasolla kuin laajemminkin. Tutkimuksesta selviää, että maailman arvokkaimpia brändejä yhdistävät etenkin johtajuus ja suunnannäyttäminen, sitouttaminen sekä se, että asiakkaat kokevat brändin itselleen merkitykselliseksi.